A lesson on Malaysian national identity


Sebuah pengajaran tentang identiti nasional Malaysia

Kejadian malang dan menyedihkan di Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta malam tadi — di mana tiga rakyat Malaysia telah tercedera selepas peminat bola sepak Malaysia dibaling dengan objek logam dan botol air dan gas pemedih mata selepas Harimau Malaya menjaringkan gol kemenangan terhadap Indonesia dalam Perlawanan Kumpulan C Kelayakan Piala Dunia Zon Asia — dapat memberikan kita pengajaran penting tentang identiti nasional Malaysia.

Pengajaran ini amat berguna dan tepat pada masanya kerana sejak dua bulan lalu, media sosial Malaysia dikuasai oleh berita palsu dan ucapan kebencian yang melaga-lagakan kaum dengan kaum dan agama dengan agama, malah membangkitkan prasangka antara kaum dan agama, rasa sangsi, permusuhan, ketakutan dan kebencian bagi mewujudkan fobia bahawa setiap etnik kononnya berdepan krisis eksistensial budaya dan pegangannya.

Ia merupakan suatu peringatan bahawa orang Melayu, Cina dan India di Malaysia, yang merupakan anak watan Malaysia, mempunyai banyak persamaan antara satu sama lain berbanding orang Indonesia di Indonesia, orang Cina di China dan orang India di India.

Adalah suatu tindakan yang tidak bertanggungjawab dan bersifat jahat untuk sesuatu pihak cuba menuduh bahawa kononnya orang India di Malaysia lebih menyokong Perdana Menteri India Narendra Modi daripada Tun Dr. Mahathir Mohamad, begitu juga dengan dakwaan bahawa orang Melayu kononnya menganggap Joko Widodo atau Jokowi sebagai Presiden mereka atau orang Cina di Malaysia menganggap Xi Jinping sebagai Presiden mereka sedangkan semua rakyat Malaysia taat dan setia kepada Yang di-Pertuan Agong, sistem monarki berpelembagaan dan Perlembagaan Persekutuan.

Saya masih ingat pertemuan dengan Dr Mahathir Mohamad pada September tahun lalu, di mana beliau terkenang mengenai lawatan kerja pertamanya ke China sebagai Perdana Menteri kerajaan Pakatan Harapan pada bulan sebelumnya, di mana terdapat ramai rakyat Malaysia bertemu dengan beliau dalam satu perjumpaan di Beijing, termasuklah mereka yang telah menetap di negara China selama lebih daripada 10 tahun.

Saya menyatakan kepada beliau bahawa orang Cina Malaysia ini bukan orang Cina China dan walaupun mereka telah bekerja di China untuk tempoh 10 atau 20 tahun, jiwa dan hati mereka tetap pada Malaysia, kerana mereka tetap menjadi rakyat Malaysia, menganggap Malaysia adalah rumah mereka, dan bukannya China.

Pun begitu, sejak dua bulan yang lalu, media sosial memberikan gambaran yang salah tentang Malaysia, kononnya negara ini kini diambang perpecahan kaum dan agama, dengan berita palsu dan ucapan kebencian disebarkan secara meluas menjadi-jadi untuk mengipas bara api perkauman dan keagamaan dengan membuatkan setiap etnik membenci etnik lain hanya kerana khabar-khabar angin palsu yang tidak berasas bahawa mereka kononnya berdepan krisis eksistensial — sedangkan apa yang berlaku di peringkat akar umbi menyerlahkan suasana yang sebaliknya di mana rakyat pelbagai kaum kekal hidup dengan semangat muhibah, persefahaman, toleransi dan harmoni.

Tetapi, jika racun berita palsu dan ucapan kebencian ini tidak ditangani, kehidupan realiti Malaysia akan turut teracun dan terikut-ikut dengan suasana “media sosial Malaysia” yang toksik, menjerumuskan negara ke dalam lembah perpecahan antara kaum dan agama.

Kabinet harus diberikan pujian atas usaha mereka menolak agenda gerakan boikot barangan keluaran orang bukan Islam dan mengajak semua rakyat menyokong barangan buatan Malaysia.

Kita tidak harus termakan umpan pihak yang mahu melihat Malaysia berpecah, yang mencari-cari jalan untuk menghasut rakyat Malaysia supaya berpecah-belah.

Ini sebabnya mengapa rakyat Malaysia harus berusaha untuk mencapai perpaduan, kesefahaman dan keharmonian di kalangan rakyat Malaysia dan meninggalkan permusuhan dan perpecahan antara kita.

Mereka yang menyokong bahawa orang Islam harus undi dan sokong pemimpin Islam sahaja, meskipun mereka korup bukan sahaja menentang ajaran Islam, malah melakukan perkara yang bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia dan lima prinsip Rukun Negara khususnya “Kedaulatan Undang-undang” serta “Kesopanan dan Kesusilaan”.

Justeru itu, adalah menjadi kebimbangan apabila terdapat pengumuman beberapa hari yang lalu yang berlawanan dengan penekanan terhadap perpaduan nasional, sebaliknya berpotensi mewujudkan perpecahan yang lebih besar, yang mana perlu dipertimbangkan semula.

Saya bersetuju bahawa perbuatan berdoa bersama penganut berlainan agama di atas satu pentas yang sama bukanlah satu cubaan untuk mencapur-adukkan agama. Sebaliknya, perbuatan ini adalah untuk mencari semangat solidariti dan persaudaraan sesama manusia atas nama cinta, belas kasihan dan keadilan bersama.

Baru-baru ini, masyarakat pelbagai agama di Malaysia bersama-sama berdoa bagi memperingati tragedi MH370 dan MH17, dan tragedi serangan keganasan di New Zealand dan Sri Lanka.

Sebagai sebuah negara yang menjadi tempat tertumpunya empat tamadun agung dunia – Melayu/Islam, Cina, India dan Barat – kita haruslah memanfaatkan nilai-nilai terbaik daripada setiap tamadun ini untuk membina sebuah bangsa dan negara Malaysia — yang boleh dijadikan contoh kepada dunia sebagai bukti kejayaan Perikatan Peradaban.

Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Perak serta Sultan Selangor dalam titahnya menekankan kepentingan perpaduan nasional dan risiko penyebaran berita palsu dan ucapan kebencian.

Marilah semua rakyat Malaysia mempertahankan perpaduan nasional dan mengutuk penyebaran berita palsu dan ucapan kebencian yang direka untuk mewujudkan prasangka, rasa curiga, permusuhan, ketakutan dan kebencian antara kaum dan agama.

(Kenyataan Media oleh Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada Jumaat, 6 September 2019)

====================================

The unfortunate and deplorable incident at the Gelora Bung Karno Stadium in Jakarta last night when three Malaysians were injured, tear gas fired and Malaysian football fans pelted with metal objects and water bottles after Harimau Malaya scored a stunning victory over Indonesia in the Asian Zone Group C match of the World Club 2022 Qualifiers is a lesson on Malaysian national identity.

The lesson is particularly timely and salutary when for the past two months, the Malaysian social media was dominated by fake news and hate speech pitting race against race and religion against religion inciting inter-racial and inter-religious doubt, suspicion, animosity, fear and hate to create the phobia that each ethnicity is facing an existential threat to its values and culture.

It is a reminder that Malays, Chinese and Indians in Malaysia, who are citizens of Malaysia, have more in common with each other than with the Indonesians in Indonesia, the Chinese in China or the Indians in India.

It is sheer mischief and evil for a foreigner to suggest that Indian Malaysians are more supportive of Indian Prime Minister Narendran Modi than Tun Dr. Mahathir Mohamad, just as it is equally mischievous and evil for anyone to suggest that the Malays regard Joko Widodo or Jokowi as their President or the Chinese Malaysians regard Xi Jinping as their President when all Malaysians are loyal to the Yang di Pertuan Agong, the system of constitutional monarchy and the institutions of state as set out in the Malaysian Constitution.

I remember my meeting with the Dr. Mahathir Mohamad in September last year, who was recounting his successful first trip to China the previous month as the Pakatan Harapan Prime Minister and that many Malaysians met him at a gathering in Beijing, including those who had been in China for ten or more years.

I pointed out that these were Malaysian Chinese and not China Chinese, and though they had worked in China for ten or 20 years, their heart and soul had all along been with Malaysia, as they continued to be Malaysians, regarding Malaysia and not China as their home.

Unfortunately in the past two months, the social media has presented a false picture of Malaysia as if the country is on the verge of a racial and religious conflagration, with an unprecedented intensity of fake news and hate speech calculated to raise racial and religious temperatures with each ethnicity hating other ethnicities because of the implanted but baseless fear that it is facing an existential threat – when this is completely false and not reflected by the inter-racial and inter-religious goodwill, understanding, tolerance and harmony on the ground.

But if the venom from the fake news and hate speech to incite inter-racial and inter-religious doubt, suspicion, antagonism, fear and hate is not checked, then the real-life Malaysia could be sufficiently poisoned to mirror the “social media Malaysia”, plunging the country into a major inter-racial and inter-religious conflagration.

The Cabinet must be commended for providing the lead in rejecting calls of a boycott on products made by non-Muslims and instead calling on citizens to support Malaysian-made goods.

We must not succumb to the wiles and machinations of those who want to see Malaysians more divided than united, seeking new ways to divide Malaysians and poison inter-racial and inter-religious relations.

This is why Malaysians must always strive to achieve greater unity, understanding and harmony among Malaysians instead of creating more division and disunity among Malaysians.

Those who advocate that Muslims must vote and support Muslim leaders even if they are corrupted not only goes against the teachings of Islam, but go against the Malaysian Constitution and the five Rukunegara principles especially “The Rule of Law” and “Good Behaviour and Morality”.

It is a matter of concern that have been announcements in the past few days which militate against this emphasis on national unity and are creating greater division, which calls for reconsideration.

I agree that inter-faith prayers are not about mixing religions but are merely about human fraternity coming together in solidarity to seek universal values of love, compassion and justice.

There had recently been many instances of religious communities in Malaysia coming together in solidarity prayers, like the MH370 and MH17 air tragedies, as well as the violent attacks in New Zealand and Sri Lanka.

As the confluence of four great civilisations of the world – Malay/Islamic, Chinese, Indian and West – we should leverage on the best values and virtues of these civilisations so that Malaysia can be a showcase to the world of the success of the Alliance of Civilisations instead of being a failure from the Clash of Civilisations.

The Yang di Pertuan Agong and the Sultans of Perak and Selangor have stressed the importance of national unity and the perils of fake news and hate speech.

Let all Malaysians stand up for national unity and condemn fake news and hate speech designed to create inter-racial and inter-religious doubt, suspicion, animosity, fear and hate.

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Friday, 6th September 2019)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.