Has Tok Mat bitten off more than he could chew?


(Versi BM)

Has UMNO Deputy President Mohamad Hasan bitten off more than he could chew in his interview with Asia Times, which is not helped by the explanation of the newest UMNO Supreme Council member, Isham Jalil, that Tok Mat was merely preparing himself for the worst-case scenario in Najib Razak’s corruption trlal.

Tok Mat is correct about the right of everyone to a fair trial but this cannot hide the fact that his protest that he had been misquoted as saying that Najib should go to jail for his role in the 1MDB scandal is not confirmed by anyone listening to the full tape recording.

Even more important, the latest “dance” of an UMNO top leader on the 1MDB scandal had only highlighted the utter failure of the UMNO leadership and UMNO to condemn the monstrous mega multi-billion 1MDB scandal which had earned for Malaysia the infamy of being regarded by the world as “kleptocracy at its worst”.

The latest interview of the Prime Minister, Ismail Sabri with Asia Nikkei carried the headline “Malaysian PM hope to brush off 1MDB scandal in next election”.

This fortified the argument that the top UMNO leaders and UMNO are not prepared to return to the original nation-building principles and policies of the founding-fathers of nation who stipulated in the Malaysian Constitution and Rukun Negara the important principles of good governance and public integrity, where the battle against corruption is taken seriously.

The third Prime Minister of Malaysia, Tun Hussein Onn, would not “brush off” the 1MDB scandal but condemn it in the strongest terms to ensure that country is not afflicted in the future by 2MDB, 3MBD and 4MDB mega financial scandals.

In 1979, at the UMNO General Assembly, the then Prime Minister , Hussein Onn warned that Malaysia will be destroyed if its leaders were “dishonest, untrustworthy and corrupt” and expressed the hope that the RM100 million Bank Rakyat scandal would be a “bitter lesson to other government institutions and agencies including companies and subsidiaries set up by the Government”.

However, Hussein Onn’s warning 43 years ago that Malaysia will be ”destroyed if the leaders are dishonest, untrustworthy and corrupt” fell on deaf ears and will be proven true before Malaysia’s Centennial if there is no reset of Malaysia nation-building policies and principles to get out of the present trajectory of a kleptocracy in the next three to four decades.

It is tragic that there seems be no Hussein Onn in the top UMNO leadership today.

Who will step forward in UMNO to be the Hussein Onn of today before UMNO and Malaysia are destroyed?

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Kuala Lumpur on Saturday, July 9, 2022)


Adakah Tok Mat hanya bersembang kosong?

Adakah Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan, telah bersembang kosong semasa dia bercakap dalam wawancaranya dengan Asia Times? Perkara ini tidak dibantu oleh penjelasan daripada ahli terbaru Majlis Tertinggi UMNO, Isham Jalil, yang mengatakan Tok Mat hanya cuba mempersediakan dirinya untuk senario terburuk dalam perbicaraan rasuah Najib Razak.

Tok Mat memang tepat mengenai hak semua orang untuk mendapatkan perbicaraan adil, tetapi perkara ini tidak dapat menyembunyikan hakikat di mana bantahannya yang dia kononnya disalah petik sebagai mengatakan Najib patut ke penjara kerana skandal 1MDB tidak dapat disahkan oleh sesiapa yang mendengar rakaman penuh wawancara tersebut.

Apa yang lebih penting lagi, “tarian” terkini seorang pemimpin tinggi UMNO mengenai skandal 1MDB ini hanya menonjolkan lagi kegagalan pimpinan UMNO dan UMNO sendiri untuk mengecam skandal mega 1MDB yang melibatkan berbillion dolar yang telah menyebabkan Malaysia terkenal di seluruh dunia sebagai sebuah “kleptokrasi dalam bentuk yang terburuk”.

Wawancara terkini Perdana Menteri, Ismail Sabri, bersama dengan Asia Nikkei membawa tajuk akhbar “Perdana Menteri Malaysia berharap untuk mengetepikan skandal 1MDB dalam pilihan raya akan datang”.

Perkara ini hanya menguatkan lagi hujah yang pimpinan tertinggi UMNO dan UMNO sendiri tidak bersedia untuk kembali kepada prinsip dan dasar pembinaan negara seperti yang dipersetujui oleh tokoh kemerdekaan negara dalam Perlembagaan dan Rukun Negara, yang menekankan keperluan untuk prinsip-prinsip penting seperti tadbir urus yang baik dan integriti, di mana perang terhadap rasuah diambil serius.

Perdana Menteri Malaysia yang ketiga, Tun Hussein Onn, tidak akan “mengetepikan” skandal 1MDB, sebaliknya beliau akan mengecamnya sekuat-kuatnya untuk memastikan negara tidak terus terkesan dengan skandal 2MDB, 3MDB, dan 4MDB di masa hadapan.

Pada tahun 1979, dalam Perhimpunan Agung UMNO, Perdana Menteri ketika itu, Hussein Onn, memberikan amaran yang Malaysia akan musnah sekiranya pemimpinnya “tidak jujur, tidak boleh dipercayai, dan korup” dan menyatakan harapan supaya skandal Bank Rakyat yang melibatkan RM100 juta ketika itu akan menjadi “pengajaran pahit kepada institusi dan agensi kerajaan yang lain, termasuklah syarikat dan anak syarikat yang dibentuk oleh kerajaan”.

Malangnya, amaran Hussein Onn 43 tahun lalu yang mengatakan Malaysia akan musnah sekiranya pemimpinnya “tidak jujur, tidak boleh dipercayai, dan korup” ini tidak diendahkan dan kini akan dibuktikan tepat sekiranya tidak ada penetapan semula hala tuju dasar dan prinsip pembangunan negara untuk mengeluarkan Malaysia dari trajektori sebuah kleptokrasi sebelum ulang tahun ke-100 negara dalam empat dekad yang akan datang.

Amatlah tragis melihat tidak ada tokoh seperti Hussein Onn di dalam pimpinan tertinggi UMNO hari ini.

Siapakah yang akan tampil ke hadapan di dalam UMNO untuk menjadi Hussein Onn hari ini sebelum UMNO dan Malaysia musnah?

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Sabtu, 9 Julai 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.