#kerajaangagal75 — Arifai Tarawe acted rightly in withdrawing RM10 million suit against FMT


(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

The outgoing Gombak police chief Arifai Tarawe acted rightly in withdrawing the RM10 million suit against FMT for such an action is consistent with the police claim that it has nothing to hide over A. Ganapathy’s death.

Arifai, who is due to be transferred to Bukit Aman’s Integrity and Standards Compliance Department on June 21, should ensure that there will be an inquest into A. Ganapathy’s death in police custody.

In fact, Arifai should play a major role to transform the Royal Malaysia Police into a world-class police force by implementing the proposals of the Police Royal Commission 16 years ago especially to hold a public inquiry into every case of police death in custody.

Sixteen years ago in 2005, the Police Royal Commission headed by a former Chief Justice, Tun Dzaiddin and the longest-serving former IGP, Tun Hanif Omar, said in its report that it viewed with “grave concern the unacceptable high incidence of deaths in custody and the failure by the authorities to hold inquests before magistrates in most of the cases” and proposed that “inquiries must be held by a magistrate into all cases of death in custody within one month of receiving the report of death”.

Sixteen years later, the high incidence of deaths in custody is even more unacceptable.

Arifai should abolish the notion that police personnel are immune from prosecution for gross abuses of power, as Malaysia must be a nation where there is the rule of law.

I can understand Arifai’s upset feelings that his transfer had included background on Ganapathy’s case.

He said that the case and the subsequent death of S Sivabalan, who died about 70 minutes after he was arrested by Gombak police on May 20, had greatly affected the morale of his officers and family members.

He said no police officer wants any harm to come to any detainee, and he said again on record that the police did not harm any detainee under police custody.

He said having been in the public eye for years, he was used to criticism but he was really cut up when his children told him their friends said their father was a ‘bad guy’.

He said: “They know what their friends are saying isn’t true, but they still feel hurt, and as a father, I feel heartbroken seeing them sad.”

I can understand Arifai’s feelings, for this had happened to me, when I was detained for the first time under the Internal Security Act and was detained in Muar.

Guan Eng was in primary school in 1969 and was teased by his classmates as having a “bad” father, as no good person would be in detention.

But I am glad that Arifai is open to an inquest in Ganapathy’s case but such inquests should be institutionalised where every death in custody would require a public inquiry.

Deaths in custody must be viewed seriously by all the authorities concerned.

There has been another instance of custodial death – 21-year-old Surendran Shanker – and his family suspected there was foul play and injustice.

Only a public inquiry into all custodial deaths can give the families of the affected deceased in all such cases that justice had been done and there had been good governance.

(Media Statement (2) by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Kuala Lumpur on Friday, 28th May 2021)


#kerajaangagal75 — Tindakan Arifai Tarawe menarik semula saman RM10 juta terhadap FMT adalah tepat

Tindakan Ketua Balai Polis Gombak yang bakal berpindah jawatan, Arifai Tarawe, dalam menarik semula saman RM10 juta terhadap FMT adalah bertepatan dengan dakwaan pihak polis yang mereka tidak ada apa-apa yang hendak disorokkan mengenai kes kematian dalam tahanan A. Ganapathy.

Arifai, yang akan dipindahkan ke Jabatan Integri dan Pematuhan Bukit Aman pada 21 Jun, patut memastikan berlakunya siasatan menyeluruh ke atas kes kematian A Ganapathy dalam tahanan polis ini.

Malah, Arifai sepatutnya memainkan peranan utama untuk mentransformasikan pasukan Polis Diraja Malaysia untuk menjadi sebuah pasukan polis yang bertaraf dunia dengan melaksanakan cadangan-cadangan dalam Laporan Suruhanjaya Penambahbaikan Pasukan Polis yang diterbitkan 16 tahun lalu, terutamanya untuk mengadakan siasatan terbuka dalam setiap kes kematian dalam tahanan polis.

Enam belas tahun yang lalu pada tahun 2005, Suruhanjaya tersebut yang diketuai oleh mantan Ketua Hakim, Tun Dzaiddin, dan Ketua Polis Negara dengan tempoh berkhidmat paling lama, Tun Hanif Omar, mengatakan dalam laporannya yang mereka memandang “kadar kematian dalam tahanan yang amat tinggi pada kadar yang tidak boleh diterima ini dan kegagalan pihak berkuasa untuk mengadakan siasatan terbuka di hadapan majistret sebagai satu perkara yang amat membimbangkan” dan mencadangkan supaya “siasatan terbuka mestilah diadakan di hadapan majistret dalam semua kes-kes sebegini dalam masa sebulan daripada menerima laporan kematian”.

Enam belas tahun kemudian, kadar kematian dalam tahanan ini menjadi semakin teruk.

Arifai perlu menghapuskan pemikiran bahawa kakitangan polis adalah imun daripada pendakwaan atas kesalahan penyalahgunaan kuasa, kerana negara kita menghormati kedaulatan undang-undang.

Saya boleh faham kekecewaan Arifai apabila pemindahan beliau ke Bukit Aman dikaitkan dengan kes Ganapathy ini.

Beliau mengatakan bahawa kes ini dan kematian S Sivabalan, yang meninggal dunia kira-kira 70 minit selepas beliau ditahan oleh pihak Polis Gombak telah menjejaskan moral pegawai-pegawai dan ahli keluarga beliau.

Beliau mengatakan bahawa tidak ada mana-mana pegawai polis yang mahu membahayakan mana-mana tahanan, dan beliau mengulangi, untuk rekod, pihak Polis tidak membahayakan mana-mana tahanan polis.

Beliau berkata, setelah lama menjadi tumpuan orang awam, beliau telah lali dikritik tetapi beliau amat kecewa apabila anak-anaknya sendiri memberitahunya yang rakan-rakan mereka mengatakan ayah mereka adalah “orang jahat”.

Beliau berkata: “Mereka tahu apa yang dikatakan rakan-rakan mereka ini tidak benar, tetapi mereka tetap terkesan, dan saya sebagai seorang ayah, berpatah hati melihat mereka sedih.”

Saya boleh faham perasaan Arifai, kerana perkara sebegini berlaku kepada saya semasa saya ditahan buat kali pertama di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri di Muar.

Guan Eng sedang berada di sekolah rendah pada tahun 1969 dan diejek oleh rakan sekelasnya kerana mempunyai seorang bapa yang “jahat”, kerana mereka berfikir tidak ada orang yang baik yang akan ditahan polis.

Tetapi saya berbesar hati apabila Arifai terbuka untuk mengadakan siasatan terbuka ke atas kes Ganapathy ini, tetapi siasatan terbuka seperti ini perlu menjadi satu norma sistem ke atas setiap kes-kes sebegini, di mana setiap kematian dalam tahanan di siasat secara terbuka.

Kejadian kematian dalam tahanan ini perlu dipandang serius oleh semua pihak berkuasa.

Terdapat satu lagi kejadian kematian dalam tahanan, yang melibatkan Surendran Shanker yang berusia 21 tahun — dan keluarga beliau mengesyaki terdapat perkara yang tidak kena dan telah berlakunya ketidakadilan.

Hanya sebuah siasatan terbuka sahaja yang boleh memberikan keadilan dan kepastian bahawa tadbir urus baik telah dijalankan kepada ahli-ahli keluarga mendiang yang terkesan dalam kes-kes sebegini.

(Kenyataan media (2) Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Jumaat, 28 Mei 2021)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.