Hutang Umno pada budi orang Melayu


— Sakmongkol AK47
The Malaysian Insider
Jan 03, 2012

3 JAN — Dalam masa seminggu ini saya di hujani soalan adakah benar saya dan saudara Aspan Alias akan memasuki DAP? Cuba baca berita yang mula2 di keluarkan oleh The Malaysian Insider. Disana di nyatakan bahawa tiada keputusan yang di capai. Ertinya, karya TMI itu bersifat spekulatif. Demikian juga rencana yang di keluarkan oleh Free Malaysia Today. Artikel itu juga bersifat spekulatif dan menimbulkan lebih banyak persoalan dari memberi jawapan.

Tidakkah terfikir oleh sesiapa bahawa jika kami berdua cederung menyokong DAP atau parti lawan Umno, sikap tersebut ialah kerana di dorongi oleh kepercayaan dan prinsip2 tertentu? Kita tidak boleh konsisten jika hanya di dorong oleh rasa frust, dendam dan sebagainya. Sikap konsisten hanya datang dari asas yang lebih stabil dan kekal- seperti di pacu oleh keyakinan dan kepercayaan kepada prinsip2.

Sebagai contoh, kami berdua merasakan Umno sudah bertukar watak menjadi suatu Frankenstein yang tidak lagi boleh di kawal. Ia menjadi wadah untuk mencuri harta benda rakyat, membelakangkan political decency, memanipulasi rule of law, dan paling dasyat sekali melupakan budi orang Melayu kepada Umno. Dan kami telah lama menerima apa yang di sebut oleh Presiden Umno yang paling lama mengetuai Umno iaitu Dr Mahathir yang menyatakan Umno is rotten to the core dan kerajaan Umno korap dari atas hingga ke bawah. Izinkan saya membawa perhatian orang Melayu kepada suatu perkara yang sangat tidak betul pada Umno. Seringkali kita di banjiri dengan nasihat supaya orang Melayu mengenang budi Umno. Tapi bagaimana pula dengan Umno yang tidak mengenang budi orang Melayu? Bukankah Umno itu hidup atas budi orang Melayu dan amanah yang di pertanggungjawabkan?

Biarkan saya menyimpul pendekatan Umno hari ini. Pimpinan Umno hari ini meniru apa yang John Kennedy ucapkan dalam pidato sulung ketika menerima perlantikan sebagai Presiden USA. Kita dapat membayangkan mana2 pemimpin Umno hari ini menyatakan: jangan tanya apa Umno boleh lakukan kepada kamu, tanya apa yang kamu boleh lakukan kepada Umno.

Inlah titik tolak penentangan kami kepada Umno kerana sikap seperti ini merosakkan orang Melayu. Ia menjadi orang Melayu peminta sedekah kepada Umno. Umno bukan pemberi rezeki orang Melayu yang beragama Islam. Sanggupkah kita menerima dan melihat orang Melayu tertunduk tunduk sebagai tambi suruhan? Inilah yang di lakukan oleh Umno hari ini kepada orang Melayu.

Bahagian pertama ungkapan tersebut jangan tanya apa Umno boleh lakukan kepada kamu memberi pengertian bahawa Umno itu tuan dan ahlinya adalah hamba. Umno itu penaung dan rakyat adalah yang bergantung kepada mereka. Umno itu bersifat ketuhanan yang mesti disembah kerana ianya pemberi segala rezeki kepada orang Melayu.

Bahagian kedua ungkapan tersebut tanya apa kamu boleh lakukan kepada Umno membawa erti bahawa Umno itu sesuatu yang perlu ditaati dan di takuti serta punca segala kesenangan untuk orang Melayu.

Kedua2 bahagaian ungkapan tersebut merosakkan orang Melayu dan bertentangan dengan piagam orang yang berjiwa merdeka. Orang Melayu yang berjiwa merdeka akan melihat Umno sebagai suatu wadah dengan dan melalui nya, mencapai obejektif 2 besar dalam masyarakat. Umno bukan sesuatu yang mesti disembah atau dalam bahasa yang selalu di sebut oleh pimpinan Umno — mesti mengenang budi Umno.

* Sakmongkol AK47 is the nom de plume of Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz. He was Pulau Manis assemblyman (2004-2008).

  1. #1 by Bigjoe on Wednesday, 4 January 2012 - 7:48 am

    This is a very enlightened view of the relationship between Malays and UMNO. Its not Malays that should be grateful to UMNO but UMNO that should be grateful to the Malays. There is no reason why after fall of Malay monarchies that UMNO/BN should do no better than them in the 20th century.. Why should the difference in corruption be so vast between Malaysia and Singapore especially given that UMNO/BN profess to be Islamic?

  2. #2 by sotong on Wednesday, 4 January 2012 - 9:03 am

    Once the ordinary Malays are truely liberated and independent…….our country will progress significantly.

  3. #3 by k1980 on Wednesday, 4 January 2012 - 9:04 am

    Unbelievable! After all the fuss and protests, a mere 11% of schools opted to pursue the Teaching and Learning of Science and Mathematics in English.

    Schools should show proof that parents are consulted over the language medium they prefer for PPSMI. Show the results of the votes

  4. #4 by Godfather on Wednesday, 4 January 2012 - 9:59 am

    k1980:

    They never consulted the parents or the students. They consulted the headmasters/headmistresses most of whom wanted the medium of instruction to be in BM since they are more comfortable and there would be lesser angst amongst teachers and students.

    When Muhyiddin said 11 pct of schools opted for English, he meant 11 pct of headmasters/headmistresses opted for English.

  5. #5 by bush on Wednesday, 4 January 2012 - 11:17 am

    Dear Kit,

    The PPSMI issue has been manipulated by our country 2nd man. They have given the option to School head to implement and most of the secondary malay school head will opt for Bahasa.

    Can you provide some pressure to the education ministry to highlight which school is under english medium for math and science? I have checked around and not able to find any secondary school under english medium.

    They provide option to manupulate the “Rakyat”

  6. #6 by undertaker888 on Wednesday, 4 January 2012 - 12:59 pm

    Kalau umno nak bayar hutang kembali kat rakyat, sampai 100 tahun pun tak habis bayar. Dosa dan Rasuah terlalu besar macam samudera raya.

  7. #7 by Jeffrey on Wednesday, 4 January 2012 - 5:05 pm

    ///When Muhyiddin said 11 pct of schools opted for English, he meant 11 pct of headmasters/headmistresses opted for English.///

    Does anyone know in percentage terms the ethnic breakdown of headmasters/headmistresses in our schools?

  8. #8 by boh-liao on Wednesday, 4 January 2012 - 5:12 pm

    Comedians join Umno: Is dis a JOKE? JOKERS joining a corrupt, frivolous/joke party

You must be logged in to post a comment.