Fitnah 13 Mei: Dato Ghani Othman perlu lebih berani, tegas dan serius untuk menolak kempen politik kotor


Saya kesal kerana risalah fitnah kononnya saya menjadi pencetus peristiwa 13 Mei 1969 masih disebarkan tanpa sebarang tindakan tegas daripada pihak berkuasa. Malah sikap tidak serius Dato Abdul Ghani Othman, calon BN yang menjadi saingan saya bagi Parlimen Gelang Patah, membayangkan seolah-olah beliau tidak peduli dengan kempen kotor yang dilakukan oleh pelampau kaum di Johor.

Saya telah beberapa kali meminta Dato Ghani beliau supaya bersama-sama dengan saya untuk memastikan kempen pilihanraya benar-benar bersih dan tidak dicemarkan oleh penipuan dan pembohongan. Sebagai bekas Menteri Besar yang lama berkhidmat, beliau tentu faham betapa pentingnya untuk mengamalkan kempen PRU yang bersih.

Fitnah 13 Mei terhadap saya bukan sahaja kejam dan keji di sepanjang kempen PRU ini tetapi ia juga akan memberi kesan buruk kepada hubungan antara kaum selepas selesai PRU. Ini adalah kerana ia berasaskan pembohongan dan penipuan semata-mata. Dato Ghani Othman perlu lebih berani, tegas dan serius untuk menolak kempen politik kotor ini.

Malah Dato Ghani sebagai seorang pemimpin yang sederhana serta bijak dalam bidang akademik sepatutnya lebih sedar tentang sejarah Malaysia. Beliau sepatutnya tahu bahawa saya tidak terlibat sama sekali dengan peristiswa 13 Mei 1969.

Saya tidak berada di Kuala Lumpur pada waktu itu kerana saya berada di Sabah pada 13 Mei 1969 untuk membantu kempen calon-calon Bebas yang sama prinsip perjuangan dengan DAP. Rekod tentang perkara ini ada dalam simpanan pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri.

Pihak berkuasa tidak pernah melibatkan saya dengan peristiwa 13 Mei 1969. Malah tuduhan terhadap saya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1969 TIDAK ada kena-mengena dengan tragedi 13 Mei 1969.

Kempen busuk dan keji terhadap saya ini hanya memalukan budaya dan amalan orang Johor. Saya yakin pengundi-pengundi Johor sudah sedar tentang propaganda palsu yang telah menuduh DAP sebagai parti cauvinis. Ini adalah satu pembohongan.

Sejak ditubuhkan 47 tahun lalu, DAP berjuang semata-mata untuk kepentingan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama. Kerana perjuangan inilah saya dan ramai pemimpin DAP yang lain telah ditahan tanpa bicara di bawah ISA secara zalim dan kejam.

Jika Dato Ghani sudah lupa tentang perjuangan DAP, saya ingin membantu beliau mengingati apa yang kami perjuangkan selama ini. Antara prinsip-prinsip asas DAP adalah:

  • Berjuang menerusi cara-cara berPerlembagaan untuk menubuhkan satu masyarakat bercorak demokrasi sosial;
  • Memelihara negara Malaysia yang demokratik berasaskan hak mengundi dewasa sejagat rakyat Malaysia;
  • Menghapuskan ketidakseimbangan ekonomi dan peluang dalam sistem sedia ada; mewujudkan ekonomi yang memberikan peluang pekerjaan kepada seluruh rakyat dan pulangan ekonomi setimpal dengan usaha dan kemahiran mereka;
  • Memastikan kehidupan yang memuaskan dan keselamatan sosial kepada golongan tua dan kurang upaya; dan
  • Menyemai semangat perpaduan negara, bermaruah dan berdikari di kalangan rakyat Malaysia dan menggalakkan mereka dengan perasaan untuk berikhtiar dalam mewujudkan satu masyarakat yang makmur, stabil dan saksama.

Semoga Dato Ghani faham dan akur tentang perjuangan DAP yang dipenuhi dengan duri, darah dan air mata. Semoga beliau berusaha lebih keras untuk memastikan kempen PRU kali ini benar-benar bersih dan bebas daripada fitnah.

  1. #1 by Bigjoe on Tuesday, 30 April 2013 - 6:15 pm

    Kempen kotor bila terlalu sangat, hanya terkena sendiri – tanya Mitt Romney yang baru kalah di Amerika Syarikat.

    Kempen Kotor mengingatkan orang ramai UMNO sekarang UMNO Celup – palsu. Kotor mengingatkan orang kata kata Tun Abdul Rahman, – celup lah “mencuri lampu ajaib” dari Melayu yang tulen dan benar..Sekarang terbongkar lagi fitnah lama iaitu pengkhianat yang mencetus Mei 13 itu perbuatan orang CELUP JUGA.

    Semua masalah CELUP lah yang buat. Nama Melayu dipergunakan dengan bayaran sedekah..

  2. #2 by Dr. W on Tuesday, 30 April 2013 - 7:11 pm

    Uncle Lim, l can’t say in factually certainty that Pakatan will triumph over the evil BN regime. But I think the time has really come. With the mountaining scandals and sins, the judgement day for the crooks and theives has finally arrived. Not too worry about such shallow slander, we are now way better informed than the folks in the yesteryear. There will be plenty of cleaning up to do after 505. First and foremost, make MACC into another ICAC and start recovering stolen assets that belong to the rakyat. Empower MACC with absolute independency to hunt down those who robbed and stole, even in the expense of some friends from the Pakatan. DAP has committed to fight nothing but rasuah and make sure that the system spares noone.

  3. #3 by kg on Tuesday, 30 April 2013 - 7:35 pm

    Ya, Madey perlu menjawab kenyataan TamrinGhafar, bahawa insiden 13Mei itu adalah rancangan ahli BumNo untuk menjatuhkan Tunku Abdul Rahman pada waktu itu.

  4. #4 by ENDANGERED HORNBILL on Tuesday, 30 April 2013 - 8:12 pm

    The least Ghani should do is to distance himself from untruths and utter lies. McCain distanced himself from lies spread about Obama. He openly declared that the Republicans had nothing to do with it.

    Can UMNO do the same? Or at least, Ghani should be a gentleman.

  5. #5 by kg on Tuesday, 30 April 2013 - 9:03 pm

    Malaysia Maju Jaya Ini Kali Lah
    ;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=M2OMv7ezhqM

  6. #6 by Loh on Tuesday, 30 April 2013 - 9:20 pm

    ///“Do you agree to BR1M? Have you received BR1M one, two and do you want the third one?” to which the crowd shouted “Yes!”///–Najib in Penang

    It seems the people prefer to remain poor.

    Najib is cultivating a dependent mentality among citizens so that he can buy them cheaply. That is why Project M imported people who are entitled to BR1M to be dependent on BN. UMNO’s claim that there are rural poor will need help from foreign countries in exporting instant Malaysians.

  7. #7 by tuahpekkong on Tuesday, 30 April 2013 - 10:37 pm

    No matter how gentlemanly your opponent is, if the slanderous pamphlets could result in several thousand less Malay votes for you, I think he is just going to pretend not to know or see them. UMNO has for years been brainwashing the Malays into believing that the DAP was a racist, anti-Malay, anti-Islam chauvinistic Chinese based party. I think many Malays just lapped up whatever was fed to them.

  8. #8 by tak tahan on Tuesday, 30 April 2013 - 11:31 pm

    On top of that,the BRIM ect (taxpayer n nation’ $$$) is being used as part of BN’ electioneering gimmick,somehow,to the extent to win Malay votes.Do the majority really care that much is anyone guess….

  9. #9 by tak tahan on Tuesday, 30 April 2013 - 11:46 pm

    Like Hadi Awang said:Majority Malay still vote on hand-out freebies contrary to the nons.I personally heard and confirmed that many times.All thanks to the indoctrination of BTN and Mahathir’s racist legacy-the real path to doom nation with no return of decency and bright future..sure si liau one

  10. #10 by cinaindiamelayubersatu on Wednesday, 1 May 2013 - 3:48 pm

    melayu bukan bodoh. Jangan serlahkan kebodohanmu

You must be logged in to post a comment.