If the 16th Yang di Pertuan Agong’s wishes come true, then Anwar will continue to be Prime Minister until next year


(Versi BM)

If the 16th Yang di Pertuan Agong’s wishes come true, then Anwar Ibrahim will continue to be the 10th Prime Minister until next year.

But will he continue to be Prime Minister for the full term of five years for the 15th Parliament?

In the opening of the 15th Parliament yesterday, the Yang di Pertuan Agong in his final parliamentary address said he hoped that Prime Minister Anwar Ibrahim would be the last candidate for the office before his reign ends next January as history will record that he is the only Agong who had four Prime Ministers during his five-year reign.

When Malaysia had the fourth Prime Minister in 1981 in the fifth Parliament, the country was having its seventh Yang di Pertuan Agong.

When Malaysia had its fifth Prime Minister in the 10th Parliament in 2003, the country was having its 12th Yang di Pertuan Agong.

When Malaysia had its seventh Prime Minister for the 14th Parliament in 2018, the country was having its 15th Yang di Pertuan Agong.

Will the 10th Prime Minister last five years throughout the reign of the 17th Yang di Pertuan Agong in the 15th Parliament?

The 14th Parliament will go down in history as the period when a duly-elected government was illegitimately and unconstitutionally toppled by the Sheraton Move political conspiracy, leading to two “backdoor” Prime Ministers and a six-month illegal and unconstitutional suspension of Parliament, the worst polarisation of race and religious relations in plural Malaysia to keep the “backdoor” government in power at a time when social media and the information age allowed lies, falsehoods and fake news to threaten the stability and unity of societies and nations.

Malaysians will remember the ICERD ratification issue of 2018 as the first instance where an issue was concocted out lies, falsehoods and fake news which were not promptly exposed and led to the worsening of race and religious polarisation in the country.

It is an important lesson why lies, falsehoods and fake news must not be allowed free play to threaten the stability and progressive development of societies and nations and why they must be exposed and nipped in the bud — and why I had repeatedly called on the PAS President, Hadi Awang to substantiate his wild and preposterous allegations that DAP is anti-Malay, anti-Islam, communist and promoting Islamophobia.

There is hope after the 15th General Election that this period of unconstitutional rule polarised governance based on lies, falsehoods and fake news – the main cause of political instability and economic crisis of the people – would end.

The Yang di Pertuan Agong said yesterday, he had provided “all the room for parliamentarians to cooperate and find a common ground on principles of unity for the future of the country”.

He said the “nearly four-year-long political crisis that has plagued the nation could have been avoided” if events leading up to the resignation of former prime minister Dr Mahathir Mohamad in 2020 did not transpired.

More importantly, he said, the nation would have been spared the political turmoil “if the MPs and politicians were willing to put aside their differences and unite solely on the basis of safeguarding the interests of the rakyat and this country”.

Would the Parliamentary Opposition Leader, Hamzah Zainuddin, give a positive response to the Yang di Pertuan Agong’s call to all Malaysians to “open their hearts” to the results of last November’s 15th general election – to form a stable government to guarantee political stability and generate economic growth, working on issues such as the cost of living, including subsidies for the people, and anti-corruption?

Will Hamzah offer Perikatan Nasional’s co-operation to the Anwar Government to ensure that Malaysia can achieve two objectives — to unite a very polarised plural society along racial and religious lines and to reset to return to the original nation-building principles of the nation’s founding fathers for Malaysia to become a first-rate world-class nation guided by democracy, the rule of law, good governance, anti-corruption, and a global economic, education, and social system?

That will be the test of the speech of the new Opposition Leader on the Motion of Thanks for the Royal Address in Parliament later today.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Petaling Jaya on Tuesday, 14th February 2023)


Sekiranya hasrat Yang di Pertuan Agong ke-16 menjadi kenyataan, maka Anwar akan terus menjadi Perdana Menteri sehingga tahun hadapan

Sekiranya hasrat Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong ke-16 menjadi kenyataan, maka Anwar akan terus menjadi Perdana Menteri sehingga tahun hadapan.

Tetapi, adakah dia akan terus menjadi Perdana Menteri untuk sepenuh penggal lima tahun Parlimen ke-15?

Dalam istiadat pembukaan Parlimen ke-15 semalam, Yang di Pertuan Agong dalam Titah Diraja kepada Parlimen yang terakhir baginda menyatakan hasrat baginda supaya Perdana Menteri Anwar Ibrahim menjadi calon terakhir jawatan tersebut sebelum pemerintahan baginda berakhir pada bulan Januari tahun hadapan memandangkan sejarah telah mencatatkan baginda sebagai satu-satunya Yang di Pertuan Agong dengan empat orang Perdana Menteri dalam tempoh lima tahun pemerintahannya.

Semasa Malaysia ada Perdana Menteri keempat dalam Parlimen kelima pada tahun 1981, negara kita mempunyai Yang di Pertuan Agong yang ketujuh.

Semasa kita ada Perdana Menteri yang kelima dalam Parlimen yang ke-10 pada tahun 2003, kita mempunyai Yang di Pertuan Agong yang ke-12.

Semasa kita ada Perdana Menteri yang ketujuh dalam Parlimen ke-14 pada tahun 2018, kita mempunyai Yang di Pertuan Agong yang ke-15.

Adakah Perdana Menteri ke-10 akan bertahan selama lima tahun sepanjang pemerintahan Yang di Pertuan Agong ke-17 dalam Parlimen ke-15?

Parlimen ke-14 akan dikenang dalam sejarah sebagai tempoh di mana kerajaan yang dipilih rakyat ditumbangkan secara haram dan tidak sah melalui konspirasi politik Langkah Sheraton, membawa kepada: dua Perdana Menteri “pintu belakang” dan tempoh penggantungan sidang Parlimen secara haram selama enam bulan; polarisasi hubungan antara kaum dan agama untuk membolehkan kerajaan “pintu belakang” terus berkuasa dalam masa di mana media sosial dan era maklumat dibiarkan untuk menyebarkan penipuan, fitnah, dan berita palsu yang menggugat kestabilan masyarakat dan perpaduan negara.

Rakyat Malaysia akan mengingati isu ratifikasi ICERD pada tahun 2018, yang menjadi kejadian pertama di mana isu dibuat-buat melalui penipuan, fitnah, dan berita palsu yang tidak didedahkan dengan pantas yang akhirnya membawa kepada polarisasi hubungan antara kaum dan agama yang semakin memburuk.

Insiden ini menjadi pengajaran penting mengapa penipuan, fitnah, dan berita palsu tidak boleh dibiarkan berleluasa untuk menggugat kestabilan dan pembangunan progresif masyarakat dan negara dan mengapa ia perlu didedahkan dan dicantas seawal mungkin — kerana inilah saya berkali-kali menggesa Presiden PAS, Hadi Awang, untuk membuktikan tuduhan liar dan tidak masuk akalnya yang mengatakan kononnya DAP ini anti Melayu, anti Islam, komunis, dan mempromosikan Islamofobia.

Ada harapan selepas Pilihan Raya Umum ke-15 yang tempoh pemerintahan tidak sah yang menyebabkan polarisasi pentadbiran berasaskan penipuan, fitnah, dan berita palsu — menjadi punca utama ketidakstabilan politik dan krisis ekonomi rakyat — ini akan berakhir.

Yang di Pertuan Agong telah bertitah semalam, baginda memberikan “membuka

seluas-luasnya ruang kepada Ahli-ahli Yang Berhormat untuk bermuafakat dan mencari kesepakatan atas prinsip perpaduan demi untuk masa hadapan negara”.

Baginda bertitah “kemelut politik yang membelenggu negara hampir 4 tahun lamanya boleh dielakkan” sekiranya peristiwa yang membawa kepada perletakan jawatan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada tahun 2020 tidak terjadi.

Lebih penting lagi, baginda bertitah yang negara kita dapat mengelakkan kemelut politik “sekiranya Ahli-ahli Yang Berhormat dan para ahli politik negara bersedia untuk mengenepikan perbezaan dan bersatu padu semata-mata atas dasar untuk menjaga kepentingan rakyat Beta dan negara yang kita cintai ini.”

Adakah Ketua Pembangkang di Parlimen akan memberikan respons positif kepada seruan Yang di Pertuan Agong kepada semua rakyat Malaysia untuk “membuka hati mereka” kepada keputusan Pilihan Raya Umum ke-15 — untuk membentuk sebuah kerajaan yang stabil, menjamin kestabilan politik, menjana semula pertumbuhan ekonomi, menyelesaikan isu-isu rakyat seperti kos sara hidup, subsidi untuk rakyat, dan usaha membanteras rasuah?

Adakah Hamzah akan menawarkan kerjasama Perikatan Nasional kepada Kerajaan Anwar untuk memastikan Malaysia dapat mencapai dua objektif — untuk menyatukan masyarakat yang terpolarisasi dan untuk mengembalikan negara kita kepada prinsip-prinsip asal tokoh kemerdekaan negara untuk menjadikan Malaysia sebuah negara hebat bertaraf dunia yang dipandu oleh prinsip-prinsip demokrasi, kedaulatan undang-undang, tadbir urus yang baik, anti rasuah, dan sistem ekonomi, pendidikan, dan sosial yang bertaraf global?

Inilah ujian terhadap ucapan perbahasan Ketua Pembangkang baharu dalam perbahasan menjunjung Titah Diraja di Parlimen hari ini.

 

(Kenyataan Media veteran DAP Lim Kit Siang di Petaling Jaya pada hari Selasa, 14 Februari 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.