In accordance with Yang di Pertuan Agong’s advice to avoid political uncertainty amidst Covid-19 pandemic, Malaysians should be especially alert to the blizzard of fake news and false impressions perpetrated by social media influencers


(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

The Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah has repeated his call to not plunge the country into another round of political uncertainty amidst the Covid-19 pandemic.

In accordance with the Yang di Pertuan Agong’s advice to avoid political uncertainty amidst the Covid-19 pandemic, Malaysians should be especially alert to the blizzard of fake news and false impressions perpetrated by social media influencers.

A good case in point is the Coverage report yesterday making use of a four-year-old report to manufacture the false impression that I support DAP working with Najib Razak and Zahid Hamidi to form a new national government to replace the Muhyiddin Yassin backdoor government.

The devilish Coverage piece went viral on the social media giving the false impression that I want the DAP to co-operate with Najib and Zahid to topple Muhyiddin, but die-hard DAP supporters know that the DAP leaders will not compromise their integrity and principles to co-operate with kleptocrats.

In the United States, a former fundraiser for US President Donald Trump is expected to plead guilty next Tuesday to charges of illegally lobbying Trump to drop an investigation into a massive 1MDB financial scandal, but in Malaysia, former Prime Minister and key 1MDB personality Najib Razak still denies there was a 1MDB scandal.

We Malaysians do not want to be United States, whose President Trump was recently identified in various studies of various prestigious universities as the main vector of misinformation and fake news.

Malaysians must develop a high degree of media literacy to ensure that they do not become victims of misinformation and disinformation, whether fake news or false impressions, like the Coverage report yesterday.

I am thankful to the DAP MP for Kluang, Wong Shu Qi who did excellent detective work to ferret out the shadowy characters behind this MCA-related website (https://link.medium.com/jA8ElWgJCab) and drag them out into the limelight.

It will be interesting to probe as to why this MCA-related website wants to perpetrate the false impression that the DAP is like the MCA and is prepared to work with Najib.

But it is more important, however, that Malaysians should become the most sophisticated social media users in this information age with a high degree of media literacy, able to detect all forms of misinformation and disinformation, whether fake news and false impressions disseminated by paid cybertroopers or bots.

(Media Statement (2) by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Friday, October 16, 2020)

==========================

Selari dengan nasihat Yang di Pertuan Agong untuk mengelakkan ketidakstablilan politik dalam negara semasa pandemik Covid-19, rakyat Malaysia perlu peka dengan ribut berita palsu dan tanggapan palsu yang disebarkan oleh pemengaruh media sosial

Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah telah mengulangi nasihat baginda untuk tidak menjunamkan negara kita ke arah ketidakstabilan politik semasa negara sedang berhadapan dengan wabak Covid-19.

Selari dengan nasihat Yang di Pertuan Agong untuk mengelakkan ketidakstablilan politik dalam negara semasa pandemik Covid-19, rakyat Malaysia perlu peka dengan ribut berita palsu dan tanggapan palsu yang disebarkan oleh pemengaruh media sosial

Satu contoh yang jelas adalah laporan The Coverage semalam, yang telah menggunakan satu laporan yang diterbitkan empat tahun yang lalu untuk mewujudkan satu tanggapan yang salah yang kononnya saya menyokong kerjasama DAP bersama dengan Najib Razak dan Zahid Hamidi untuk membentuk sebuah kerajaan baharu bagi menggantikan kerajaan pintu belakang Muhyiddin.

Laporan jahat The Coverage ini telah tular di media sosial, memberikan gambaran palsu yang saya mahu DAP bekerjasama dengan Najib dan Zahid untuk menjatuhkan Muhyiddin, tetapi penyokong setia DAP tahu yang pemimpin DAP tidak akan berkompromi dengan integriti dan prinsip mereka untuk bekerjasama dengan kleptokrat.

Di Amerika Syarikat, seorang mantan pengumpul derma kempen Presiden AS Donald Trump dijangkakan akan mengaku bersalah pada hari Selasa depan atas tuduhan melobi Trump secara haram untuk mengugurkan penyiasatan skandal kewangan gergasi 1MDB, tetapi di Malaysia pula, mantan Perdana Menteri, yang juga merupakan individu utama 1MDB, Najib Razak, masih menafikan terdapat sebarang skandal berkaitan 1MDB.

Kita rakyat Malaysia tidak mahu menjadi seperti di Amerika Syarikat, di mana Presiden Trump dikenali dalam pelbagai pengajian di institusi-institusi pengajian berprestij sebagai penyebar utama kekeliruan dan berita palsu.

Rakyat Malaysia perlu membangunkan kesedaran media yang tinggi untuk memastikan mereka tidak menjadi mangsa pengeliruan dan penyalahgunaan maklumat, sama ada melalui berita palsu ataupun tanggapan palsu seperti yang dilakukan oleh The Coverage semalam.

Saya berterima kasih kepada Ahli Parlimen DAP Kluang, Wong Shu Qi, yang telah melakukan satu kerja penyiasatan yang cemerlang dalam mengenal pasti siapa di sebalik laman web berkait MCA (https://link.medium.com/jA8ElWgJCab) ini dan mendedahkan identiti mereka.

Menarik untuk disiasat mengapa laman web berkaitan MCA ini juga cuba untuk memberikan gambaran salah yang DAP ini seakan-akan serupa dengan MCA dan bersedia untuk bekerjasama dengan Najib.

Namun apa yang lebih penting adalah untuk semua rakyat Malaysia menjadi pengguna media sosial yang sofistikated dalam era maklumat, dengan kesedaran media yang tinggi dan boleh membezakan semua bentuk penipuan dan penyelewengan maklumat, sama ada berita palsu mahupun gambaran salah yang disebarkan oleh tentera siber dan bot.

(Kenyataan Media (2) Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Jumaat, 16 Oktober 2020)

  1. #1 by Bigjoe on Friday, 16 October 2020 - 4:59 pm

    Anwar has a letter from Zahid Hamidi pledging support from 30 MP. Zahid Hamidi was suppose to meet with YDPA yesterday 5pm and but until now, there is no news from anyone?

    No one is demanding from Zahid Hamidi to reveal what he said to YDPA? Why the free pass?

You must be logged in to post a comment.