Reflection a year since Covid-19 – will it End?


(Tatal ke bawah untuk kenyataan versi BM)

In addressing COVID issues today, apart from looking ahead, we need to look at our rear-view mirror. Malaysians forget easily and need to be reminded repeatedly that we are where we are today due to our government folly. COVID outbreak first started due to a concentration lapse involving the government agencies in managing COVID as the politician battle for power in Feb 2020 (Sheraton Move).

Despite the painful experience of 4 months of MCO that crippled the economy, and we returned to some degree of normalization, the peninsular politicians assaulted the Sabah government to grab power and, in the process brought the disease back to the peninsular states. KKM refusal to enforce quarantine for travelers between the two areas before and after the election is the primary reason why KKM resources are strained today and our economy crippling, and people are burdened again.

In short, irresponsible politicians started, contributed, and their actions continue our misery. KKM leadership’s lack of foresight and their politically motivated actions continue to contribute to our problems today. KKM strategies are not working. It is time that outside support and control must be put in place. We can no longer leave the disease management solely to KKM top guns. To move out of this doldrums, concerted efforts at all levels must be taken immediately.

Where are we today? By KKM’s own admission, the staff is drained, hospitals are full, the disease is in the community, thousands of contacts are not traceable, Covid-19 testing ability and capability are limited. It is time to change the way we fight the disease and work in cooperation with states, local authorities and other agencies.

At this stage, we believe the proposal to de-clutter the hospitals by moving out Stage 1 and 2 patients to isolation centers are being done. Restricting movements are in place to cut down transmission. However, KKM has yet to engage states and local authorities in supporting them in creating community-level quarantine centers, roping in GP’s to support case management.

Despite being helpless, KKM still wants to maintain centralized control. This is no longer KKM battle. It’s everyone’s battle and all available resources must be used at this stage. If we fail to act now, then the next step will be the painful full-fledge MCO for months or we live in harmony with the virus for a few more years and hope for the best while the vaccination plan being rolled out.

With high disease prevalence, limited testing logistics, KKM needs to work in cooperation with local authorities and the state governments. Every suitable facilities and resource be utilized to create community isolation/holding centers for all primary contacts for a period of 8-10 days. Local GP’s must be given the responsibility to do patient monitoring for signs and symptoms and based on specific guidelines, those with specific symptoms are tested and referred to hospitals. KKM should continue to focus on building up internal capacity and capabilities in managing stage 3-5 COVID cases in house.

While primary contacts are kept in community isolation centers, secondary and tertiary contact should do self-isolation at home. Movements are kept restricted and monitored using technology (google location etc). Employers must ensure that their workers are in home isolation.

Singapore monitored the home monitoring compliance where they ask their contacts to provide a live video stream of their location when called using publicly available applications. The local GP’s monitor cases remotely by using calls to assess their condition. Their locations are monitored live using Google location sharing.

With everyone’s cooperation and public engagement, this strategy will work. The attitude towards managing COVID must change. This change must involve everyone. A high-level committee of professionals with diverse backgrounds (including non-medicals) must be formed and empowered with complete oversight over strategy. This committee must have complete authority in guiding KKM and other agencies in combating diseases.

(Joint Media Statement by MP for Iskandar Puteri Lim Kit Siang and Community Activist Dr. Mohamad Rafick Khan in Kuala Lumpur on Monday, 26th January 2021)


Renungan setahun sejak Covid-19 – adakah ia akan berakhir?

Dalam menangani masalah COVID hari ini, selain daripada melihat ke hadapan, kita juga perlu melihat ke belakang kita. Rakyat Malaysia mudah lupa dan perlu diperingatkan berulang kali bahawa kita berada dalam keadaan sekarang ini akibat kegagalan kerjaaan kita. Wabak COVID pertama kali tular dalam negara kita kerana wujudnya selang masa melibatkan agensi-agensi kerajaan dalam menguruskan COVID memandangkan ahli politik sedang merebut kuasa pada Februari 2020 (Langkah Sheraton).

Walaupun terpaksa berhadapan dengan 4 bulan PKP yang menyakitkan dan melumpuhkan ekonomi negara, kita kembali sedikit normal. Namun, ahli politik semenanjung menyerang kerajaan Sabah untuk merebut kuasa dan, dalam proses itu membawa penyakit itu kembali ke negeri semenanjung. Keengganan KKM untuk menguatkuasakan kuarantin bagi pengembara di antara dua kawasan ini sebelum dan selepas pilihan raya adalah sebab utama mengapa sumber KKM berada di tahap penggunaan maksima hari ini dengan ekonomi kita dilumpuhkan sekali lagi dan rakyat dibebankan.

Pendek kata, ahli politik yang tidak bertanggungjawab memulakan, menambah, dan tindakan mereka meneruskan penderitaan kita. Kekurangan pandangan jauh dalam pimpinan KKM dan tindakan mereka yang bermotifkan politik terus menyumbang kepada masalah kita hari ini. Strategi KKM tidak berjaya. Sudah tiba masanya sokongan dan kawalan daripada luar dilaksanakan. Kita tidak lagi boleh menyerahkan pengurusan wabak ini hanya kepada pimpinan teratas KKM. Untuk keluar dari masalah ini, usaha bersama di semua peringkat harus segera dilakukan.

Di mana kita hari ini? Dengan pengakuan KKM sendiri, kakitangan mereka keletihan, hospital penuh, penyakit ini kini merebak dalam masyarakat, ribuan kontak rapat tidak dapat dikesan, kemampuan dan kemampuan ujian Covid-19 terhad. Sudah tiba masanya untuk mengubah cara kita melawan penyakit ini dan bekerjasama dengan negeri, pihak berkuasa tempatan dan agensi lain.

Pada tahap ini, kami percaya cadangan untuk mengurangkan bebanan hospital dengan memindahkan pesakit Tahap 1 dan 2 ke pusat pengasingan sedang dilakukan. Pergerakan sekatan berlaku untuk mengurangkan penularan jangkitan. Namun, KKM masih belum melibatkan kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan untuk menyokong mereka dalam mewujudkan pusat kuarantin di peringkat komuniti, dengan mendapatkan sokongan pengamal perubatan am untuk membantu pengurusan kes.

Walaupun tidak berdaya, KKM tetap mahu mengekalkan kawalan pusat. Perkara ini bukan lagi pertempuran KKM. Perkara ini adalah pertempuran yang melibatkan semua orang dan semua sumber yang ada mesti digunakan pada tahap ini. Sekiranya kita gagal bertindak sekarang, maka langkah seterusnya adalah PKP yang menyakitkan selama berbulan-bulan atau kita hidup bersama dengan virus ini selama beberapa tahun lagi dan berharap untuk yang terbaik sementara rancangan vaksinasi dilancarkan.

Dengan kadar penularan yang tinggi dan logistik ujian saringan yang terhad, KKM perlu bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri. Setiap kemudahan dan sumber yang sesuai perlu digunakan untuk membuat pusat pengasingan / penempatan masyarakat untuk semua kontak rapat bagi tempoh 8-10 hari. Pengamal perubatan tempatan mesti diberi tanggungjawab untuk melakukan pemantauan pesakit terhadap tanda-tanda dan gejala dan berdasarkan panduan khusus, mereka yang mempunyai gejala tertentu diuji dan dirujuk ke hospital. KKM harus terus memberi tumpuan untuk membangun kapasiti dan keupayaan dalaman untuk menguruskan kes COVID tahap 3 hingga 5 di rumah.

Kontak rapat utama ditempatkan di pusat pengasingan komuniti, kontak rapat kedua dan ketiga perlu menjalani pengasingan kendiri di rumah. Pergerakan terus disekat dan dipantau menggunakan teknologi (lokasi google dll). Majikan perlu memastikan bahawa pekerjanya berada di rumah.

Singapura memantau kepatuhan pengasingan kendiri di rumah di mana mereka meminta kontak rapat untuk menyediakan aliran video langsung dari lokasi mereka ketika dipanggil menggunakan aplikasi yang tersedia umum. Doktor setempat memantau keadaan mereka dari jarak jauh dengan menggunakan panggilan untuk menilai keadaan mereka. Lokasi mereka dipantau secara langsung menggunakan perkongsian lokasi Google.

Dengan kerjasama dan penglibatan orang ramai, strategi ini akan berjaya. Sikap dalam mengurus COVID mesti diubah. Perubahan ini mesti melibatkan semua orang. Sebuah jawatankuasa di peringkat tinggi, yang dianggotai oleh golongan profesional daripada pelbagai latar belakang (termasuklah yang bukan daripada bidang perubatan) perlu dibentuk dan diberi kuasa untuk meneliti dan menyemak strategi KKM. Jawatankuasa ini perlu diberikan kuasa penuh untuk memberikan panduan kepada KKM dan agensi-agensi lain bagi melawan wabak ini.

(Kenyataan Media Bersama Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang dan Aktivis Komuniti Dr. Mohamad Rafick Khan di Kuala Lumpur pada hari Selasa, 26 Januari 2021)

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.