Philipines presidential election on Monday will have interesting bearing on the forthcoming 15GE in Malaysia


(Versi BM)

When Filipino voters go to the polls for the Philippines Presidential election on Monday, it will have interesting bearing on the forthcoming 15th General Election in Malaysia.

The Nobel Peace Prize laureate and Filipino journalist Maria Ressa has said that the Philippines presidential election is “a microcosm of a global battle for facts” as he quoted author Milan Kundera: “The struggle of man against power is the struggle of memory against forgetting”.

The Philippines presidential election has turned into a rematch between Ferdinand “Bongbong” Marcos, Jr, son the late dictator and current Vice President Leni Robredo.

Robredo narrowly defeated Marcos in the 2016 vice presidential race. Marcos claimed election fraud and later launched a protest before the Presidential Electoral Tribunal. A partial recount showed Robredo’s votes increased and after four years of legal drama, the case was dismissed.

Six years after that failed campaign, Marcos, whose father was ousted for massive corruption and human rights abuses in a people’s revolution in 1986, is the presidential front-runner in the May 9 election.

Marcos’ popularity is based on the nostalgia of alleged prosperity and the “golden age” of Filipino society during his father’s dictatorship in the 1980s. Political observers and disinformation researchers say his campaign is buoyed by a massive disinformation and propaganda network.

A study of news outlet VERA Files, a Facebook fact-checking partner in the Philippines, showed Marcos gained from “misleading” posts on social media while Robredo is the biggest disinformation victim.

The Philippines government has recovered $3.3 billion of the estimated $10 billion that the Marcoses are accused of stealing, but the $2.4 billion in assets are still under litigation, with various groups tussling over them. Should Marcos win the presidency, many fear those proceedings, along with the $3.9 billion in estate taxes, will be swept away, cementing the false idea that the Marcoses are innocent.

Will Malaysia’s 15th GE be the next test in South East Asia in the “microcosm of a global battle for facts”?

Wil lies, fake news, false information and conspiracy theories triumph over truth and facts in the 15 GE in Malaysia?

If Macros Jr. can win the Philippines presidential election on Monday by falsely painting the Marcos era in the 1980s as the Filipino “golden era”, this will tempt copycats in Malaysia to paint the period the world denounced Malaysia for kleptocracy as the period of Malaysia’s “golden era”.

It is not that there were no lies and fake news in the public square in the traditional media, but the advent of the social media with billions of humans plugged in one instant 24/7 global information stream has created an unprecedented crisis of trust in Malaysia and the globe.

The more than two years of Covid-19 pandemic provides a useful example.

The World Health Organization (WHO) has estimated that the Covd-19 pandemic has caused the death of nearly 15 million people around the world, although many countries have undercounted the numbers who died from Covid as only 6.2 million deaths had been reported.

But there is even today, in the midst of the pandemic, significant minorities around the world who think that Covid-19 is a hoax and does not really exist – after an infection of over 500 million in official figures.

Can Malaysians learn to differentiate between truth and facts on the one hand and lies, fake news and misinformation on the other in the run-up to the 15GE?

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Saturday 7th May 2022)


Pemilihan Presiden Filipina pada hari Isnin akan menunjukkan arah yang menarik mengenai PRU15 yang akan datang di Malaysia

Apa pengundi di Filipina pergi mengundi dalam Pemilihan Presiden Filipina pada hari Isnin ini, pemilihan ini dapat sedikit sebanyak menunjukkan hala tuju Pilihan Raya Umum ke-15 yang akan datang di Malaysia.

Pemenang Hadiah Keamanan Nobel dan wartawan Filipina, Maria Ressa, telah menggambarkan pemilihan presiden Filipina ini ibarat “mikrokosmos pertembungan fakta global” apabila beliau memetik kata-kata Milan Kundera yang mengatakan, “Pergelutan manusia melawan kuasa adalah adalah pergelutan memori melawan lupa”.

Pemilihan presiden ini menjadi satu pertandingan di antara Ferdinand “Bongbong” Marcos Jr, anak kepada bekas diktator Marcos, melawan Naib Presiden sedia ada, Leni Robredo.

Robredo secara tipis mengalahkan Marcos dalam pemilihan naib presiden 2016. Marcos mendakwa terdapat penipuan pilihan raya dan kemudiannya menghantar bantahan kepada Tribunal Pilihan Raya Presiden. Kiraan semula separa menunjukkan undi Robredo meningkat dan selepas empat tahun, kes tersebut digugurkan.

Enam tahun selepas kegagalan kempen tersebut, Marcos, yang mana bapanya sebelum ini ditendang keluar dalam suatu revolusi rakyat pada tahun 1986 kerana kes rasuah besar-besaran dan penindasan hak asasi manusia, kini menjadi calon yang dijangkakan menang dalam pilihan raya yang akan berlangsung pada 9 Mei ini.

Populariti Marcos diasaskan kepada perasaan nostalgia, kononnya era kemakmuran dan “zaman keemasan” masyarakat Filipina di bawah pemerintahan diktator bapanya pada tahun 1980-an. Pemerhati politik dan penyelidik maklumat palsu mengatakan yang kempennya dibantu oleh rangkaian berita palsu dan propaganda yang meluas.

Kajian laman berita VERA Files, sebuah badan penyemak fakta di Filipina, menunjukkan yang Marcos telah menerima manfaat daripada hantaran yang “mengelirukan” di media sosial sedangkan Robredo pula merupakan mangsa terbesar kempen berita palsu.

Kerajaan Filipina telah berjaya menuntut semula $3.3 billion daripada $10 billion yang dituduh dicuri oleh keluarga Marcos, tetapi, $2.4 billion aset masih dalam perbicaraan, dengan pelbagai pihak mencuba untuk merebutnya. Sekiranya Marcos memenangi kerusi Presiden, ramai bimbang yang aset ini, bersama dengan $3.9 billion cukai harta pusaka, akan diketepikan, mengukuhkan penipuan yang mengatakan Marcos tidak bersalah.

Adakah Malaysia akan menjadi medan ujian “mikrokosmos pertembungan fakta global” yang akan datang?

Adakah penipuan, berita palsu, maklumat palsu, dan teori konspirasi akan menang menenggelamkan kebenaran dan fakta dalam PRU15 di Malaysia?

Sekiranya Marcos Jr boleh menang di Filipina dengan memberikan gambaran palsu yang pemerintahan Marcos pada tahun 80-an adalah satu “era keemasan’ Filipina, sudah tentunya akan ada cubaan untuk meniru perkara ini di Malaysia dengan menggambarkan era kleptokrasi di Malaysia sebagai suatu “zaman keemasan”.

Bukannya tidak ada penipuan dan berita palsu dalam media tradisional sebelum ini, tetapi media sosial dengan berbillion manusia yang dihubungkan antara satu sama lain telah mewujudkan suatu krisis keyakinan di Malaysia dan di seluruh dunia.

Pandemik Covid-19 yang berlanjutan selama dua tahun ini juga menjadi satu contoh yang berguna.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menganggarkan yang wabak Covid-19 telah menyebabkan kematian hampir 15 juta orang di seluruh dunia, walaupun banyak negara terus mengurang kira kematian akibat Covid-19 memandangkan hanya 6.2 juta kematian akibat Covid-19 dilaporkan.

Namun sehingga hari ini, di tengah-tengah kita berhadapan dengan pandemik ini, terdapat sejumlah golongan minoriti yang signifikan yang percaya bahawa Covid-19 ini adalah satu penipuan dan tidak wujud – selepas wabak ini mencatatkan lebih daripada 500 juta jangkitan secara rasmi.

Adakah rakyat Malaysia mampu untuk belajar membezakan di antara fakta dan kebenaran berbanding dengan penipuan, berita dan maklumat palsu dalam menghadapi PRU15?

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Sabtu 7 Mei 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.