Annuar Musa’s linkage of me with May 13, 1969 racial riots reminds me of the film Tanda Putera where I was alleged to have urinated in the residence of Selangor Mentri Besar and caused May 13 riots


(Versi BM)

PAS new member, Annuar Musa’s linkage of me with the May 13, 1969 racial riots reminds me of the film Tanda Putera where I was alleged to have urinated at the flagpole in the residence of Selangor Mentri Besar causing May 13 riots.

There is no need for Annuar’s statement urging me to expedite the filing of the defamation suit against him as Annuar should know that I will not allow him to relay lies, falsehoods, fake news, and hate speech to defame me by insinuating that I caused the May 13 racial riots.

I am also reminded of what the former Perak Chief Police Officer Yuen Yuet Leng said about the “urination” episode. Yuen not only confirmed that the May 13, 1969 “urination” incident at the flagpole in the Selangor Mentri Besar’s residence was totally fictional, he rightly remarked that if there was any such a person who committed such an outrageous act, he would not have left the Selangor Mentri Besar’s residence alive!

Why did Annuar revive the May 13 racial riots?

Is it to ensure that there will not be another May 13 racial riots or is it to defy the Rulers and abuse the 3R issues and create further tension of race and religious feelings?

in my first speech in Parliament 42 years ago on February 23, 1971, I called for a Commission of Inquiry into the May 13, 1969 racial riots to find out their causes, assess the racial polarization in the country and to make recommendations to prevent a recurrence of the May 13, 1969 racial riots.

Would Annuar Musa support the formation of a Commission of Inquiry into the causes of May 13 riots? Would he get PAS and Perikatan Nasional to support such a Commission of Inquiry?

I have another question for Annuar Musa – Does he support Rukun Negara? Has PAS President, Hadi Awang, ever declared support of Rukun Negara?

 

(Media Statement by DAP veteran Lim Kit Siang in Penang on Monday, 10th July 2023)


Cubaan Annuar Musa untuk mengaitkan saya dengan rusuhan perkauman 13 Mei 1969 mengingatkan saya dengan filem Tanda Putera di mana saya dituduh kononnya telah kencing di kediaman Menteri Besar Selangor dan mencetuskan rusuhan 13 Mei

Cubaan ahli baharu PAS, Annuar Musa, untuk mengaitkan saya dengan rusuhan perkauman 13 Mei 1969 mengingatkan saya dengan filem Tanda Putera di mana saya dituduh kononnya telah kencing di kediaman Menteri Besar Selangor dan mencetuskan rusuhan 13 Mei.

Tidak ada keperluan untuk kenyataan Annuar untuk menggesa saya segera memfailkan saman fitnah terhadapnya kerana Annuar patut tahu yang tidak akan membiarkan dia untuk terus menyebarkan penipuan, fitnah, berita palsu, dan ucapan kebencian untuk memalukan saya dengan cuba mengatakan yang saya kononnya telah mencetuskan rusuhan perkauman 13 Mei.

Saya juga teringat dengan apa yang dikatakan oleh bekas Ketua Polis Perak, Yuen Yuet Leng mengenai episod “kencing” ini. Yuen bukan sahaja mengesahkan yang insiden “kencing” di tiang bendera kediaman Menteri Besar Selangor ini hanyalah rekaan semata-mata, dia juga tepat dalam mengatakan jika ada sesiapa yang membuat tindakan tidak masuk akal sebegini, dia tidak akan dapat meninggalkan kediaman Menteri Besar Selangor hidup-hidup!

Mengapakah Annuar cuba untuk membangkitkan semula isu rusuhan 13 Mei ini?

Adakah dia berbuat demikian untuk memastikan tidak berlakunya satu lagi rusuhan perkauman seperti 13 Mei atau untuk melawan titah Raja-Raja Pemerintah dan menyalah guna isu-isu 3R untuk terus mencetus ketegangan dalam hubungan antara kaum dan agama?

Dalam ucapan pertama saya di Parlimen 42 tahun lepas pada 23 Februari 1971, saya telah menyeru supaya satu Suruhanjaya Siasatan ditubuhkan untuk menyiasat puncanya, menilai keadaan polarisasi perkauman dalam negara, dan untuk membuat cadangan bagi mengelakkan berulangnya rusuhan perkauman sebegini.

Adakah Annuar Musa menyokong cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan untuk mengenal pasti punca tercetusnya rusuhan 13 Mei? Adakah dia akan memastikan PAS dan Perikatan Nasional menyokong pembentukan Suruhanjaya Siasatan ini?

Saya ada satu lagi soalan untuk Annuar Musa — Adakah dia menyokong Rukun Negara? Adakah Presiden PAS, Hadi Awang, pernah menyatakan sokongannya terhadap Rukun Negara?

 

(Kenyataan media veteran DAP Lim Kit Siang di Pulau Pinang pada hari Isnin, 10 Julai 2023)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.