Call on voters in the six state polls on Saturday to start a new era in Malaysia as a great world-class nation


(Versi BM)

I call on the voters in the six state polls in Kedah, Penang, Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan, and Terengganu to start a new era in Malaysia as a great world-class nation by voting for Pakatan Harapan/Barisan Nasional candidates.

I am 82 years old. A few days ago, I fell in my house and I walk with a limp.

I am not a candidate in the six state polls on August 12 but I am as busy as any candidate in the six state polls.

I have visited ten DAP state constituencies and one UMNO constituency in Penang, 12 DAP constituencies and one UMNO constituency in Selangor and three DAP constituencies in Negeri Sembilan.

I am now visiting the two state constituencies that DAP is contesting in Kedah.
Perikatan Nasional (PN) of PAS and Bersatu hopes to win big in the six state polls on Saturday. It hopes to win 5-1 if not 6-0.

It will be a national disaster if the PN wins any of the the three states of Penang, Selangor, and Negeri Sembilan.

I myself expects the status quo of 3 -3 to be maintained, but I hope to see PH-BN make gains in Kedah, Kelantan, and Terengganu as compared to the previous general election in 2018.

The PKR Secretary-General and Home Minister, Saifuddin Nasution believes that there is a chance that the Perikatan Nasional (PN) government in Kedah will fall, which will be a good development.

What is important is that all political parties must promote national unity among Malaysians, regardless of race, religion or region, and to NOT to promote racial and religious tension and ill-will.

DAP has right from beginning in 1966 believes that Malaysia can only succeed if all races, religions, and cultures co-exist and learn from each other, and not one race, religion or culture dominating the others.

Malaysia can only succeed if all races and religions co-operate with one another to achieve political stability, which hopefully will strengthen after Saturday on August 12 and not weaken.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Pekan Simpang Kuala, Kedah in support of Pakatan Harapan/Barisan Nasional candidate for Kota Darul Aman Teh Swee Leong on Thursday, 10th August 2023 at 8.30 am)


Seruan kepada para pengundi dalam enam pilihan raya negeri untuk memulakan era baharu di Malaysia sebagai sebuah negara hebat dunia

Saya seru kepada para pengundi dalam pilihan raya di enam negeri; Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan, dan Terengganu untuk memulakan era baharu di Malaysia sebagai sebuah negara hebat dunia dengan mengundi calon-calon Pakatan Harapan–Barisan Nasional.

Saya sudah berusia 82 tahun. Beberapa hari yang lepas, saya terjatuh di rumah saya dan saya berjalan sedikit tempang.

Saya bukan seorang calon dalam enam pilihan raya negeri pada 12 Ogos ini, tetapi saya sesibuk mana-mana calon yang bertanding.

Saya telah melawat sepuluh kerusi DAP dan satu kerusi UMNO di Pulau Pinang, 12 kerusi DAP dan satu kerusi UMNO di Selangor, dan tiga kerusi DAP di Negeri Sembilan.

Saya kini sedang melawat dua kerusi yang ditandingi DAP di Kedah.

Perikatan Nasional (PN) yang dibentuk PAS dan Bersatu berharap untuk menang besar dalam enam pilihan raya negeri pada hari Sabtu. Mereka berharap untuk menang 5-1 jika bukan 6-0.

Akan menjadi satu bencana untuk negara sekiranya PN menang mana-mana dari tiga negeri Pulau Pinang, Selangor, atau Negeri Sembilan.

Saya sendiri menjangkakan status quo 3-3 dikekalkan, tetapi saya berharap gabungan PH–BN mencatatkan kemajuan di Kedah, Kelantan, dan Terengganu berbanding dengan pilihan raya umum sebelum ini pada tahun 2018.

Setiausaha Agung PKR merangkap Menteri Dalam Negeri, Saifuddin Nasution percaya bahawa ada peluang untuk kerajaan Perikatan Nasional di Kedah untuk tumbang, yang merupakan satu perkembangan yang baik.

Apa yang penting adalah untuk semua parti politik mempromosikan perpaduan nasional dalam kalangan rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum, agama, atau kawasan dan untuk TIDAK mengapi-apikan ketegangan antara kaum dan agama serta perasan hasad.

DAP sejak dari awalnya pada tahun 1966 lagi percaya yang Malaysia hanya mampu berjaya sekiranya semua kaum, agama, dan budaya hidup bersama dan belajar dari satu sama lain, dan bukannya untuk mana-mana kaum, agama, atau budaya menguasai yang lain.

Malaysia hanya boleh berjaya sekiranya semua kaum dan agama bekerjasama antara satu sama lain untuk mencapai kestabilan politik, yang harapnya akan menjadi semakin dan bukannya semakin lemah selepas hari Sabtu, 12 Ogos.

 

(Kenyataan Media veteran DAP Lim Kit Siang sebagai tanda sokongan kepada calon Pakatan Harapan–Barisan Nasional untuk Kota Darul Aman, Teh Swee Leong, di Pekan Simpang Kuala pada hari Khamis, 10 Ogos 2023 jam 8:30 pagi)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.