Call on all communities in Malaysia to support efforts for Malaysia to rise up again to be a great world-class nation


(Versi BM)

I call on all communities in Malaysia to support efforts for Malaysia to rise up again to be a great world-class nation.

All Malaysians, regardless of race, religion, politics or region, should support these — “Save Malaysia” efforts to ensure that Malaysia avoid the fate of divided, failed, and corrupt state in the coming decades.

Malaysia is not short of talents and abilities, but we must ensure that there is political stability and national unity of the races, religions, and cultures in plural Malaysia to ensure that every Malaysian can fulfil his or her talents and capabilities, and has no reason to emigrate make other nations great instead of making Malaysia great.

We must learn from the lessons of the first Malaysian Diaspora where some two million Malaysians emigrated world-wide to make other nations great.

We do not want a second Malaysian Diaspora which will end up with Malaysia as a divided, failed, and corrupt state like Sri Lanka in the coming decades.

We must not continue to lose out to other countries. We have lost out — to Taiwan, Singapore, Hong Kong, South Korea, and even Vietnam.

Are we to lose out to Indonesia, Thailand, China, and India?

Thailand has got a new Prime Minister who has pledged to make Thailand more competitive.

We can do no less for — Malaysia.

The efforts of the Anwar unity government to spell out and implement Anwar Ibrahim’s vision of Ekonomi Madani will decide whether Malaysia will rise up again to become a great world-class nation, a venture which should be supported by all Malaysians, regardless of race, religion, politics or region.

 

(Speech by DAP veteran Lim Kit Siang — at a dinner at Klang Hokkien Association to celebrate the conferment of “Tan Sri” on him by the Yang di Pertuan Agong on Tuesday, August 22, 2023 at 8 pm)


Seruan kepada semua komuniti di Malaysia untuk menyokong usaha untuk Malaysia bangkit semula sebagai sebuah negara hebat dunia

Saya menyeru kepada semua komuniti di Malaysia untuk menyokong usaha untuk Malaysia bangkit semula sebagai sebuah negara hebat dunia.

Semua rakyat Malaysia, tanpa mengira latar belakang kaum, agama, politik, atau kawasan, perlu menyokong usaha untuk “Selamatkan Malaysia” untuk memastikan Malaysia dapat mengelakkan nasib dari menjadi sebuah negara yang berpecah belah, gagal, dan korup dalam dekad-dekad yang akan datang.

Malaysia tidak kekurangan bakat dan kebolehan, tetapi kita perlu pastikan adanya kestabilan politik dan perpaduan nasional dari kalangan semua kaum, agama, dan budaya yang bertemu di Malaysia untuk memastikan semua rakyat Malaysia dapat menggunakan bakal dan kebolehan mereka sepenuhnya dan tidak mempunyai apa-apa sebab untuk berhijrah menjadikan negara lain yang hebat.

Kita perlu menghayati pengajaran dari Diaspora Malaysia yang pertama, di mana sejumlah kira-kira dua juta rakyat Malaysia telah berhijrah ke seluruh dunia untuk menjadikan negara lain yang hebat.

Kita tidak mahu terjadinya Diaspora Malaysia kedua ini, yang hanya akan membawa kepada Malaysia menjadi sebuah negara berpecah belah, gagal, dan korup seperti Sri Lanka dalam dekad-dekad yang akan datang.

Kita tidak boleh terus ditinggalkan di belakang negara-negara lain. Kita sudah pun ditinggalkan di belakang Taiwan, Singapura, Hong Kong, Korea Selatan, malah Vietnam.

Adakah kita bakal ditinggalkan di belakang Indonesia, Thailand, China, dan India?

Thailand sudah ada Perdana Menteri baharu yang berjanji untuk menjadikan Thailand lebih kompetitif.

Kita juga perlu berusaha di Malaysia.

Usaha kerajaan perpaduan Anwar untuk melaksanakan visi Ekonomi Madani Anwar Ibrahim akan menentukan sama ada Malaysia akan bangkit semula sebagai sebuah negara hebat dunia, dan perkara ini adalah satu usaha yang perlu disokong oleh semua rakyat Malaysia, tanpa mengira latar belakang kaum, agama, politik, atau kawasan.

 

(Ucapan veteran DAP Lim Kit Siang di majlis makan malam Persatuan Hokkien Klang sempena penganugerahan “Tan Sri” kepadanya dari Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong pada hari Selasa, 22 Ogos 2023 jam 8 malam)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.