Malaysia’s greatest paradox — national unity in a plural Malaysia


(Versi BM)

It is Malaysia’s greatest paradox — national unity in a plural Malaysia.

We have been talking about “national unity” for six decades but we have never been more divided today than in Malaysia’s history.

The five principles of Rukun Negara were formulated to achieve “a greater unity for all her peoples”, but after five decades, we have people who do not accept all the five principles of Rukun Negara becoming Cabinet Ministers and who question other people’s commitment to Rukun Negara.

The Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdulllah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah said the five principles of Rukun Negara form the formula of how the people of various races, religions, cultures, and languages in Malaysia can overcome differences and diversity to live in peace and harmony

In his Royal Address in conjunction with the 50th Anniversary of the Rukun Negara and National Day 2020, the Yang di-Pertuan Agong said the core principles outlined in the Rukun Negara are universal in nature that cuts across noble values of all nations and religions, and capable of becoming a guide for the citizens of an independent nation.

He urged the principles should serve as a guide and be practised by all quarters, including the country’s leaders, the government and Malaysians.

The time has come to re-inspire Malaysians with the soul and spirit of Rukun Negara as the basis to re-unite Malaysians of diverse ethnicities, languages, religions, cultures, and regions in all fields of national life — in politics, education, economy, welfare, environment, socio-culture, science, technology, and innovation.

The Yang di Pertuan Agong was prescient when he advised the formation of a unity government to end the political crisis in the country post-15th general election — to undertake a reset of the nation-building principles which had inspired the nation’s founding fathers but from which the nation had deviated from, causing Malaysia to fall from a first-rate world-class nation to a second-rate mediocre country, losing out to Taiwan, Singapore, South Korea, Vietnam, and in danger of losing out to Indonesia, China, and India we do not re-set and return to the nation-building principles of the nation’s founding fathers.

The Raja of Perlis Syed Sirajuddin Putra Jamalullail is the latest Ruler who had spoken up warning of the divisive and toxic politics of lies, fear, hate, race, and religion.

Last month, Perak ruler Sultan Nazrin Shah said he would not tolerate attempts to incite racial and religious hatred, which could provoke hostilities in his state, whose 2.5 million people comprised 61.5% Malays, 26.7% Chinese and 11.3% Indians who observe various religious beliefs, inherit diverse cultures and are proficient in multiple languages.

The proliferation of hate speech on social media has also been a major cause for concern.

The Yang di-Pertuan Besar of Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir, has urged the politicians to stop using racial or religious issues to incite Malaysians against one another.

The Selangor ruler Sultan Sharafuddin Idris Shah has advised all quarters, especially politicians, not to fight with each other or focus on personal interests to the point of neglecting their responsibilities to serve the people.

He urged all parties to work together to rebuild the country that is recovering from the Covid-19 pandemic and elevate it to a better level to all aspects, including social, political, and economic.

The importance of maintaining harmony and unity among the diverse people in the country has also been a consistent theme of the Sultan of Johor.

It is most unfortunate that more than 50 years after the formulation of Rukun Negara and the repeated advice of the Yang di Pertuan Agong and the state Rulers, Malaysia has failed in achieving national unity in Malaysia.

The greatest task of the Anwar government is to achieve the national unity in diversity which had escaped the previous governments.

Malaysia can only succeed if there is national unity out of Malaysia’s diversity. There are many reasons for the failure of Vision 2020, the thirty-year plan formulated in 1991, but one of the reasons is that in 2010, Malaysia had a Deputy Prime Minister who regarded himself as “Malay First” instead of “Malaysian First”.

The greatest challenge of all Malaysians is whether they can succeed this time in achieving the national unity out of the diversity of ethnicities, languages, religions, cultures, and regions in Malaysia.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Penang on Thursday, 12th January 2023)


Paradoks terbesar di Malaysia — perpaduan negara dari Malaysia majmuk

Ada satu paradoks terbesar di Malaysia — untuk mencapai perpaduan negara dari kepelbagaian masyarakat majmuk di Malaysia.

Kita telah bercakap tentang “perpaduan negara” selama enam dekad tetapi kita tidak pernah lebih berpecah belah pada hari ini berbanding dengan sebelum ini dalam sejarah negara.

Lima prinsip Rukun Negara dirangka untuk mencapai “perpaduan yang lebih erat untuk semua rakyat”, tetapi selepas lima dekad, kita ada mereka yang menolak kesemua lima prinsip Rukun Negara menjadi Menteri Kabinet dan golongan mempersoalkan komitmen orang lain terhadap Rukun Negara.

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdulllah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah bertitah bahawa lima prinsip Rukun Negara membentuk formula bagaimana rakyat berbilang kaum, agama, budaya dan bahasa di Malaysia dapat mengatasi perbezaan dan kepelbagaian kita untuk hidup bersama dalam keadaan aman dan harmoni

Dalam Titah Baginda sempena Ulang Tahun Ke-50 Rukun Negara dan Hari Kebangsaan 2020, Baginda bertitah prinsip teras yang digariskan dalam Rukun Negara bersifat universal yang merentasi nilai-nilai murni semua bangsa dan agama serta boleh untuk menjadi panduan kepada warga sebuah negara yang merdeka.

Baginda menggesa prinsip itu harus dijadikan panduan dan diamalkan oleh semua pihak, termasuk pemimpin negara, kerajaan dan rakyat Malaysia.

Masanya telah tiba untuk menyemarakkan semula rakyat Malaysia dengan jiwa dan semangat Rukun Negara sebagai asas untuk menyatupadukan semula rakyat Malaysia yang berbilang kaum, bahasa, agama, budaya dan wilayah dalam semua bidang kehidupan negara — dalam politik, pendidikan, ekonomi, kebajikan, alam sekitar, sosiobudaya, sains, teknologi dan inovasi.

Yang di Pertuan Agong sentiasa peka apabila menasihatkan pembentukan kerajaan perpaduan untuk menamatkan krisis politik di negara ini selepas pilihan raya umum ke-15 — untuk melaksanakan penetapan semula prinsip pembinaan negara yang sebelum ini telah menjadi panduan kepada tokoh-tokoh kemerdekaan negara tetapi daripadanya kita telah menyimpang jauh, menyebabkan Malaysia jatuh dari kedudukan sebagai salah sebuah negara terbaik dunia kepada sebuah negara yang biasa-biasa sahaja, ditinggalkan di belakang Taiwan, Singapura, Korea Selatan, Vietnam dan berkemungkinan besar pula ditinggalkan di belakang Indonesia, China dan India sekiranya tidak kembali kepada prinsip-prinsip asas ini.

Raja Perlis, Raja Syed Sirajuddin Putra Jamalullail adalah Raja terbaharu yang bersuara memberi amaran tentang politik toksik penipuan, syak wasangka, kebencian, perkauman dan keagamaan.

Bulan lepas, Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah bertitah bahawa baginda tidak akan bertolak ansur dengan cubaan untuk mencetuskan kebencian di antara kaum dan agama, yang boleh mencetuskan permusuhan di negerinya, yang mana 2.5 juta penduduknya terdiri daripada 61.5 peratus orang Melayu, 26.7 peratus orang Cina, dan 11.3 peratus orang India yang menganuti pelbagai bentuk kepercayaan agama, mewarisi pelbagai budaya dan mahir dalam pelbagai bahasa.

Percambahan ucapan kebencian di media sosial juga menjadi punca utama kebimbangan.

Yang di-Pertuan Besar of Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir, menggesa ahli politik supaya berhenti menggunakan isu perkauman atau agama untuk menghasut rakyat Malaysia terhadap satu sama lain.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berpesan kepada semua pihak khususnya ahli politik supaya tidak bergaduh sesama sendiri atau mementingkan kepentingan peribadi sehingga mengabaikan tanggungjawab berkhidmat kepada rakyat.

Baginda menggesa semua pihak bekerjasama untuk membina semula negara yang semakin pulih daripada pandemik Covid-19 dan mengangkat Malaysia ke tahap yang lebih baik dalam semua aspek termasuk sosial, politik dan ekonomi.

Kepentingan mengekalkan keharmonian dan perpaduan dalam kalangan rakyat yang pelbagai di negara ini juga telah menjadi tema konsisten Sultan Johor.

Amat malang apabila lebih 50 tahun selepas Rukun Negara digubal dan nasihat berulang-ulang diberikan oleh Yang di Pertuan Agong dan Raja-Raja Pemerintah, kita masih gagal mencapai perpaduan kebangsaan di Malaysia.

Tugas terbesar kerajaan Anwar adalah untuk mencapai perpaduan negara dari kepelbagaian masyarakat majmuk kita yang telah dilupakan oleh kerajaan terdahulu.

Malaysia hanya boleh berjaya dengan adanya perpaduan negara daripada kepelbagaian kita. Terdapat banyak sebab Wawasan 2020 — rancangan tiga puluh tahun yang digubal pada tahun 1991 — gagal, tetapi salah satu sebabnya adalah pada tahun 2010, Malaysia mempunyai Timbalan Perdana Menteri yang menganggap dirinya sebagai seorang yang “Pertamanya Melayu” dan bukannya “Pertamanya rakyat Malaysia” .

Cabaran terbesar yang dihadapi semua rakyat Malaysia hari ini adalah sama ada kita boleh berjaya untuk mencapai perpaduan negara daripada kepelbagaian masyarakat majmuk yang berbilang kaum, bahasa, agama, budaya, dan kawasan di Malaysia.

 

(Kenyataan Media oleh veteran DAP Lim Kit Siang di Pulau Pinang pada Khamis, 12 Januari 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.