Will Muhyiddin remain as Prime Minister next Thursday on 26th November 2020?


(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

Will Tan Sri Muhyiddin Yassin remain as the eighth Prime Minister of Malaysia next Thursday on 26th November or will he become the shortest Prime Minister in the history of Malaysia?

He will not be Prime Minister next Thursday if the 2021 Budget is defeated in the second reading vote in Parliament, expected on Wednesday 25th November 2020.

Yet he does not seem to be doing anything to ensure that the 2021 Budget is passed although the Opposition Members of Parliament are mindful of the advice of the Yang di Pertuan Agong and the Malay Rulers that in the midst of the Covid-19 pandemic, Malaysians must show unprecedented unity to get the 2021 Budget passed.

Will the 2021 Budget be adopted by Malaysians if there is a national referendum on it?

I am quite doubtful, as the 2021 Budget is an ordinary Budget in extraordinary times when it should be an extraordinary budget in extraordinary times.

What is worse, it would appear that the Finance Minister Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz is taking advantage of both the extraordinary times of a Covid-19 epidemic and the advice of the Yang di Pertuan Agong and the Malay Rulers and is asking for a blank cheque from Members of Parliament when he should be making the 2021 Budget a historic one – an extraordinary budget crafted with the suggestions from all quarters to make it a “unity” budget in extraordinary times.

Instead, we have a 2021 Budget which wants even to smuggle in a revival of the infamous Special Affairs Department (JASA) with a walloping vote of RM85.5 million allocation.

It has now been revealed by the MP for Kluang, Wong Shu Qi, that JASA operated a secret budget under the Najib administration to the tune of some RM80 million a year, avoiding the public scrutiny and Parliament’s oversight.

Why is the JASA Director-General Puad Zakarshi maintaining his elegant silence?

I don’t think Tengku Zafrul knows much about JASA and its secret operations and unless there is a specific directive from the Prime Minister that these secret provisions should be deleted, there would be any amendment to the 2021 Budget.

The 2021 Budget should be an extraordinary budget to unite Malaysians in extraordinary times of Covid-19 pandemic, and not an ordinary budget to secrete special allocations to avoid public scrutiny and parliamentary oversight.

It may be that Muhyiddin is being blackmailed or arm-twisted to prevent him from making the 2021 Budget an extraordinary budget in extraordinary times, and if so, there is nothing “unity”, “national” or “extraordinary” about the 2021 Budget.

This will be a critical test of the character of the eighth Prime Minister of Malaysia!

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Kuala Lumpur on Tuesday, 17th November 2020)


Adakah Muhyiddin akan kekal sebagai Perdana Menteri pada hari Khamis hadapan, 26 November 2020?

Adakah Tan Sri Muhyiddin Yassin akan kekal sebagai Perdana Menteri kelapan Malaysia pada hari Khamis hadapan, 26 November 2020, atau adakah beliau akan menjadi Perdana Menteri dengan penggal terpendek dalam sejarah negara?

Beliau tidak akan menjadi Perdana Menteri pada hari Khamis hadapan jika Belanjawan 2021 ini dikalahkan dalam bacaan kedua di Parlimen, yang dijangkakan akan diundi pada 25 November 2020.

Namun, beliau kelihatan seperti tidak melakukan apa-apa untuk memastikan Belanjawan 2021 ini akan diluluskan, walaupun para Ahli Parlimen Pembangkang sentiasa beringat kepada nasihat Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu yang menggesa supaya semua rakyat Malaysia menunjukkan perpaduan untuk memastikan Belanjawan 2021 ini dapat diluluskan dalam semasa negara kita berhadapan dengan wabak Covid-19 ini.

Adakah Belanjawan 2021 ini boleh diluluskan jika terdapat sebuah referendum kebangsaan terhadapnya?

Saya berasa ragu-ragu, memandangkan Belanjawan 2021 ini adalah belanjawan yang biasa dalam waktu yang luar biasa, sedangkan ia sepatutnya menjadi sebuah belanjawan luar biasa untuk waktu yang luar biasa.

Apa yang lebih teruk, kelihatan seakan-akan Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz sedang mengambil kesempatan ke atas keadaan semasa yang luar biasa dan nasihat daripada Yang di Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu untuk cuba mendapatkan satu cek kosong daripada Ahli-ahli Parlimen, sedangkan beliau sepatutnya menggunakan peluang ini untuk mencipta sejarah dengan membentuk sebuah Belanjawan Perpaduan 2021 — sebuah belanjawan yang luar biasa yang mengambil kira pandangan dan cadangan daripada semua pihak untuk satu waktu yang luar biasa.

Disebaliknya, apa yang kita dapat adalah Belanjawan 2021 yang cuba untuk menyeludup sejumlah besar RM85.5 juta untuk menghidupkan semula Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA).

Seperti yang telah didedahkan oleh Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qi, JASA telah beroperasi dengan belanjawan tersorok di bawah pemerintahan Najib dengan hampir RM80 juta setiap tahun, mengelakkan penelitian awam dan semak imbang Parlimen.

Mengapakah mantan Ketua Pengarah JASA, Puad Zarkashi terus mendiamkan diri?

Saya tidak fikir yang Tengku Zafrul tahu apa itu jasa dan operasi-operasi rahsianya, dan melainkan terdapatnya arahan khusus daripada Perdana Menteri supaya peruntukan rahsia ini dibuang, tidak akan ada sebarang pindaan terhadap Belanjawan 2021.

Belanjawan 2021 ini seharusnya menjadi sebuah belanjawan yang luar biasa untuk menyatukan semua rakyat Malaysia dalam satu waktu yang luar biasa semasa negara dilanda wabak Covid-19, dan bukanlah sebuah belanjawan biasa dengan peruntukan rahsia untuk mengelakkan penelitian awam dan semak imbang Parlimen.

Mungkin Muhyiddin sedang diperas dan dihalang daripada membolehkan beliau untuk menjadikan Belanjawan 2021 ini sebuah belanjawan luar biasa untuk waktu yang luar biasa, dan jika benar, maka tidak ada apa-apa yang bersifat “perpaduan”, “kebangsaan”, ataupun “luar biasa” dengan Belanjawan 2021 ini.

Perkara ini akan menjadi ujian kritikal terhadap perwatakan Perdana Menteri kelapan Malaysia!

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Selasa 17 Oktober 2020)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.