Support parliamentary reform to penalise MPs who make racist or religious allegations including punishing MPs who make allegation that someone is promoting Islamophobia but could not substantiate the allegation


(Versi BM)

I support the proposal by the Speaker of Parliament, Johari Abdul, that MPs uttering remarks that are racist, sexist or insulting are liable to an RM1,000 fine and may even be suspended.

The parliamentary reform should also specify that MPs who make racist or religious allegations, for instance, that someone is promoting Islamophobia, should be punished if they cannot substantiate the allegation.

Sweeping parliamentary reforms should be the characteristics of the seven-week Parliament which is to start next Monday.

Shad Saleem Faruqi, the holder of the Tunku Abdul Rahman Foundation Chair at the Faculty of Law, University of Malaya and Emeritus Professor at UiTM, has said that Parliament had been “in abeyance” for much of 2020 and 2021 as “it played no role in restoring political stability to the nation after the fall of the Pakatan Harapan Government in February 2020, and has been an unwilling bystander in the devastating health and economic crisis caused by the Covid-19 pandemic”.

Shad is of the view that parliamentary reforms are necessary to give effect to the constitutional provision on Parliament’s functions and to enhance Parliament’s institutional efficacy.

He pointed out that when the Malaysian Constitution was drafted in 1957, 57 out of the 181 Articles of the basic charter were devoted to the role and function of an elected and representative Parliament as the “heartbeat” of the country’s constitutional and political system.

I have made various proposals to make the forthcoming Parliamentary meeting the most memorable in Malaysian history in initiating institutional reforms for Malaysia to achieve the twin goals of uniting the plural society in Malaysia and to restore Malaysia as a first-rate world-class nation.

These proposals include the tabling the Reports of the Council of Eminent Persons (CEP), the Institutional Reforms Committee (IRC), and the Electoral Reform Committee (ERC) in Parliament as White Papers and the enactment of legislation to limit the term and power of the Prime Minister; to separate the office of the Attorney-General and the Public Prosecutor; to restore the Parliamentary Services Act and to amend the Judicial Appointments Commission (JAC) Act to ensure that the appointment of judges, including the Chief Justice and major judicial appointments, is free from the influence of the Prime Minister.

I also suggested the increase of parliamentary sitting days from 71 days for 2023 to a minimum of 100 days per year so that all needed legislative reforms could be carried out so that there would be an active parliamentary select committee (PSC) system to provide an effective check and balance on the Executive.

Finally, there should be a passage of a Malaysian Integrity Plan to lay out a Charter for Malaysia to become one of the top nations in the world in public integrity and not for Malaysia to lose out to one nation after another on the anti-corruption front.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Penang on Tuesday, 7th February 2023)


Menyokong reformasi Parlimen untuk menghukum mana-mana MP yang membuat pertuduhan bersifat rasis atau keagamaan, termasuklah untuk menghukum MP yang mengatakan seseorang mempromosikan Islamofobia tetapi gagal untuk mengemukakan bukti untuk tuduhan ini

Saya menyokong cadangan dari Yang di Pertua Dewan Rakyat, Johari Abdul, supaya mana-mana Ahli Parlimen yang mengeluarkan kenyataan yang bersifat rasis, seksis, atau menghina dihukum dengan denda sebanyak RM1,000 atau digantung.

Reformasi Parlimen ini juga patut merangkumi kejadian di mana Ahli Parlimen yang membuat pertuduhan yang bersifat rasis atau menyentuh sensitiviti keagamaan, sebagai contoh, Ahli Parlimen yang menuduh sesiapa sebagai mempromosikan Islamofobia patut dihukum sekiranya mereka gagal untuk membuktikan tuduhan mereka.

Reformasi Parlimen yang menyeluruh patut menjadi ciri utama sidang Parlimen selama tujuh minggu yang bakal bermula pada hari Isnin depan.

Shad Saleem Faruqi, penyandang Kerusi Yayasan Tunku Abdul Rahman di Fakulti Undang-undang, Universiti Malaya yang juga merupakan Professor Emeritus di UiTM, telah mengatakan yang Parlimen berada dalam keadaan “tergantung” untuk kebanyakan dari tahun 2020 dan 2021 kerana badan ini “tidak memainkan apa-apa peranan dalam mengembalikan kestabilan politik kepada negara selepas kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan pada bulan Februari 2020, dan telah menjadi pemerhati tepi krisis kesihatan dan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik Covid-19”.

Shad berpendapat yang reformasi parlimen diperlukan untuk memberikan kuasa kepada peruntukan Perlembagaan mengenai fungsi-fungsi Parlimen dan untuk menambah baik keberkesanan institusi Parlimen.

Beliau menekankan yang semasa Perlembagaan Malaysia dirangka pada tahun 1957, 57 dari 181 Perkara asas Perlembagaan adalah mengenai peranan dan fungsi Parlimen yang diundi dan mewakili rakyat sebagai “denyut nadi” sistem perlembagaan dan politik negara.

Saya telah membuat pelbagai cadangan supaya sidang Parlimen yang akan datang ini menjadi sidang yang tidak dapat dilupakan dalam sejarah negara dengan memulakan pelbagai inisiatif reformasi institusi supaya Malaysia dapat mencapai cita-cita berganda untuk menyatukan masyarakat majmuk di Malaysia dan mengembalikan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara hebat bertaraf dunia.

Cadangan-cadangan ini merangkumi pembentangan laporan-laporan dari Majlis Penasihat Kerajaan (CEP), Jawatankuasa Reformasi Institusi (IRC), dan Jawatankuasa Reformasi Pilihan Raya (ERC) sebagai Kertas Putih di Parlimen dan menetapkan hadkan penggal perkhidmatan dan kuasa Perdana Menteri; untuk memisahkan pejabat Peguam Negara dan Pendakwa Raya; dan untuk mengembalikan Akta Perkhidmatan Parlimen untuk menjamin martabat dan kebebasan Parlimen dan meminda Akta Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC) untuk memastikan pelantikan hakim, termasuklah Ketua Hakim, dan pelantikan-pelantikan utama kehakiman, bebas dari pengaruh Perdana Menteri.

Saya juga telah mencadangkan supaya jumlah hari Parlimen bersidang ditingkatkan dari 71 hari pada 2023 kepada sekurang-kurangnya 100 hari setahun supaya semua keperluan reformasi legislatif dapat dijalankan dan supaya adanya sistem jawatankuasa pilihan khas parlimen (JKPK) yang aktif untuk menjadi semak imbang yang berkesan kepada pihak Eksekutif.

Akhir sekali, Rancangan Integriti Malaysia untuk menjadi panduan untuk Malaysia menjadi salah satu dari negara terbaik di dunia dari segi integriti awam, dan bukannya ditinggalkan di belakang satu demi satu negara dalam usaha membanteras rasuah perlulah dibentangkan dan diluluskan oleh Parlimen.

 

(Kenyataan Media veteran DAP Lim Kit Siang di Pulau Pinang pada hari Selasa, 7 Februari 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.