Will the Yang di Pertuan Agong for the first time in Malaysian history withhold consent to a request for the dissolution of Parliament?


(Versi BM)

Will the Yang di Pertuan Agong for the first time in Malaysian history withhold consent to a request for the dissolution of Parliament if the Prime Minister,Ismail Sabri, is so irresponsible as to request a dissolution of Parliament regardless of the heavy costs to property and lives in a monsoon and flood season?

This possibility must now be seriously considered as the UMNO President, Zahid Hamidi has stated that UMNO leaders are prepared to wade through flood waters if the 15th General Election is held during monsoon and flood season.

Article 40 (2) (b) of the Constitution confers on the Yang di Pertuan Agong the discretionary power of “withholding of consent to a request for the dissolution of Parliament” and the holding of 15th General Election when there is monsoon and massive flood disasters regardless of the costs to property and human lives will be a valid and proper reason for the Yang di Pertuan Agong to refuse consent for a dissolution of Parliament.

I said yesterday that last year, the country suffered colossal losses of up to RM6.5 billion due to floods in the Klang Valley and multiple states and that the human casualties were 54 lives.

These figures were not made-up figures, but were official figures quoted by the Minister in the Prime Minister’s Department, Mustapha Mohamed.

Is the UMNO President insisting that the 15th General Election be held during the monsoon and flood season, regardless of the cost to property and to human lives?

(Media Statement (2) by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Tuesday, 20th September 2022)


Adakah Yang di Pertuan Agong akan buat pertama kali dalam sejarah Malaysia tidak memberi perkenan untuk permintaan pembubaran Parlimen?

Adakah Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong, akan buat kali pertama dalam sejarah Malaysia tidak memberi perkenan untuk permintaan pembubaran Parlimen sekiranya Perdana Menteri Ismail Sabri, bertindak secara tidak bertanggungjawab tanpa mengambil kira kesan terhadap kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa akibat musim tengkujuh dan bencana banjir untuk memohon pembubaran Parlimen?

Kemungkinan ini perlu dipertimbangkan sekarang memandangkan yang Presiden UMNO, Zahid Hamidi, telah mengatakan yang para pemimpin UMNO bersedia untuk meredah air banjir sekiranya Pilihan Raya Umum ke-15 diadakan semasa musim tengkujuh dan semasa negara berhadapan dengan bencana banjir.

Artikel 40(2)(b) Perlembagaan Persekutuan memberikan kuasa budi bicara kepada Yang di Pertuan Agong untuk “tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen” dan cubaan mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 ketika mana negara berhadapan dengan musim tengkujuh dan bencana banjir tanpa mengambil peduli terhadap kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa yang mungkin berlaku, adalah sebab yang kuat untuk baginda menolak permintaan pembubaran Parlimen ini.

Saya telah katakan semalam, pada tahun lepas, negara kita menanggung kerosakan yang bernilai hampir RM6.5 billion akibat bencana banjir di Lembah Klang dan beberapa negeri di seluruh negara, dengan sejumlah 54 korban nyawa.

Angka ini bukanlah dibuat-buat, sebaliknya merupakan angka rasmi yang dipetik oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mustapha Mohamed.

Adakah Presiden UMNO berkeras juga mahu mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 semasa musim tengkujuh dan bencana banjir, tanpa mengambil peduli terhadap kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa yang dihadapi rakyat?

(Kenyataan Media (2) Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Selasa, 20 September 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.