In tribute of Dr. Chen Man Hin (3) – “Malaysia needs more Dr. Chen Man Hins”


(Versi BM)
The President of Dewan Negara, Tan Sri Dr. Rais Yatim said that Malaysia needs more political leaders like Dr. Chen Man Hin as it will make the country a better place.

While expressing his condolences over the death of Dr. Chen, Rais said they were from the same political era in the seventies and knew each other since l978 when he was the Negeri Sembilan Mentri Besar.

Rais said Dr. Chen was a leader who fought for racial unity and was a genuine politician who acted as a balancing force between the DAP and the government.

Rais rightly said that Dr. Chen cared about racial diversity and anti-racism.

It was my privilege in my five decades of political work to be in the company of Dr. Chen, Karpal Singh, P. Patto, Fan Yew Teng, Chiang Heng Kai, Chan Kok Kit, Lau Dak Kee and many others to fight for Malaysian Malaysia and the Malaysian Dream.

Malaysia is a nation of diverse languages, religions and cultures and to find unity in diversity, it is important for Malaysia to adopt a nation-building policy of integration instead of assimilation.

This is the first great battle that was fought in the first 30 years of the DAP and it is a tribute to the commitment, dedication and sacrifices of the early batch of DAP leaders, members and supporters that the Prime Minister of Malaysia acknowledged in the mid-nineties that integration and not assimilation was the best nation-building policy for a plural society like Malaysia.

But the Malaysian Dream has not been achieved yet.

The best way to remember Dr. Chen is to continue the Malaysian Dream journey, and as Rais said – “Let there be more Dr. Chen Man Hins in Malaysia!”

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Seremban on Friday, 19th August 2022)


Mengenang Dr. Chen Man Hin (3) – “Malaysia perlukan lebih ramai Dr Chen Man Hin”

Presiden Dewan Negara, Tan Sri Dr. Rais Yatim mengatakan yang Malaysia memerlukan lebih ramai pemimpin politik seperti Dr. Chen Man Hin kerana perkara ini menjadikan negara kita tempat yang lebih baik.

Semasa menyampaikan ucapan takziahnya atas pemergian Dr. Chen, Rais mengatakan mereka datang dari era politik yang sama pada tahun 70-an dan kenal satu sama lain sejak tahun 1978 semasa dia menjadi Mentri Besar Negeri Sembilan.

Rais mengatakan Dr. Chen merupakan seorang pemimpin yang berjuang demo perpaduan di antara kaum dan merupakan seorang ahli politik sejati yang menjadi kuasa pengimbang di antara DAP dan kerajaan.

Rais tepat sekali apabila mengatakan Dr. Chen peduli dengan kepelbagaian kaum dan menentang rasisme.

Menjadi satu keistimewaan untuk saya dalam lima dekad kerja politik saya untuk bekerja bersama tokoh-tokoh seperti Dr. Chen, Karpal Singh, P. Patto, Fan Yew Teng, Chiang Heng Kau, Chan Kok Kit, Lau Dak Kee, dan ramai lagi yang lain yang berjuang untuk Malaysian Malaysia dan Impian Malaysia.

Malaysia adalah sebuah negara dengan kepelbagaian bahasa, agama, dan budaya, dan untuk mencari titik perpaduan dalam kepelbagaian ini, penting untuk kita mengguna dasar pembinaan negara bangsa yang berteraskan integrasi dan bukannya asimilasi.

Inilah perjuangan dalam 30 tahun pertama DAP dan perkara ini menjadi satu penghormatan terhadap komitmen, dedikasi, dan pengorbanan para pemimpin, ahli, dan penyokong awal DAP apabila Perdana Menteri Malaysia mengakui pada pertengahan tahun 90-an yang integrasi, bukannya asimilasi, adalah dasar pembinaan negara yang terbaik untuk masyarakat majmuk seperti di Malaysia.

Namun, Impian Malaysia ini masih belum dicapai lagi.

Cara terbaik untuk kita memperingati perjuangan Dr. Chen adalah dengan meneruskan perjuangan untuk Impian Malaysia ini, dan seperti yang Rais katakan “Kita perlukan lebih ramai Dr. Chen Man Hin di Malaysia!”

(Kenyataan Media (2) oleh Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Seremban pada hari Jumaat, 19 Ogos 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.