Attorney-General Idrus Harun should review the redacted sections in the two reports on the RM9 billion LCS scandal declassified by the Cabinet in order to make the redacted sections public or should give reasons for the redactions


(Versi BM)

The Attorney-General Idrus Harun should review the redacted sections in the two reports on the RM9 billion littoral combatant ships (LCS) scandal – the Ambrin Report of the Special Investigation Committee on Public Governance, Procurement and Finance the LCS (JKUSTUPKK) and the report of the forensic audit of the LCS procurement (2011-2014) carried out by Alliance IFA (M) Sdn. Bhd.- declassified by the Cabinet in order to make the redacted sections public or he should give reasons for the redactions.

This is to illustrate that the Government is now acting in according with the norms of good governance and not acting arbitrarily, which is the cause of the latest scandal in the country – the RM9 billion LCS scandal, which is shaping up to be the new 1MDB scandal.

The Defence Minister, Hishammuddin Hussein, should present a Ministerial Statement to Parliament when it reconvenes on Oct. 3 to explain how the Defence Ministry had implemented the recommendations of these two reports on the RM9 billion LCS scandal.

Although the two reports had been severely redacted, a reading of the two reports will show that the Najib Government, which must assume full responsibility for the largest defence procurement scandal in the history of Malaysia, had been serious remiss in its duty to safeguard the interests of both servicemen and ex-servicemen and that of the nation.

We should have five LCS in the Royal Malaysian Navy to safeguard the security and safety of the nation but because of the RM9 billion LCS scandal, Malaysia had been left naked..

Even with the redactions, a reading of the sub-headings of the reports will point to the conclusion that there had been gross abuses of power and breaches of trust.

This is clear, for instance, from the subheadings of the forensic audit report on the LCS scandal, like the following:

· Delegation of Authority to the MD and Misuse of Power.

· Protecting the interest of CAD at the cost of BNS.

· Anomalies detected in the Payment Milestones for the said LOAs

· LOA in favour of IHC Metalix BV and their selection process.

· Some of the Major Red Flags Ignored

· Important Elements Indicating Purposeful Mismanagement

· An Attempt to Cover Up

Can Hishammuddin explain why no one had been held responsible for the RM9 billion LCS scandal although the forensic audit report was completed in July 2020 while the Ambrin report was completed in August 2019?

(Media Statement (2) by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Kuala Lumpur on Friday, 2nd September 2022)


Peguam Negara perlu menyemak semula bahagian yang disunting dalam dua laporan mengenai skandal LCS yang dinyah-rahsia oleh Kabinet untuk mendedahkan bahagian ini secara terbuka atau berikan sebab mengapa bahagian ini perlu disunting

Peguam Negara, Idrus Harun, perlu menyemak semula bahagian yang disunting dalam dua laporan mengenai skandal LCS yang melibatkan RM9 billion – Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan LCS (JKSTUPKK) dan laporan audit forensik perolehan LCS (2011-2014) yang dijalankan oleh Alliance IFA (M) Sdn. Bhd. – yang telah dinyah-rahsia dan diterbitkan oleh Kabinet untuk mendedahkan bahagian yang disunting secara terbuka atau dia perlu memberikan sebab untuk suntingan tersebut.

Perkara ini perlu dibuat untuk menunjukkan yang Kerajaan kini bertindak mengikut norma tadbir urus yang baik dan tidak bertindak sewenang-wenangnya seperti sebelum ini yang telah menjadi punca skandal terbaru dalam negara – skandal LCS yang melibatkan RM9 bilion, yang kini mengambil bentuk sebagai skandal 1MDB baharu.

Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein, perlu memberikan Kenyataan Menteri kepada Parlimen apabila Parlimen bersidang semula pada 3 Oktober untuk menjelaskan bagaimana Kementerian Pertahanan telah melaksanakan cadangan dalam kedua-dua laporan mengenai skandal LCS ini.

Walaupun kedua-dua laporan itu telah disunting dengan teruk, pembacaan kedua-dua laporan itu akan menunjukkan bahawa Kerajaan Najib – yang mesti bertanggungjawab sepenuhnya ke atas skandal perolehan pertahanan terbesar dalam sejarah Malaysia – telah melakukan kelalaian yang amat serius dalam tugasnya untuk menjaga kepentingan anggota dan pesara tentera dan juga kepentingan negara.

Kita sepatutnya sudah mempunyai lima buah LCS bersama dengan Tentera Laut Diraja Malaysia untuk menjaga keselamatan dan kedaulatan negara tetapi kerana skandal LCS yang melibatkan RM9 bilion ini, Malaysia telah dibiarkan terdedah.

Walaupun dengan suntingan, pembacaan sub-tajuk laporan akan menunjukkan kesimpulan bahawa terdapat penyalahgunaan kuasa dan pecah amanah yang teruk.

Perkara ini jelas, sebagai contoh, daripada tajuk kecil laporan audit forensik mengenai skandal LCS, seperti berikut:

· Perwakilan Kuasa kepada MD dan Salah Guna Kuasa.
· Melindungi kepentingan CAD pada kos BNS.
· Anomali dikesan dalam Jadual Pembayaran untuk LOA
· LOA memihak kepada IHC Metalix BV dan proses pemilihan mereka.
· Beberapa Petanda Penting Diabaikan
· Unsur Penting yang Menunjukkan Salah Urus dengan Niat
· Percubaan untuk Menyorokkan

Bolehkah Hishammuddin menjelaskan mengapa tiada siapa yang bertanggungjawab terhadap skandal LCS yang melibatkan RM9 bilion walaupun laporan audit forensik telah disiapkan pada Julai 2020 manakala laporan Ambrin telah disiapkan pada Ogos 2019?

(Kenyataan Media (2) Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Jumaat, 2 September 2022)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.