Strange things happening now in BN and UMNO


(Versi BM)

Strange things are happening now in Barisan Nasional and UMNO.

Firstly, the bombshell of the sacked UMNO Supreme Council member Tajuddin Abdul Rahman that a group of senior and influential UMNO leaders had met in his house in 2020 and agreed that Ahmad Zahid Hamidi should go as UMNO President and brokered a deal that would see Zahid step down amicably but UMNO Deputy President Mohamad Hasan and former Prime Minister/UMNO President Najib Razak later reneged and backed off.

What is the version of Mohamad Hasan and Najib of the attempted coup in UMNO?

Secondly, in his court testimony, Ahmad Zahid told the High Court that three UMNO MPs from UMNO had quit the party and joined Bersatu after the 14th General Election to save themselves from being investigated by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

Is there are any truth to this allegation?

Can the MACC clarify this issue or a clarification made in the forthcoming meeting of Parliament next month?

Thirdly, Tajuddin also claimed that UMNO MPs had signed statutory declarations supporting Anwar Ibrahim as the Prime Minister.

MIC seemed to have mustered greater courage than MCA to speak up on the issue, as the MIC National Information Chief, R. Thinalan, had called for appropriate action to be taken against the UMNO MPs involved.

Fourthly, Najib is appearing at the Sabah Barisan Nasional Convention this Saturday to speak at a programme called “Bicara seorang negarawan” (Thoughts of a statesman), which is clearly against the fundamental principles of an independent judiciary and the rule of law for a convict and a “national embarrassment” sentenced to 12 years’ jail and fined RM210 million for corruption and abuses of power to speak as a “statesman”!

(Media Statement (3) by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Thursday,30th June 2022)


Perkara aneh sedang terjadi sekarang di dalam BN dan UMNO

Perkara aneh sedang terjadi sekarang di dalam Barisan Nasional dan UMNO.

Pertamanya, pendedahan mengejut ahli Majlis Tertinggi UMNO, Tajuddin Abdul Rahman, mengenai suatu kumpulan pemimpin kanan yang berpengaruh dalam UMNO yang bertemu di rumahnya pada tahun 2020 dan bersetuju yang Ahmad Zahid Hamidi perlu meletakkan jawatan sebagai Presiden UMNO dan mereka merangka rancangan untuk Zahid mengundurkan diri secara baik namun Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan dan bekas Perdana Menteri Najib Razak menarik diri dari rancangan ini.

Apakah versi kisah Mohamad Hasan dan Najib mengenai cubaan rampasan kuasa dalam UMNO ini pula?

Kedua, dalam keterangannya di mahkamah, Ahmad Zahid memaklumkan Mahkamah Tinggi yang tiga Ahli parlimen UMNO telah meletakkan jawatan daripada UMNO dan menyertai Bersatu selepas Pilihan Raya Umum ke-14 untuk menyelamatkan diri mereka daripada disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Adakah ada sebarang kebenaran terhadap tuduhan ini?

Bolehkah SPRM menjelaskan perkara ini atau memberikan penjelasan dalam sidang Parlimen yang akan berlangsung bulan hadapan?

Ketiga, Tajuddin juga mendakwa yang terdapat Ahli-ahli Parlimen UMNO yang telah menandatangani perakuan bersumpah menyokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

MIC kelihatan seperti lebih berani berbanding dengan MCA untuk bercakap mengenai perkara ini di mana Ketua Penerangan Kebangsaan MIC, R. Thinalan, telah menyeru supaya tindakan yang berpatutan diambil terhadap Ahli-ahli Parlimen UMNO yang terlibat.

Keempat, Najib bakal hadir di Konvensyen Barisan Nasional Sabah pada hari Sabtu ini untuk bercakap di satu program yang bernama “Bicara seorang negarawan”. Perkara ini – di mana seorang penjenayah yang telah disabitkan bersalah dan digambarkan sebagai seorang yang membawa malu kepada negara, yang telah dihukum penjara selama 12 tahun dengan RM210 juta denda – diundang untuk bercakap sebagai seorang “negarawan” jelas sekali bertentangan dengan prinsip kebebasan sistem kehakiman dan kedaulatan undang-undang!

(Kenyataan Media (3) Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Khamis, 30 Jun 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.