Muhyiddin should have asked Parliament for a consensus to amend the relevant laws to suspend Batu Sapi by-election in view of Covid-19 epidemic instead of asking the Yang di Pertuan Agong to declare an emergency in Batu Sapi to suspend the by-election


(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

The Prime Minister, Tan Sri Muhyiddin Yassin, should have asked Parliament for a consensus to amend the relevant laws to suspend the Batu Sapi parliamentary by-election on Dec. 5 in view of Covid-19 pandemic instead of asking the Yang di Pertuan Agong to declare an emergency in Batu Sapi to suspend the by-election.

The Election Commission announced the nomination and polling dates for the Batu Sapi by-election on 13th October, which means that the Muhyiddin government had 41 days to ask Parliament to amend the Constitution and the relevant election laws to suspend the Batu Sapi parliamentary by-election before Nomination on Nov. 23 because of the Covid-19 pandemic.

Why did the Muhyiddin Cabinet procrastinate on the issue until last Wednesday’s Cabinet meeting five days before the Batu Sapi by-election nomination on Nov. 23 to consider the matter?

Even on November 18, when the matter was raised at the Cabinet meeting, there was time to rush through the emergency legislation to amend the Constitution and the relevant election laws to suspend the Batu Sapi by-election because of the Covid-19 pandemic.

The Senate could have been summoned to hold an emergency meeting on Thursday, November 19, to pass the necessary legislative amendments after they had been passed by the Dewan Rakyat.

Why was this avenue not fully explored?

Is the Prime Minister prepared to appear before the Dewan Rakyat to explain the rationale for by-passing Parliament in suspending the Batu Sapi parliamentary by-election?

The message the Muhyiddin Cabinet wants to convey appears to be that its first choice is to advise the Yang di Pertuan to declare a state of emergency to deal with current issues, instead of using the method of parliamentary negotiation to amend the relevant laws to suspend the Batu Sapi by-election because of Covid-19 epidemic.

This is a setback for democracy in Malaysia as with the ravages of the Covid-19 pandemic, in particular because of the third wave of the epidemic as a result of the Sabah state general election, I have no doubt that any necessary legislative amendments, whether to the Constitution or the election laws, to suspend the Batu Sapi by-election because of the Covid-19 epidemic, would not face much opposition in Parliament.

In fact, DAP had suggested that all political parties should reach a consensus to let Warisan win the Batu Sapi by-election seat uncontested to fill the vacancy caused by the death of the previous Warisan Member of Parliament, Liew Vui Keong but the only political party which had not declared its position was the Prime Minister’s Bersatu.

The message of the Muhyiddin government is crystal-clear: Its first choice is for a declaration of emergency by the Yang di Pertuan Agong and not to seek a remedy through Parliament!

Will this be the attitude of the government with regard to the 2021 Budget?

Members of Parliament have two choices when the 2021 Budget comes up for a Second Reading vote next Thursday, 26th November 2020:

Firstly, to force a showdown on Thursday whether to accept or reject the 2021 Budget; or secondly, to fully explore the avenues available in the parliamentary process by proposing amendments during the Committee Stage of the 2021 Budget to the most objectionable provisions like the RM85.5 million revival of the Special Affairs Department (JASA) to carry out negative propaganda campaign for the government, and then for a definitive vote to be made during the Third Reading of the 2021 Budget on December 15, 2020.

What will happen next Thursday?

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Saturday, 21st November 2020:)


Muhyiddin sepatutnya mendapatkan konsensus Parlimen untuk minda undang-undang yang berkenaan untuk menangguh pelaksanaan PRK Batu Sapi kerana Covid-19 dan bukannya memohon Yang di Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat di Batu Sapi untuk menangguhkan PRK ini

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sepatutnya perlu cuba mendapatkan konsensus Parlimen untuk meminda undang-undang yang berkaitan untuk menangguhkan pelaksanaan Pilihan Raya Kecil Batu Sapi memandangkan situasi semasa wabak Covid-19 yang agak buruk, dan bukannya dengan memohon Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat di Batu Sapi.

Suruhanjaya Pilihan Raya telah mengumumkan hari penamaan calon dan hari pengundian untuk PRK Batu Sapi ini pada 14 Oktober yang lalu, perkara ini bermakna, kerajaan Muhyiddin mempunyai 41 hari untuk meminta Parlimen meminda Perlembagaan dan mana-mana undang-undang Pilihan Raya yang berkaitan untuk menangguhkan pelaksanaan PRK Batu Sapi ini sebelum Hari Penamaan Calon pada 23 November.

Mengapakah Kabinet Muhyiddin berlengah-lengah dengan perkara ini sehingga mesyuarat Kabinet pada hari Rabu lepas, lima hari sebelum hari penamaan calon yang dijadualkan untuk berlangsung pada 23 November?

Malah pada 18 November, semasa perkara ini dibangkitkan dalam mesyuarat Kabinet, masih terdapat masa untuk menjadualkan perkara perundangan mustahak untuk meminda Perlembagaan dan undang-undang berkenaan untuk menangguhkan PRK Batu Sapi ini.

Dewan Negara juga boleh dipanggil bersidang dengan persidangan tergempar untuk meluluskan pindaan-pindaan ini selepas ia diluluskan oleh Dewan Rakyat.

Mengapakah semua pilihan ini tidak dicuba terlebih dahulu?

Adakah Perdana Menteri bersedia untuk muncul di Dewan Rakyat dan menjelaskan sebarang rasional di sebalik tindakan memintas Parlimen dalam menangguhkan PRK Batu Sapi ini?

Kelihatan seakan-akan mesej yang cuba disampaikan oleh Kabinet Muhyiddin adalah untuk cuba menasihatkan Yang di Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat dahulu untuk menangani isu-isu semasa, dan bukannya dengan menggunakan kaedah-kaedah berunding dengan Parlimen untuk meminda apa-apa undang-undang yang berkenaan untuk menangguhkan pelaksanaan PRK Batu Sapi kerana wabak Covid-19.

Perkara ini merupakan satu langkah ke belakang buat demokrasi di Malaysia, memandangkan dengan situasi terkini wabak Covid-19, terutamanya gelombang ketiga yang disebabkan oleh pelaksanaan Pilihan Raya Negeri Sabah, saya yakin sebarang undang-undang yang perlu diluluskan, sama ada pindaan Perlembagaan atau pun undang-undang berkaitan dengan pilihan raya, untuk menangguhkan PRK Batu Sapi ini, tidak akan mendapat banyak tentangan di Parlimen.

Malah, DAP sendiri telah mencadangkan supaya semua parti politik mencapai satu konsensus untuk membiarkan Warisan menang tanpa bertanding dalam PRK Batu Sapi, untuk mengisi kekosongan yang berlaku selepas pemergian mendiang Liew Vui Keong, tetapi satu-satu parti politik yang tidak menyatakan kedudukannya mengenai perkara ini adalah Parti Bersatu Perdana Menteri sendiri.

Mesej kerajaan Muhyiddin amatlah jelas: Pilihan pertamanya adalah untuk perisytiharan darurat oleh Yang di Pertuan Agong dan bukannya dengan mencari penyelesaian melalui Parlimen!

Adakah ini sikap kerajaan terhadap Belanjawan 2021 juga?

Ahli-ahli Parlimen mempunyai dua pilihan apabila Belanjawan 2021 ini perlu diundi untuk bacaan kali kedua pada hari Khamis 26 November 2020 ini:

Pertama, untuk memaksa berlakunya pertarungan pada hari Khamis ini, sama ada untuk menerima atau pun menolak Belanjawan 2021 ini; atau kedua, untuk mencuba semua pilihan yang ada melalui proses parlimen, dengan mencadangkan pindaan dalam peringkat jawatankuasa perbahasan Belanjawan 2021 terhadap peruntukan-peruntukan yang tidak boleh diterima, seperti RM85.5 juta untuk menghidupkan semula Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) sebagai badan pelaksana propaganda negatif kerajaan, yang kemudiannya akan disusuli dengan undian untuk bacaan kali ketiga Belanjawan 2021 pada 15 Disember 2020.

Apakah yang akan berlaku pada hari Khamis hadapan?

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Sabtu 21 November 2020)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.