Parti pemerintah guna kekuatan samseng, parti alternatif guna kekuatan pemikiran


By Aspan Alias | March 02, 2012
The Malaysian Insider

2 MAC — Budaya samseng pula yang mula menular dengan cepat didalam Umno sekarang. Kejadian mengganggu majlis-majlis anjuran Pakatan Rakyat kini selalu diganggu dan dicemari dengan kekacauan yang dilakukan oleh kumpulan samseng upahan untuk menggagalkan majlis anjuran Pakatan Rakyat. Dunia dan negara sekarang sudah masuk ke alaf baru dan manusia kini menuju kemajuan dengan etika dan cara kehidupan yang bertamaddun.

Seorang yang dididik dengan baik dari keluarga yang baik dia akan menjadi lebih berhemah jika bersalah-salahan pendapat dan pandangan dan akan sentiasa menghormati orang lain seperti yang dituntut oleh agama dan budaya, apatah lagi kita orang Melayu yang beragama Islam ini. Seseorang yang beriman dan halus jiwanya akan memujuk hati dan nafsunya sendiri untuk tidak berbuat apa yang tidak baik dan ditegah oleh adat dan agamanya.

Sebaliknya sebahagian dari kita orang-orang Melayu khususnya orang-orang kuat Umno (OKU), bertindak diluar adat dan adab bangsanya serta agama mereka dengan membina budaya samseng dan budaya ini adalah budaya orang-orang zaman batu dahulu. Ini bertambah berluas-luasa akhir-akhir ini dengan mengganggu majlis-majlis yang dianjurkan oleh pihak Pakatan Rakyat.

OKU-OKU tempatan akan menggunakan cara yang amat biadab dengan mengganggu dan memukul orang lain semata-mata kerana tidak bersetuju dengan majlis yang dianjurkan oleh pihak yang kian hari kian mendapat sokongan ramai itu. Ada kalanya kumpulan OKU ini akan menyerbu didalam majlis ceramah anjuran PR dan mereka akan terus beramai-ramai kehadapan pentas untuk mengganggu majlis PR itu.

Apa semuanya ini? Kemana kah perginya adab dan tatasusila Melayu yang berhemah dan bertamaddun yang selama ini menjadi “attribute” asas orang Melayu itu? Kenapa kah bangsa kita sudah sampai ketahap ini untuk mengekalkan kuasa? Kalaulah dari dulu kita tahu yang Melayu dan rakyat yang bersokongkol dengan pihak yang memerintah tidak dapat menerima demokrasi, kenapa dari dulu kita memulakan negara kita dengan sistem demokrasi.

Kenapakah ada pihak hanya menerima demokrasi jika dapat kemenangan dan memperkayakan budaya samseng apabila dirasakan yang kemenangan yang diperolehi selama ini tidak akan berulang lagi? Jika kuasa itu merupakan perjuangan yang “ultimate” kenapa tidak menjaga mandat dan kepercayaan rakyat selama ini dengan jujur? Kenapa melakukan perkara-perkara yang tidak elok didepan mata rakyat tanpa segan silu? Kenapa begitu tamak dan berkehendakkan kepada semua perkara?

Jika benar Umno dan pimpinan tidak mahu terlepas dari kuasa tentunya ia memerlukan pengorbanan. Pimpinan parti pemerintah ini wajib berkorban nafsu dan itu wajib. Pimpinan wajib melawan segala nafsu yang ada didalam diri masing-masing dan itu pun perjuangan yang perlu yang dituntut oleh agama kita. perjuangan menentang hawa nafsu kita itu merupakan perjuangan sepanjang hayat… dari lahir sehingga ke akhir kalam. Elakkan dari segala kemungkaran politik dan ekonomi serta perjuangan untuk diri sendiri yang keterlaluan.

Obsession Umno untuk berkuasa tidak mengenal batas dan sempadan. Setelah tidak berjaya meyakinkan orang ramai untuk terus menyokongnya, Umno sedang menggunakan tektik samseng dan ia sangat menjijikan orang ramai. Segala usaha dilakukan untuk mendapat sokongan tetapi sokongan tidak juga kembali. Maka menggunakan cara samsenglah yang tinggal untuk memaksa rakyat menyokong mereka.

Jika cara samseng ini masih tidak dapat meyakinkan rakyat untuk bersama Umno lagi, cara apa pula yang akan diambil pula selepas itu? Jawabnya saya rasa, tidak ada lagi selain dari menerima kekalahan dan penolakan rakyat secara menyeluruh.

Kepimpinan yang merelakan budaya samseng ini tidak akan dibenarkan berterusan dilakukan. Rakyat tidak mahu melihat kepimpinan ala Robert Mugabe di Zimbabwe atau secara Idi Amin dari Uganda suatu ketika dahulu. — aspanaliasnet.blogspot.com

  1. #1 by St Peter on Friday, 2 March 2012 - 3:26 pm

    Now that they are ‘SAMSENG’, if they have lost the election , they would become ‘The Terrorist’.!! Hell Perkasssssssaaaa

  2. #2 by LEONG OY MENG on Friday, 2 March 2012 - 9:20 pm

    Malangnya inilah budaya sekarang. Sangat bahaya, negara kita akan musnah. Pihak polis tak buat apa-apa pun untuk menjamin keamanan. Adakah mereka menjaga keselamatan CM Pulau Pinang yang dicabar dan diugut oleh samseng-samseng ini? Mana profesionalisme polis?

  3. #3 by Jeffrey on Saturday, 3 March 2012 - 8:53 am

    Its disconcerting, this rise in gangsterism: its first step to fascism. The idea is a simple one. Target the many unemployed, not so educated living lives in quiet desperation. Give their lives a meaning. Recruit and pay them. Give them identification to something bigger than their miserable lives. At appropriate time give them uniforms and one’s political party’s badges or insignia. Ask them to help in ancillary party’s functions- ie guard against gate crashers, help in setting up tents and arranging chairs. Next when they are in sufficient numbers, they can stalk the streets to report and harass functions of others against one’s party’s interest. They are useful. They can disrupt opponent’s party’s functions. They can use physical force and intimidation. The key objective is spread terror. The good thing about this auxiliary gang is that they are not regular police or army. So they can be used to do things outside the law that regular police/army paid from tax payers money cannot constitutionally do. With money to fund, they can slowly become a party warlord’s private militia and army. They can be used not only to intimidate opposition and civil society but also one’s rivals within the same political party. They buttress one’s power base in one’s rise to power. The idea was exploited by Hitler. He gave them brown shirts. Called “Sturmabteilung” and later “SA” they played a key role in Hitler’s rise to power in the 1920s and 1930s.

  4. #4 by Jeffrey on Saturday, 3 March 2012 - 9:23 am

    When one cannot silence those who oppose us by civil discourse and cogency of argument what other ways are there left if not to get one’s agents to deploy physical force to muscle them into silence out of threat and fear of bodily arm or property loss?

    If one cannot be seen to use regular keepers and enforcers of the law to perpetrate unlawful acts what better ways are there but to deploy auxiliary agents to do these acts with regular keepers and enforcers of the law looking the other way because one has vested these auxiliary agents with some kind of legitimacy and letting them use party’s name, badges, shirts etc?

  5. #5 by Jeffrey on Saturday, 3 March 2012 - 9:28 am

    Where being in power is the absolute imperative and losing it is not negotiable point, persuasion is always first resort, and where it fails, the cowering of your opponents by terror, the last!

  6. #6 by dagen wanna "ABU" on Saturday, 3 March 2012 - 9:39 am

    I got out of bed this morning with a realisation. Ketuanan umno has a further dimension. Ketuanan umno is not just about the unquestionable right to steal, rob and plunder. It is also about the right to beat people up. The right to force people to commit suicide by self-strangulation or by jumping off the window of a tall building or both.

    So I was wrong to have condemned umno for beating people up and for forcing benghock to commit suicide by jumping off the 5th flr window of the macc building. I recognise that umno was only exercising its ketuanan right for the good of umno. I am sorry.

    All hail umno. ALL HAIL UMNO.

    Jib Jib Boleh!

    “ABU”

  7. #7 by k1980 on Saturday, 3 March 2012 - 10:50 am

    All hail umno.
    Pangzai! (Nipponese for 1,000 years) but our poor sod Saifool took it to mean that he should not defecate for the next 2 days

  8. #8 by sotong on Saturday, 3 March 2012 - 12:48 pm

    Their so called ” leaders ” had failed them and always looking for someone to blame for their circumstances.

    A few very rich had benefited from bad leadership and gross mismanagement of the country….now they are controlling and influencing the policies and direction of the country for self interest.

  9. #9 by mm08 on Saturday, 3 March 2012 - 4:00 pm

    Tamaddun samseng tidal sekali digemari oleh semua lapis an rakyat! Mereka ingin menggunakan kekerasan untuk mendapat kuasa. Perlakuan yang amat menjijikkan. Rakyat dalam era ini cukup matang dan boleh membezakan mana yang baik untuk rakyat. Rakyat tidak akan takut kepada samseng dan 13 mei 1969 tidak akan diulangi lagi dan ianya tidak dibenarkan berulang lagi. Hidup rakyat!

You must be logged in to post a comment.