Corruption

Azam challenged to give facts and figures to justify his statement yesterday that “Bribery, power abuse cases in Penang worrying”

By Kit

September 30, 2022

(Versi BM)

The Chief Commissioner of Malayan Anti-Corruption Commission, Azam Baki, is challenged to give facts and figures to justify his statement yesterday that “Bribery, power abuse cases in Penang worrying”.

Regardless of the state concerned, bribery and power abuse cases must be wiped out if they are “worrying”.

Has Azam Baki the facts and figures to justify his statement?

Which is the most corrupt and the least corrupt state in the country?

The MACC chief should not make irresponsible statement against any state without facts and figures.

He said the MACC had received 312 information of accepting bribes and 147 on abuse of power in Penang.

What are the figures for the other states in Malaysia and what is the time-frame that Azam is talking about.

How many persons have the MACC charged in court for bribery and abuse of power in Penang and what were the figures for the other states?

Further, whether this refers to the Federal government or the State Government.

This is one subject the Parliamentary Select Committee (PSC) on Agencies under the Prime Minister’s Department should call up Azam to explain and elaborate.

The PSC on Agencies under the Prime Minister’s Department has many uncompleted and new business for which an urgent meeting in the first week of the October Parliament is justified so that it could submit its first report to the Dewan Rakyat by October itself.

The many uncompleted and new business of the PSC on Agencies under the Prime Minister’s Department include:

· Azam Baki‘s conflict-of-interest in owning a vast amount of corporate equity which had not been publicly disclosed;

· Azam’s statement nearly two month ago that the MACC would soon announce the findings of its investigation into the failed RM9 billion contract for six littoral combat ships (LCS) which began several years ago, but nothing has happened so far.

· Azam’s statement in July that Transparency International (TI)’s Corruption Perception Index (CPI) does not necessarily reflect the actual corruption situation of a country and that the CPI measures the perceptions of corruption in the public sector in different countries and wasn’t factual nor based on evidence. Does Azam’s criticism of TI CPI meant that MACC now does not support the National Integrity Plan target for Malaysia to be among the top 30 countries in the world in public integrity with the least corruption?

· The PSC should ask what MACC is doing to ensure that Malaysia does not lose out to Indonesia, China and India, as well as more countries in the Organisation of Islamic Conference (OIC) in the TI CPI series by the end of this decade.

· Outcome of MACC investigations into individuals named in the Ultra Kirana Sdn. Bhd. (UKSB) ledger as disclosed during the corruption trial of UMNO President and former Home Minister, Zahid Hamidi.

There are therefore at least six outstanding items on the MACC on the plate of the PSC on Agencies under the Prime Minister’s Department.

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Gelang Patah on Friday, 30th Sept, 2022)

Azam dicabar untuk memberi fakta dan angka untuk membuktikan kenyataannya semalam yang mengatakan “Rasuah, salah guna kuasa di Pulau Pinang membimbangkan”

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Azam Baki, dicabar untuk memberi fakta dan angka untuk membuktikan kenyataannya semalam yang mengatakan “Rasuah, salah guna kuasa di Pulau Pinang membimbangkan”.

Tanpa mengira mana-mana negeri, kes-kes rasuah dan salah guna kuasa perlulah dihapuskan sekiranya ia sudah mencapai tahap “membimbangkan”.

Adakah Azam Baki mempunyai fakta dan angka untuk membuktikan kenyataannya ini?

Negeri manakah yang paling dan kurang korup dalam negara?

Ketua Pesuruhjaya SPRM tidak sepatutnya membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab terhadap mana-mana negeri tanpa fakta dan angka.

Dia mengatakan yang SPRM telah menerima 312 maklumat mengenai penerimaan rasuah dan 147 maklumat mengenai salah guna kuasa di Pulau Pinang.

Berapakah angkanya di negeri-negeri lain di Malaysia dan apakah jangka masa yang diperkatakan Azam ini?

Berapa ramaikah yang telah didakwa oleh SPRM di mahkamah atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa di Pulau Pinang dan bagaimanakan angkanya di negeri-negeri lain?

Tambahan lagi, adakah kes-kes ini berkaitan dengan kerajaan Persekutuan atau Negeri.

Ini adalah satu lagi perkara yang patut dibangkitkan apabila Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Agensi di Jabatan Perdana Menteri memanggil Azam untuk memberi penjelasan.

JPK Agensi di Jabatan Perdana Menteri ini mempunyai banyak tugas yang belum selesai dan tugas baharu yang memerlukan mesyuarat segera JPK ini dalam minggu pertama sidang Parlimen pada bulan Oktober ini supaya JPK ini dapat menghantar laporan pertamanya kepada Dewan Rakyat.

Perkara-perkara yang perlu diselesaikan oleh JPK ini termasuklah:

– Isu konflik kepentingan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki, yang memiliki sejumlah besar saham korporat yang tidak diisytiharkan;

– Kenyataan Azam hampir dua bulan lepas yang SPRM akan mengumumkan dapat siasatannya terhadap kontrak enam buah kapal tempur pesisir (LCS) yang melibatkan RM9 billion yang bermula beberapa tahun yang lepas tanpa ada apa-apa yang diumumkan sehingga kini;

– Kenyataan Azam pada bulan Julai yang mengatakan Indeks Persepsi Rasuah Transparency International tidak menggambarkan keadaan sebenar rasuah dalam sesebuah negara dan bahawa CPI mengukur persepsi rasuah dalam sektor awam di pelbagai negara ini tidak berasaskan kepada fakta atau bukti. Adakah kritikan Azam terhadap TI CPI bermakna SPRM kini tidak menyokong Pelan Integriti Kebangsaan yang menyasarkan Malaysia untuk berada dalam kalangan 30 negara teratas dengan paling kurang rasuah?

– JPK perlu bertanya kepada SPRM, apakah yang dilakukan badan tersebut untuk memastikan Malaysia tidak ditinggalkan di belakang Indonesia, China, dan India, dan juga banyak negara lain lagi dalam Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dalam penerbitan carta TI CPI menjelang penghujung dekad ini.

– Hasil siasatan SPRM terhadap individu yang dinamakan dalam lejar Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) seperti yang didedahkan semasa perbicaraan rasuah Presiden UMNO yang merupakan bekas Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi.

Ada sekurang-kurangnya enam perkara mengenai SPRM yang perlu diselesaikan oleh JPK Agensi di Jabatan Perdana Menteri ini.

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Jumaat, 30 September 2022)