Holding of 15GE when there is monsoon and massive flood disasters will be valid and proper reason for the Yang di Pertuan Agong to refuse dissolution of Parliament unless there is a vote of no-confidence motion in Parliament


(Versi BM)

UMNO President Zahid Hamidi is very insistent that the 15th General Election be held this year, even UMNO leaders have to wade through flood waters – but Zahid did not say what UMNO leaders are going to do if flood waters are too high for them to wade through.

Zahid’s desperation to have 15th General Election is so blatant that he is oblivious of the massive damage and lives lost caused by the monsoon and floods.

Last year, the country suffered colossal losses of up to RM6.5 billion due to floods in the Klang Valley and multiple states – RM1.4 billion to residences, RM500 million to RM600 million worth of damage to business premises, and RM1 billion to RM1.3 billion of damage to vehicles, RM2 billion losses to public assets and infrastructures, and RM800 million to RM1 billion worth of damage to the manufacturing industry and over RM40 million damages in the agriculture sector. The casualties were 54 lives.

Isn’t the responsibility of a government, especially one sloganeering “Keluarga Malaysia”, to give priority to reduce the losses and casualties which could be caused by the monsoon and the floods this year than to hold an early general election?

I will say that the proposed holding of 15th General Election when there is monsoon and massive flood disasters will be valid and proper reason for the Yang di Pertuan Agong to refuse dissolution of Parliament unless there is a vote on a motion of no-confidence in the Prime Minister in Parliament

And if there is a vote of no confidence motion in Ismail Sabri as the Prime Minister in Parliament, it opens up a vista of various possibilities which can exclude the holding of general election at the end of the year.

(Media Statement (2) by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Monday, September 19, 2022)


Cubaan mengadakan PRU15 dalam musim tengkujuh dan ketika negara berhadapan dengan bencana banjir adalah alasan yang sah dan bertepatan untuk Yang di Pertuan Agong menolak permohonan membubarkan Parlimen melainkan terdapatnya undi tidak percaya di Parlimen

Presiden UMNO, Zahid Hamidi, benar-benar mendesak supaya Pilihan Raya Umum ke-15 diadakan pada tahun ini, walaupun sekiranya pemimpin UMNO perlu meredah air banjir – namun Zahid tidak mengatakan apa yang akan dibuat oleh para pemimpin UMNO sekiranya air banjir naik terlalu tinggi sehingga tidak dapat diredah mereka.

Keterdesakan Zahid untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 ini amat jelas, sehingga dia kelihatan tidak peduli mengenai kerosakan besar dan kehilangan nyawa yang bakal disebabkan oleh musim tengkujuh dan bencana banjir.

Pada tahun lalu, negara kita berhadapan dengan kerosakan besar yang dijangkakan bernilai sehingga RM6.5 billion akibat banjir di Lembah Klang dan beberapa negeri lain – dengan kerosakan sehingga RM1.5 billion terhadap rumah-rumah, kerosakan sekitar RM500 ke RM600 juta kerosakan terhadap premis perniagaan, RM1 ke RM1.3 billion kerosakan terhadap kenderaan, kerosakan sekitar RM2 billion terhadap aset awam dan infrastruktur, kerosakan sekitar RM800 juta ke RM1 billion kepada industri pembuatan, dan kira-kira RM40 juta kerosakan yang dihadapi oleh sektor pertanian, dengan 54 nyawa terkorban.

Bukankah menjadi tanggungjawab sebuah kerajaan, terutamanya kerajaan yang menggunakan slogan “Keluarga Malaysia”, untuk memberikan keutamaan untuk mengurangkan kerosakan dan kehilangan nyawa yang disebabkan oleh musim tengkujuh dan bencana banjir pada tahun ini berbanding dengan mengadakan pilihan raya awal?

Saya berani katakan yang cadangan untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 lebih awal ketika musim tengkujuh dan semasa berlakunya bencana banjir adalah alasan yang sah dan kuat untuk Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong menolak permohonan untuk membubarkan Parlimen – melainkan terdapatnya undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri di Parlimen.

Dan sekiranya ada undi tidak percaya terhadap Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri di Parlimen, perkara ini akan membawa kepada pelbagai kemungkinan yang boleh mengetepikan keperluan untuk mengadakan pilihan raya umum pada hujung tahun ini.

(Kenyataan Media (2) Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Isnin, 19 September 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.