Is Saravanan a bigot, a fool or a slave?


(Versi BM)

Byron once said: “Those who will not reason are bigots, those who cannot are fools, and those who dare not are slaves.”

Is the MIC Deputy President and Minister for Human Resources, M. Saravanan a bigot, a fool or a slave?

Saravanan should have learnt his earlier lesson on the nation’s labour shortage, but instead, he has like a bull in a china shop, prepared to be a slave to UMNO leaders who are cracking their heads how to demonise the new DAP leadership by declaring that DAP will run the country if Pakatan Harapan wins the 15th general electiom.

Who is Saravanan trying to frighten – the Malays, the Chinese, the Indians, or Malaysians?

First of all, is Saravanan a full-blooded Malaysian – is he Malaysian first and Indian second, or is he Indian first and Malaysian second?

Can Saravanan tell what he has done as Deputy President of MIC to make MIC a Malaysian party instead of a party of the Indians in Malaysia?

One of the problems faced by the new UMNO leadership is how to demonise the new DAP leadership as anti-Malay and anti-Islam. Why is Saravanan trying to help the UMNO leadership to demonise the DAP?

MIC is one of the oldest political parties in Malaysia, going as far back as 1946. What has the MIC leaders, particularly Saravanan, done to make MIC a Malaysian political party?

For Saravanan’s information, there is no dominant party in Pakatan Harapan which is very different from the Barisan Nasional, which is not only UMNO-dominant but practises UMNO political hegemony in Barisan Nasional – which would have caused Tun Sambanthan to turn in his grave.

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Tuesday, 27th September 2022)


Adakah Saravanan seorang pelampau, seorang yang bodoh, atau seorang hamba?

Byron pernah mengatakan: “Mereka yang tidak akan berfikir adalah pelampau, mereka yang tidak boleh pula adalah bodoh, dan mereka yang tidak berani adalah hamba.”

Adakah Timbalan Presiden MIC merangkap Menteri Sumber Manusia, M. Saravanan, seorang pelampau, seorang yang bodoh, atau seorang hamba?

Saravanan patut mempelajari pengajaran mengenai kekurangan tenaga kerja dalam negara, sebaliknya, dia kelihatan seperti lebih bersedia untuk menjadi hamba kepada pemimpin UMNO yang kini sedang bersungguh-sungguh untuk memburukkan barisan pimpinan DAP yang baharu dengan mengatakan yang DAP akan memerintah negara sekiranya Pakatan Harapan menang dalam Pilihan Raya Umum ke-15.

Siapakah yang Saravanan sedang cuba takut-takutkan – orang Melayu, Cina, India, atau rakyat Malaysia?

Pertama sekali, adakah Saravanan ini berjiwa Malaysia – adakah dia pertamanya rakyat Malaysia dan keduanya orang India atau sebaliknya?

Bolehkah Saravanan nyatakan, apakah yang telah dilakukannya sebagai Timbalan Presiden MIC untuk menjadi MIC sebagai sebuah parti Malaysia dan bukannya hanya sebagai sebuah parti untuk orang India di Malaysia?

Salah satu masalah yang dihadapi oleh pemimpin UMNO hari ini adalah bagaimana untuk mereka memomokkan pimpinan baharu DAP sebagai anti-Melayu dan anti-Islam. Mengapakah Saravanan sedang cuba membantu UMNO dalam usahanya untuk memomokkan DAP ini?

MIC adalah salah satu parti politik yang paling tua di Malaysia, tertubuh seawal 1946. Apakah yang telah dilakukan oleh para pemimpin MIC, terutamanya Saravanan, untuk menjadikan MIC sebuah parti politik yang bersifat Malaysia?

Untuk makluman Saravanan, tidak ada parti dominan dalam Pakatan Harapan, satu perkara yang amat berbeza dengan Barisan Nasional, yang bukan sahaja didominasi oleh UMNO, tetapi mengamalkan hegemoni politik UMNO dalam Barisan Nasional – satu perkara yang pastinya akan menyebabkan Tun Sambanthan amat kecewa.

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Selasa, 27 September 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.