Malaysia has a big chance under Anwar unity government to rebuild Malaysia into a first-rate world-class plural nation – don’t spoil it


(Versi BM)

A clarification is in order with regard to my statement yesterday entitled: “Anwar should ignore Mahathir and learn the most important lesson of the 22-month Pakatan Harapan Government — carry out as many of the ‘reformasi’ institutional reforms in the early months of the new government as he may not have five years”.

I am aware that the naysayers are jumping on the statement as proof that Lim Kit Siang does not believe that Anwar Ibrahim will last five years as Prime Minister and fortified their resolve to topple Anwar Ibrahim as Prime Minister ala-Sheraton Move political conspiracy as soon as possible.

But my statement said nothing about Anwar not lasting five years as Prime Minister of Malaysia.

In fact, I want the Anwar Ibrahim to last five years as Prime Minister of Malaysia to prepare the country for the 16th General Election by 2027 by first ending Malaysia’s decline in six decades and begin the process to make Malaysia great again.

After more than a month as 10th Prime Minister of Malaysia, Anwar has strengthened his chances of lasting five years as Prime Minister, although Anwar and all the unity government Ministers and leaders should learn the most important lesson of the 22-month Pakatan Harpaan Government: that there are political forces trying to topple them from power as soon as possible before the completion of their five-year term.

Whether the Anwar unity government will last five years, only time will tell. This is one of the issues to be fought out in the political battlefield to decide whether the Anwar unity government can last five years.

For me, I am increasingly confident that the Anwar unity government will last five years, both from the vote of confidence in Parliament last week and the various commendable initiatives in the first month of the Anwar unity government, but the Ministers and leaders of the Anwar unity government must always be conscious of the lesson of the 22-month Pakatan Harapan government and carry out institutional reforms in the early months of the government

Every Minister should consider what are the institutional reforms that he or she can carry out in the seven-week Dewan Rakyat meeting from February 13 to March 30, 2023 to make it the most important and historic parliamentary meeting in the history of Malaysia.

Malaysia has a big chance under Anwar unity government to rebuild Malaysia into a first-rate world-class plural nation — don’t spoil it.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Penang on Thursday, 29th December 2022)


Kita ada peluang yang baik dengan kerajaan perpaduan Anwar untuk membina semula Malaysia menjadi sebuah negara majmuk yang bertaraf dunia — jangan sia-siakan peluang ini

Saya perlu berikan satu penjelasan mengenai kenyataan saya semalam yang bertajuk: “Anwar patut abaikan Mahathir dan sebaliknya hayati pengajaran paling penting dari kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan sebelum ini — untuk melaksanakan sebanyak mungkin “reformasi” institusi kerana kerajaan yang ada ini tidak semestinya akan bertahan selama lima tahun”.

Saya sedar yang pihak lawan sedang bersorak dengna kenyataan ini sebagai bukti yang kononnya Lim Kit Siang tidak percaya yang Anwar Ibrahim tidak akan dapat bertahan sebagai Perdana Menteri selama lima tahun dan menguatkan usaha mereka untuk terus menumbangkan Anwar Ibrahim dengan gaya yang sama seperti konspirasi politik Langkah Sheraton secepat mungkin.

Tetapi kenyataan saya tidak ada apa-apa kaitan dengan Anwar tidak menjadi Perdana Menteri Malaysia selama lima tahun.

Malah, saya mahu Anwar untuk kekal sebagai Perdana Menteri selama lima tahun, untuk menyediakan negara dalam berhadapan dengan Pilihan Raya Umum ke-16 pada tahun 2027 dengan menghentikan kemerosotan negara dalam enam dekad yang lepas dan memulakan proses untuk menjadikan Malaysia sebuah negara hebat.

Selepas lebih dari sebulan sebagai Perdana Menteri ke-10, Anwar telah mengukuhkan peluangnya untuk bertahan selama lima tahun sebagai Perdana Menteri, tetapi Anwar dan semua para Menteri dan pemimpin kerajaan perpaduan perlu sentiasa sedar mengenai pengajaran yang paling penting dari kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan sebelum ini: yang bahawa akan sentiasa ada kuasa politik yang mencuba untuk menumbangkan mereka sebelum lengkapnya penggal lima tahun.

Sama ada kerajaan perpaduan Anwar ini akan bertahan selama lima tahun, hanya masa yang akan menentukannya. Inilah salah satu isu yang akan ditempurkan di medan peperangan politik.

Bagi saya, saya semakin yang kerajaan perpaduan Anwar akan bertahan selama lima tahun selepas undi percaya di Parlimen pada minggu lepas dan dengan pelbagai inisiatif baik dalam bulan pertama kerajaan ini, tetapi para Menteri dan pemimpin dalam kerajaan perpaduan Anwar perlulah sentiasa mengingati apa yang berlaku kepada kerajaan PH selepas 22 bulan dan melaksanakan reformasi institusi dalam bulan-bulan terawal kerajaan ini.

Setiap Menteri perlu pertimbangkan reformasi institusi yang mereka dapat laksanakan dalam sidang Dewan Rakyat tujuh minggu yang akan berlangsung dari 13 Februari hingga 30 Mac 2023 untuk menjadikan sidang ini sebagai sidang yang paling penting dan bersejarah dalam sejarah negara kita.

Kita ada peluang yang baik dengan kerajaan perpaduan Anwar untuk membina semula Malaysia menjadi sebuah negara majmuk yang bertaraf dunia — jangan sia-siakan peluang ini.

 

(Kenyataan Media oleh veteran DAP Lim Kit Siang di Pulau Pinang pada hari Khamis, 29 Disember 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.