Mengapa Orang Cina pula dimusuhi?


Abu Hassan Adam
Friday, June 6, 2014

Aku tidak faham dan ‘bingung’. Seolah-olah telah wujud satu teori yang mengatakan bahawa orang Melayu mesti memiliki perasaan perkauman dan memusuhi golongan bukan Melayu di Malaysia supaya orang Melayu boleh maju. Seolah-olah semacam begitu pemahaman sebilangan kecil penduduk Malaysia yang menggelarkan diri mereka sebagai penganut Islam sejati sedangkan Rasullullah tidak pula pernah mengajar pengikutnya supaya membenci antara satu sama lain.

Seolah-olah golongan ini sentiasa mencari kesalahan orang lain untuk meyakinkan tohmahan mereka bahawa sememangnya orang Cina yang menyebabkan orang Melayu mundur. Seolah-olah golongan bukan Melayu (Cina khususnya) yang mesti dipersalahkan yang menyebabkan orang Melayu masih mundur, masih berpendapatan rendah, masih mengharapkan bantuan dan subsidi dari kerajaan, masih mengharapkan belas dan ikhsan dari orang lain sebagai bayaran menjadi ‘tentera upahan’.

Aku agak sedih mengenangkan keadaan orang Melayu yang sebegini, walaupun sudah ramai orang Melayu yang tidak berperangai sedemikian lagi. Maknanya aku sedih melihat ‘saudara-mara’ aku yang masih bersikap demikian. Aku sedih melihat bahawa masih ramai orang Melayu di negara ini yang tidak mengikut ‘rentak’ dan ‘tari’ bangsa-bangsa lain yang jauh lebih maju dari bangsa Melayu.

Tidak dapat dinafikan bahawa orang Cina jauh lebih maju dari orang Melayu ditinjau dari sudut mana sekalipun. Namun apakah terpaksa kita memusuhi mereka disebabkan mereka berjaya di negara Malaysia ini. Apakah golongan bukan Melayu yang mahu dipersalahkan yang menyebabkan orang Melayu tidak sehebat kaum lain di negara ini?

Aku masih merasakan bahawa sudah sampai masanya orang Melayu perlu mengkritik diri sendiri. Orang Melayu hendaknya jangan leka dan khayal apabila ada pihak tertentu memuji kita. Walau diukur dari segi manapun orang Melayu masih mundur, berbanding dengan pencapaian orang lain. Lihatlah keputusan peperiksaan awam yang dikeluarkan pada setiap tahun yang jelas menunjukkan bahawa pelajar Melayu memang berada dibelakang. Tidak pula aku mahu menafikan tentang kehebatan setengah pelajar kita. Ada. Tetapi tidak seramai pelajar bukan Melayu. Bukan tidak ada pelajar Melayu yang boleh mendapat markah cemerlang. Maknanya orang Melayu boleh maju sepertimana yang dimiliki oleh bangsa lain di Malaysia. Soalnya mengapa orang Melayu masih ketinggalan.

Pihak tertentu masih melaungkan ‘cogan-cogan kata’ yang akhirnya membawa kelemahan kepada orang Melayu. Selama mana kita mahu bersandar kepada konsep ‘ketuanan Melayu’ sedangkan orang Melayu jauh lebih mundur dari kaum lain di negara ini. Kita masih terpekik dan terlolong mengatakan bahawa kaum Cina adalah ‘pendatang’ dan ‘penceroboh’. Berbagai gelaran diberikan kepada kaum bukan Melayu. Dan persoalannya ialah apakah akan maju dan berjaya orang Melayu dengan melaungkan ‘cogan-kata’ berkenaan?

Untuk apa kita (orang Melayu) mengungkit-ungkit kenyataan sedemikian. Perlembagaan telah menetapkan bahawa tiga kaum terbesar dan kaum-kaum lain adalah merupakan rakyat Malaysia yang sah. Termaktub dan jelas dalam perlembagaan Malaysia. Mereka bukan ‘pendatang’ dan ‘bukan penceroboh’. Mereka adalah rakyat Malaysia yang sah. Bangsa Malaysia.

Dan terfikir juga aku bahawa, apakah dengan memekikkan ‘slogan-slogan’ demikian dapat mengubah kedudukan orang Melayu yang masih mundur ini. Aku merasakan bahawa sudah sampai masanya orang Melayu itu sendiri mengenang dan mengenal siapa dirinya yang sebenar. Orang Melayu kini memang sudah maju jika dibandingkan dengan orang Melayu sebelum merdeka. Tetapi orang Melayu masih mundur berbanding dengan bangsa lain yang telah maju kini.

Pendeta Dr. Za’ba yang merupakan seorang patriot dan pejuang bangsa tidak pernah menyuarakan dalam tulisannya agar membenci kaum lain, walaupun beliau sentiasa mengkritik tentang kelemahan orang Melayu. Mari kita renungkan kenyataan Za’ba yang dijelaskan pertama kalinya dalam Malay Mail, 1.12.1923 oleh Za’ba dan diterjemahkan pula dalam Al-Ikhwan bertarikh 1.3.1927. Katanya,

“ Orang kita Melayu ini pada hitungan am atau jumlahnya ialah kaum yang tersangat miskin. Kemiskinan itulah sifat yang terlebih sangat lengkap dan nyata daripada lain-lain sifat kebangsaannya dan ialah juga sebenar-benar kekurangan yang menjadikan mereka kalah atau ketinggalan dibelakang dalam perlumbaan kemajuan. Miskin pada wang ringgit dan harta benda, miskin pada hemat dan cita-cita, miskin pada pelajaran dan latihan pengetahuan, miskin pada alat-alat kelengkapan otak dan pada beberapa sifat-sifat keperangaian yang tinggi dan mulia- jadilah mereka tak dapat tiada tersangkut dan ketinggalan dalam perjalanan bangsa-bangsa.

Perkataan miskin atau kemskinan seperti yang diperkatakan bagi mereka itu bukanlah semata-mata dimaksudkan bermakna tiada berharta atau tiada kaya sahaja, melainkan adalah ia itu bermakna beberapa banyak dan berapa ganda terlebih dahsyat daripada itu. Kemiskinan orang Melayu ituialah kemiskinan yang meliputi serba dan mengelilingi mereka pada segalanya” Adnan Haji Nawang,” ZA’BA, patriot dan pendeta Melayu

Pendeta Za’ba tidak menyalahkan orang Cina seperti yang biasa disuarakan oleh para ‘pejuang’ Melayu kini. Malah beliau menyeru supaya orang Melayu mencontohi setengah aktiviti orang Cina yang menyebababkan mereka maju. Lihat kenyataannya di bawah,

“Kami telah menanam satu atau dua ekar getah sebab tiru orang Eropah, tetapi kenapa pekerjaan lama seperti tanam pisang dan kelapa terbiar kepada orang Jawa saja dan melombong, membuka kedai, ketukangan dan lain-lain dibiarkan kepada orang Cina? Kenapa tiru dari Eropah sahaja dan tidak tiru dari orang Jawa dan Cina? (Lembaga Melayu, 6.7.1917)

Mengapa orang Melayu masih ‘segan’ untuk mencontohi apa yang orang Cina telah buat. Pasti orang Cina mahu bekerjasama untuk memajukan orang Melayu khususnya dan rakyat Malaysia amnya. Aku amat yakin.

  1. #1 by undertaker888 on Friday, 6 June 2014 - 1:07 pm

    The biggest obstacle to their progress is the unwillingness to admit their weaknesses and work it out from there.

    If they have no fault therefore there is nothing to fix. It is easier to blame others for their predicament and presribe a lunatic solution which stirs up the negative sentiment in their midst. It is easier to stir this kind of angry reaction. That;s what the good doctor prescribe.

    If the Chinese and Indians are all gone, they are going to blame the Jews and Singaporean next.

    That is what a brown nazi would do.

  2. #2 by bush on Friday, 6 June 2014 - 2:43 pm

    I wonder why Malay in DAP always talk about DAP not multi racial and need more Malay?

    Malay can have many choice to join opposition party like PAS and PKR and why always blame the DAP for not multiracial enough?

    Some Malay join DAP for 2/3 years want to become “wakil rakyat (WR)” and if DAP rejected them they called DAP “ racist”. Do you think is fair to become “WR” in a short period of time and those capable senior Chinese (more than 10 years as DAP member) not getting the vote to become “WR”

    Why nobody talk about “racist” MCA/UMNO/Gerakan when there is no a single multi race in their party?

    Everything need to justify with merit in order to become a senior member of DAP and go through the procedures adopted by the party system (step by step). Malay is good for DAP but don’t expect much from a Chinese party which emphasize on meritocracy.

    DAP no need to fight for Chinese if no discrimination took place. (All are equal) An establishment of Chinese party is to fight for unfairness adopted by the “racist” party. Unlike MCA, they are stood to Umno and just taking care of their own wealth instead of the poor Chinese.

    Malay candidate in DAP need to own the respect from the members and not just calling DAP “racist” when less Malay “WR” has been selected.

    You must remember, DAP is fighting for the rakyat and not because of personal wealth. Otherwise, LKS/Kapal singh/LGE had join UMNO and enjoy the corrupt wealth rather than going to jail for nothing. They work for people and not for wealth. Those Malay keep talking about” racist” DAP is brainless.

  3. #3 by Bigjoe on Friday, 6 June 2014 - 9:03 pm

    Jawapannya, Abu Hassan Adam, ringkas – jika tidak ada musuh, yang tinggal adalah apa? Itulah jawapannya.

    Sherlock Holmes says: When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable must be the truth..

You must be logged in to post a comment.