Bomb attempt on Siti Kasim must be denounced by everyone in the strongest possible terms


(Versi BM)

The bomb attempt on Siti Kasim must be denounced by everyone in the strongest possible terms, as such attempt on any person’s life has no place in Malaysia’s public life.

Malaysians can have political or other differences, but such differences must be resolved in the context of the nation-building principles of a plural Malaysia written into the Constitution and the Rukun Negara by the nation’s founding fathers, which included the first three Prime Ministers of Malaysia who were also UMNO Presidents – Tunku Abdul Rahman, Razak Hussein, and Hussein Onn.

There is no place in Malaysia for the resolution of differences by other than peaceful means as at all times, the rule of law and peaceful means to resolve differences must prevail.

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Petaling Jaya on Saturday, July 22, 2023)


Cubaan bom terhadap Siti Kassim perlu dikutuk oleh semua orang sekeras-kerasnya

Cubaan bom terhadap Siti Kassim perlu dikutuk oleh semua orang sekeras-kerasnya kerana sebarang cubaan seperti ini tidak mempunyai sebarang tempat dalam kehidupan awam di Malaysia.

Rakyat Malaysia boleh mempunyai perbezaan politik atau apa-apa perbezaan lain, tetapi perbezaan ini perlulah diselesaikan dalam konteks prinsip pembinaan sebuah negara Malaysia majmuk yang telah diterapkan dalam Perlembagaan dan Rukun Negara oleh tokoh-tokoh kemerdekaan negara, termasuklah tiga Perdana Menteri terawal negara yang juga merupakan Presiden UMNO – Tunku Abdul Rahman, Razak Hussein, dan Hussein Onn.

Tidak ada tempat di Malaysia untuk penyelesaian perbezaan dengan apa-apa cara lain selain dari cara damai pada setiap masa, kerana kedaulatan undang-undang dan penyelesaian damai perlulah sentiasa ditegakkan.

 

(Kenyataan Media veteran DAP Lim Kit Siang di Petaling Jaya pada hari Sabtu, 22 Julai 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.