Pahang and Negeri Sembilan have been uplifted after Merdeka in 1957 to become middle-income states while Kelantan remains stuck as a low-income state


(Versi BM)

I agree with the Pahang Executive Councillor Fadzli Mohamad Kamal that Pahang and Kelantan are in different leagues of development and cannot be compared at the same level.

The Kelantan Deputy Menteri Besar Mohd Amar Abdullah had said it is not fair to compare the development of Kelantan with Selangor and Penang as Kelantan should be compared in development terms with Negeri Sembilan and Pahang.

Mohd Amar cannot be more wrong.

Negeri Sembilan and Pahang were together with Kelantan in the low-income developed states when the country achieved Independence in 1957, but in the last six decades, Negeri Sembilan and Pahang have moved up into the middle-income state bracket while Kelantan remained stuck as the poorest and least developed state.

Who must take responsibility for this?

This is why I said the six state polls on August 12 is an occasion for the voters in the six states to think of the welfare of their children and children’s children, whether Penang, Selangor, and Negeri Sembilan want to be as poor and backward in development as Kelantan, Terengganu, and Kedah or whether Kelantan, Terengganu, and Kedah want to be as developed as Penang, Selangor, and Negeri Sembilan.

It will not take Kelantan, Terengganu, and Kedah overnight in one general election to be as developed as Penang, Selangor or even Negeri Sembilan, but a start must be made on August 12, 2023.

I agree with Fadzli that Mohd Amar was wrong in comparing Kelantan with Pahang or Negeri Sembilan, for they are not in the same league.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Penang on Wednesday, 26th July 2023)


Pahang dan Negeri Sembilan telah diangkat untuk menjadi negeri berpendapatan sederhana selepas Kemerdekaan pada tahun 1957 manakala Kelantan kekal sebagai negeri berpendapatan rendah

Saya bersetuju dengan Exco Negeri Pahang, Fadzli Mohamad Kamal yang mengatakan bahawa Pahang dan Kelantan berada dalam liga yang berbeza dari segi pembangunan dan tidak boleh dibandingkan pada tahap yang sama.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar Abdullah, telah mengatakan bahawa tidak adil untuk membandingkan pembangunan di Kelantan dengan Selangor dan Pulau Pinang kerana Kelantan sepatutnya dibandingkan dari segi pembangunan dengan Negeri Sembilan atau pun Pahang.

Mohd Amar tersilap sama sekali.

Negeri Sembilan dan Pahang berada bersama-sama Kelantan dalam kategori negeri-negeri berpendapatan rendah ketika negara kita mencapai Kemerdekaan pada tahun 1957, tetapi dalam enam dekad yang lepas, Negeri Sembilan dan Pahang telah bergerak ke hadapan untuk menjadi negeri berpendapatan sederhana sedangkan Kelantan terus tersekat dalam kategori negeri termiskin dan paling kurang membangun.

Siapakah yang perlu bertanggungjawab untuk perkara ini?

Kerana inilah saya telah katakan bahawa para pengundi di enam negeri yang bakal berhadapan dengan pilihan raya pada 12 Ogos ini perlu memikirkan mengenai masa hadapan dan kebajikan anak-anak serta cucu-cucu mereka, sama ada mereka mahu Pulau Pinang, Selangor, dan Negeri Sembilan untuk merosot menjadi seperti Kelantan, Terengganu, dan Kedah atau sama ada mereka mahu Kelantan, Terengganu, dan Kedah yang menjadi maju dan makmur seperti Pulau Pinang, Selangor, dan Negeri Sembilan.

Kelantan, Terengganu, dan Kedah tidak akan bertukar semalaman dengan satu pilihan raya umum untuk menjadi maju seperti Pulau Pinang, Selangor, atau Negeri Sembilan, tetapi, satu permulaan perlulah dibuat pada 12 Ogos 2023.

Saya bersetuju dengan Fadzli yang Mohd Amar salah untuk membandingkan Kelantan dengan Pahang atau Negeri Sembilan kerana mereka tidak berada di dalam kategori yang sama.

 

(Kenyataan Media veteran DAP Lim Kit Siang di Pulau Pinang pada hari Rabu, 26 Julai 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.