Will Ismail Sabri be the second “backdoor” Prime Minister whose advice to the Yang di Pertuan Agong is rejected by the King?


(Versi BM)

Will Ismail Sabri be the second “backdoor” Prime Minister whose advice to the Yang di Pertuan Agong to dissolve Parliament during the monsoon and floods season is rejected by the King?

The first “backdoor” Prime Minister to have suffered this humiliation was Muhyiddin Yassin when he tried in October 2020 to evade a vote of confidence in Parliament by suspending Parliament with a proclamation of emergency on the ground of the Covid-19 pandemic.

In a statement issued in Istana Negara on October 25, 2020, the Comptroller of the Royal Household Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin said the Yang di-Pertuan Agong was of the view that the government had managed the Covid-19 pandemic, which had entered the third wave in several parts of the country, well and effectively.

Ahmad Fadil said the King believed that the government under the leadership of Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin was capable of implementing policies and enforcement measures to contain the pandemic from escalating and spreading.

Ahmad said: “After deliberating and consulting with the Malay Rulers as well as taking into consideration the situation beleaguering the country, Al-Sultan Abdullah is of the view that the present government has managed to deal with the pandemic effectively.

“Al-Sultan Abdullah is also of the view that at the moment, there is no need for His Majesty to make an emergency proclamation nationwide or for any part of the country.”

I have said that the holding of 15th General Election during the season of monsoon and massive flood disasters regardless of the costs to property and human lives will be a valid and proper reason for the Yang di Pertuan Agong in consultation with the Malay Rulers to refuse consent for a dissolution of Parliament.

Does Ismail Sabri wants to act irresponsibly by asking the Yang Di Pertuan Agong to dissolve Parliament, when the challenge of a responsible Prime Minister is to minimise damage to property and loss of human lives?

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Wednesday, 21st September 2022)


Adakah Ismail Sabri akan menjadi Perdana Menteri “pintu belakang” yang kedua yang mana nasihatnya ditolak oleh Yang di Pertuan Agong?

Adakah Ismail Sabri akan menjadi Perdana Menteri “pintu belakang” yang kedua yang mana nasihatnya ditolak oleh Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong?

Perdana Menteri “pintu belakang” pertama yang dimalukan begini adalah Muhyiddin Yassin apabila dia cuba untuk mengelakkan undi kepercayaan terhadapnya di Parlimen pada Oktober 2020 dengan menggantung sidang Parlimen melalui proklamasi darurat atas alasan pandemik Covid-19.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Istana Negara pada 25 Oktober 2020, Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Ahmad Fadil Shamsuddin, telah mengatakan bahawa Tuanku berpendapat bahawa kerajaan telah menguruskan pandemik Covid-19, yang telah memasuki gelombang ketiga di sesetengah kawasan dalam negara, dengan baik dan berkesan.

Ahmad Fadil mengatakan, baginda percaya kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mampu untuk melaksanakan dasar dan langkah pencegahan untuk mengekang penularan wabak ini dari terus tersebar.

Ahmad Fadil mengatakan: “Setelah memperhalusi permohonan dan berbincang dengan Raja-Raja Melayu dan melihat situasi yang sedang dihadapi oleh negara, Al-Sultan Abdullah merasakan Kerajaan sekarang telah berjaya menangani wabak ini dengan baik dan berkesan.

“Al-Sultan Abdullah berpendapat tiada keperluan buat masa ini untuk Seri Paduka Baginda mengisytiharkan darurat di negara ini atau mana-mana bahagian negara Malaysia.”

Saya telah mengatakan bahawa untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 ketika musim tengkujuh dan negara berhadapan dengan bencana banjir tanpa mengambil kira kesan kerosakan terhadap harta benda dan nyawa rakyat adalah alasan yang berpatutan untuk Yang di Pertuan Agong, dengan rundingan bersama Raja-Raja Melayu, untuk menolak memberi perkenan ke atas permintaan pembubaran Parlimen.

Adakah Ismail Sabri hendak bertindak dengan sebegitu tidak bertanggungjawab dengan meminta Yang di Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen, sedangkan cabaran pada masa itu untuk seorang Perdana Menteri yang bertanggungjawab adalah untuk mengurangkan kerosakan terhadap harta benda dan melindungi nyawa rakyat?

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Rabu, 21 September 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.