#kerajaangagal5 — Seventh Day with over 2,000 Covid-19 cases


(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

Malaysia recorded 2,340 Covid-19 cases yesterday — the seventh straight day it has logged more than 2,000 cases, bringing the cumulative total tally to 381,813 cases.

We are ranked No. 44 among countries in the world with the most cumulative total of Covid-19 cases, and poised to overtake Bulgaria, which is ranked No. 43 with 392,913 cases and Saudi Arabia which is ranked No. 42 with 408,038 cases.

But only 1.4% of Malaysia’s population have been fully vaccinated, as compared to 55.2% in Israel, 33% in Bahrain, 29.2% in Russia, 26.4% in the United States, 16.1% in UK – and we are behind some 75 countries with regard to the percentage of the population who are fully vaccinated.

This should the priority concern of the Health Minister, the Cabinet and the Prime Minister.

Yet we have a Health Minister who is more preoccupied with semantics, arguing that there will be no fourth Covid-19 wave in Malaysia unless the third Covid-19 wave (probably the longest Covid-19 wave in the world) has reduced the daily increase of new Covid-19 cases to zero when Malaysians are worried that Malaysia will be hit by a fourth Covid-19 wave before the third Covid-19 wave could be brought under control.

And yesterday, the Cabinet met with no announcement of measures to prevent the country from being hit by a fourth Covid-19 wave while one epidemiologist had warned that Malaysia may face 50,000 active cases and beyond by Hari Raya Aidilfitri in mid-May.

Clearly, the Prime Minister was wrong to declare an emergency and to suspend Parliament when he should have spearheaded an all-party and full national mobilisation of Malaysians in an “all-of-government” and “whole-of-society” strategy and approach, through Parliament and the State Assemblies, in the war against the Covid-19 pandemic.

I call on the Prime Minister to reverse course and to advise the Yang di Pertuan Agong to end the emergency and to convene Parliament and the State Assemblies to launch an “all-of-govern ment” and “whole-of-society” strategy and approach in the war against the Covid-19 pandemic.

(Media Statement by DAP MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang in Kuala Lumpur on Thursday, 22nd April 2021)


#kerajaangagal5 — Hari ketujuh dengan lebih daripada 2,000 kes baharu

Negara kita mencatatkan 2,340 kes baharu Covid-19 semalam — hari ketujuh berturut-turut negara ini mencatatkan lebih daripada 2,000 kes, membawa jumlah keseluruhan kes Covid-19 kepada 381,813 kes.

Kita berada di tempat ke-44 di antara negara-negara di seluruh dunia dengan jumlah kes terkumpul Covid-19 tertinggi, dan kita bakal mengatasi kedudukan Bulgaria yang berada di tempat ke-43 dengan 392,913 kes dan Arab Saudi di tempat ke-42 dengan 408,038 kes.

Namun, hanya 1.4% penduduk di Malaysia telah menerima vaksin sepenuhnya, berbanding dengan 55.2% peratus di Israel, 33% di Bahrain, 29.2% di Rusia, 26.4% di Amerika Syarikat, 16.1% di UK — kita berada di belakang kira-kira 75 buah negara dari segi jumlah populasi yang telah menerima vaksin.

Perkara ini patut menjadi kegusaran utama Menteri Kesihatan, Kabinet, dan Perdana Menteri.

Namun, kita mempunyai seorang Menteri Kesihatan yang lebih pedulikan hal ehwal semantik, dengan mengatakan bahawa kita tidak akan berhadapan dengan gelombang keempat Covid-19 di Malaysia melainkan gelombang ketiga wabak ini (yang merupakan antara gelombang penularan yang terpanjang di dunia) telah menurunkan kadar peningkatan hariannya kepada sifar, sedangkan rakyat Malaysia bimbang jika kita dilanda gelombang keempat sebelum kita berjaya mengawal gelombang ketiga sepenuhnya.

Dan semalam, Kabinet bermesyuarat tanpa sebarang pengumuman mengenai langkah-langkah untuk mengelakkan negara kita berhadapan dengan gelombang keempat wabak Covid-19 sedangkan seorang pakar epidemiologi telah memberikan amaran yang Malaysia mungkin akan mencatatkan lebih daripada 50,000 kes aktif menjelang Hari Raya Aidilfitri pada pertengahan bulan Mei.

Jelas sekali, Perdana Menteri silap dalam mengisytiharkan darurat dan menggantung sidang Parlimen sedangkan beliau sepatutnya mengambil pendekatan menggerakkan semua pihak dengan pendekatan dan strategi yang melibatkan “keseluruhan kerajaan” dan “keseluruhan masyarakat”, melalui Parlimen dan Dewan-dewan Undangan Negeri dalam melawan wabak Covid-19 ini.

Saya seru Perdana Menteri untuk beralih arah dan menasihati Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong untuk menamatkan darurat dan memanggil Parlimen dan Dewan-dewan Undangan Negeri untuk bersidang untuk melancarkan pendekatan dan strategi yang melibatkan “keseluruhan kerajaan” dan “keseluruhan masyarakat” dalam melawan Covid-19.

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri, Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Khamis, 22 April 2021)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.