Two challenges for the voters of Bagan Jermal, Sungai Puyu, Bagan Dalam, and Prai — to stop the national decline of the last few decades and to vote for the future for Penang and Malaysia to be the role model for the world in inter-ethnic, inter-religious, inter-cultural, and inter-civilisation dialogue, understanding, tolerance, and harmony


(Versi BM)

Twenty-eight years ago, in September 1995, the voters of Bagan saved the DAP and democracy in Malaysia after the DAP suffered its worst electoral defeat in three decades in the 1995 general elections with the government coalition winning a five-sixth majority in Parliament.

In the 1995 General Election in April 1995, P. Patto won with a 118-vote majority.

I asked for a 5,000-vote majority to save DAP and democracy in the by-election, and Lim Hock Seng won the Bagan by-election on Sept. 9, 1995 with a 11,802-vote majority and earned the title of Democracy City.

On August 12, 2023, the voters of Bagan Jermal, Sungai Puyu, Bagan Dalam, and Prai go to the polls again to elect the new government of Penang.

We want an united and great victory in these four constituencies to ensure that Chow Kong Yeow will be Penang Chief Minister again with a strong mandate.

But the people in these four constituencies have two further challenges, as August 12, 2023 is not only important for Penang, it is also very important for Malaysia.

They have two challenges.

For the last few decades, Malaysia has been in national decline, losing out to Singapore, Taiwan, South Korea, Hong Kong, Vietnam, and in danger of losing out to China, Indonesia, and India.

We must not only arrest the national decline, but vote to ensure that in our children and children’s time, Malaysia will rise again to become a great world-class nation.

Penang today after the DAP came into power in 2008 is very different the days when a Prime Minister called it “Darul Sampah”.

It has won international awards and recognition for its food, beaches, nature, and historical heritage. It was listed by many as a Must Visit City.

In 2008, George Town was inscribed as a UNESCO World Heritage Site and in 2021, Penang Hill was designated as a UNESCO Biosphere Reserve.

But Penang could do more

Penang should be the front-line state to enable Malaysia to be the role model for the world in inter-ethnic, inter-religious, inter-cultural and inter-civilisation dialogue, understanding, tolerance and harmony and provide the intellectual leadership for such a transformation.

These are the greatest challenges to Penang and Malaysia.

 

(Speech by DAP veteran Lim Kit Siang at the DAP Bagan Jermal ceramah in Bagan on Sunday, 30th July 2023)


Dua cabaran untuk pengundi di Bagan Jermal, Sungai Puyu, Bagan Dalam, dan Prai — untuk menghentikan kemerosotan yang disaksikan negara kita dalam beberapa dekad yang lepas dan untuk mengundi demi masa hadapan Pulau Pinang dan Malaysia supaya Malaysia dapat jadi contoh dialog, persefahaman, toleransi, dan keharmonian antara etnik, agama, budaya, dan tamadun kepada dunia

Dua puluh lapan tahun yang lepas, pada bulan September 1995, para pengundi di Bagan telah menyelamatkan DAP dan demokrasi di Malaysia selepas DAP menyaksikan kekalahan terburuknya dalam tiga dekad semasa pilihan raya umum 1995 di mana gabungan kerajaan telah menang dengan majoriti lima per enam di Parlimen.

Dalam Pilihan Raya 1995 pada bulan April, P. Patto menang dengan majoriti 118 undi.

Saya minta kemenangan majoriti 5,000 undi untuk menyelamatkan DAP dan demokrasi dalam pilihan raya kecil yang menyusul dan Lim Hock Seng telah menang di PRK Bagan pada 9 September 1995 dengan majoriti 11,802 undi dan Bagan diberikan gelaran Bandar Demokrasi.

Pada 12 Ogos 2023, para pengundi di Bagan Jermal, Sungai Puyu, Bagan Dalam, dan Prai akan ke pusat mengundi sekali lagi untuk memilih kerajaan baharu untuk Pulau Pinang.

Kita mahukan kemenangan yang kukuh dan hebat di keempat-empat kerusi ini untuk memastikan Chow Kon Yeow akan menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sekali lagi dengan mandat yang kuat.

Tetapi, rakyat di keempat-empat kerusi ini ada dua cabaran tambahan, kerana 12 Ogos 2023 ini bukan sahaja satu tarikh yang penting untuk Pulau Pinang, tetapi ia juga sangat penting untuk Malaysia.

Mereka ada dua cabaran.

Dalam beberapa dekad yang lepas, Malaysia telah menyaksikan kemerosotan, ditinggalkan di belakang Singapura, Taiwan, Korea Selatan, Hong Kong, Vietnam, dan kini berada dalam bahaya ditinggalkan di belakang China, Indonesia, dan India.

Kita bukan sahaja perlu hentikan kemerosotan ini, tetapi kita perlu mengundi untuk memastikan yang pada zaman anak-anak dan cucu-cucu kita kelak, Malaysia akan bangkit menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia.

Pulau Pinang hari ini selepas ditadbir Pakatan Harapan sejak 2008 sangat berbeza dengan Pulau Pinang pada era di mana seorang Perdana Menteri telah menggelar negeri ini sebagai “Darul Sampah”.

Negeri ini telah memenangi anugerah antarabangsa dan pengiktirafan untuk makanan, pantai, alam semula jadi, dan warisan bersejarahnya. Ramai yang menyenaraikan Pulau Pinang sebagai Bandar Mesti Lawat.

Pada tahun 2008, George Town diisytiharkan sebagai sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO dan pada tahun 2021 Bukit Pulau Pinang diisytiharkan sebagai Rizab Biosfera UNESCO.

Tetapi, Pulau Pinang boleh capai banyak lagi.

Pulau Pinang perlu menjadi negeri barisan hadapan untuk membolehkan Malaysia menjadi contoh dialog, persefahaman, toleransi, dan keharmonian antara etnik, agama, budaya, dan tamadun kepada dunia dan memberikan pimpinan intelek untuk perubahan sebegini.

Inilah cabaran terbesar kepada Pulau Pinang dan Malaysia.

 

(Ucapan veteran DAP Lim Kit Siang di ceramah DAP Bagan Jermal di Bagan pada hari Ahad, 30 Julai 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.