Lim Kit Siang

Teresa’s ISA arrest letter to Speaker

15th September 2008
YB Tan Sri Pandikar Amin Mulia,
Speaker,
Dewan Rakyat,
Parlimen.

YB Tan Sri,

Detention of MP for Seputeh Teresa Kok under the Internal Security Act on baseless and non-existing grounds- a grave contempt of Parliament

Three-term DAP MP for Seputeh YB Teresa Kok Suh Sim was detained under the Internal Security Act (ISA) on Friday, 12th September 2008 at 11.18 pm like a common criminal on her return to her Kuala Lumpur condominium at the condo entrance and has since been held incommunicado as if she is a Malaysian version of Osama bin Laden posing a grave threat to the security and stability of Malaysia.

Parliament, as one of the three branches of government and in keeping with the doctrine of separation of powers, cannot take lightly the use of the detention-without-trial ISA against an elected Member of Parliament, as it is not just about the violation of an MP’s individual human rights and parliamentary responsibilities, but a serious assault on the institution of Parliament and the system of parliamentary democracy when an MP could be silenced and Malaysians deprived of their elected representative and spokesperson by arbitrary exercise of police and Executive powers.


This is all the more so when it is as clear as daylight that YB Teresa Kok’s detention was founded on completely baseless and non-existing grounds.

Home Minister, Datuk Seri Syed Hamid Albar has said that YB Teresa Kok was detained under the ISA as she had questioned the sensitive issues such as the azan (call for prayers for Muslims) and that could cause ill-will and disharmony.

This is a complete frame-up as there is substantive and conclusive proof that Teresa Kok had not been involved in any azan controversy.

Parliament never enacted the Internal Security Act to provide the Police with powers to detain persons to undertake a “fishing expedition” to ascertain the truth or otherwise of baseless and defamatory allegations against an MP, just as the ISA was never enacted to protect the personal safety of a journalist – the ridiculous excuse given by the Home Minister to justify the farce and scandal of the 18-hour ISA detention of senior Sin Chew reporter, Tan Hoon Cheng.

The azan allegation was first made by the former Selangor Mentri Besar, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo, which was then sensationalised by Utusan Malaysia.

On Tuesday, 9th September 2008, Utusan Malaysia (p. 7) under the headline “Ada usaha larang azan di masjid-masjid Selangor”, reported:

Ada usaha larang azan di masjid-masjid Selangor

SHAH ALAM 8 Sept. – Kerajaan campuran negeri Selangor diingatkan agar bersikap tegas dengan tidak melayan mana-mana pihak mendesak yang mahukan azan solat di surau dan masjid di negeri itu tidak lagi menggunakan pembesar suara.

Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo (gambar) membuat desakan ekoran ada usaha pihak yang dipercayai didalangi salah sebuah parti yang membentuk kerajaan negeri itu, membuat petisyen membantah azan di Puchong dan Kota Damansara.

”Bagi UMNO, kita mahukan kerajaan negeri bertegas, jangan mudah mengalah kerana apa yang kelihatan ketika ini PKR (Parti Keadilan Rakyat) seolah-olah mengalah membiarkan sahaja perkara itu berlaku, manakala Pas pula tidak memainkan peranan.

”Ini sesuatu yang menghina Islam sedangkan Islam adalah agama rasmi, mempunyai peruntukan menggunakan Kumpulan Wang Disatukan untuk pembangunan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas beberapa laporan mendakwa azan di Masjid Seksyen 5, Kota Damansara yang baru siap dan digunakan menjelang Ramadan lalu, tidak menggunakan pembesar suara dipercayai mempunyai kaitan dengan bantahan penduduk kawasan berkenaan.

Selain itu, katanya, usaha menyediakan petisyen membantah azan seperti itu juga pernah dilakukan sekumpulan penduduk di Puchong sejak Mei lalu.

”Di Puchong dan Kota Damansara, ada pihak mahu azan di kawasan itu dihentikan atas alasan menganggu penduduk.

”Tetapi saya percaya kalau penduduk yang membuat petisyen itu, mesti ada pihak-pihak yang mendorong mereka untuk berbuat demikian.

”Sedangkan kita mengamalkan kebebasan beragama, apabila ada penganut agama tertentu meraikan perayaan mereka sehingga membawa kepada penutupan jalan, orang Islam tidak membantah,” ujar beliau.

The next day, Wednesday, 10th September, Utusan Malaysia published an article “Azan, jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya” in the column “Cuit” by Zaini Hassan, as good as pointing the finger at YB Teresa Kok when he wrote:

Azan, jawi, JAIS, UiTM dan ba-alif-ba-ya

JANGANLAH anggap apa yang saya tulis ini sebagai rasis atau berunsur perkauman. Dalam suasana negara yang dipenuhi dengan isu sensitif perkauman sekarang, tulisan ini hanyalah sebagai satu ingatan kepada kita semua, terutamanya umat Islam.

Saya amat tertarik untuk merujuk kepada kenyataan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Khir Toyo yang membangkitkan mengenai ”ada usaha oleh pihak tertentu (di Selangor) yang cuba menasihatkan pihak masjid dan surau supaya tidak menggunakan pembesar suara semasa melaungkan azan”.

Bagi saya petikan itu pelik bunyinya. Bagi saya ia juga amat serius. Tidak pernah dalam sejarah 51 tahun merdeka, rakyat Malaysia sedang menghadapi situasi seperti itu. Selama ini kita – Melayu, Cina, India, Sikh dan lain-lain bangsa dan agama tidak pernah bercakap mengenai perkara itu. Kita hormat antara satu sama lain. Soal agama Islam terpelihara secara suci di dalam Perlembagaan negara. Justeru, petikan semacam itu tidak pernah terlintas langsung atau termimpi akan diucapkan.

Kini, ia berlaku. Ya benar, Dr. Khir bukan buat cerita mengarut. Ia benar-benar berlaku di Selangor. Orang Pas, yang kini mula menguasai jawatankuasa masjid dan surau di situ pun tercengang. Orang UMNO yang masih lagi menganggotai jawatankuasa surau dan masjid pun terkejut.

”Sampai macam itu sekali tindakan mereka,” kata seorang AJK sebuah surau di Shah Alam kepada saya Jumaat lalu. Beliau ialah sahabat lama saya, yang kami bertemu selepas solat Jumaat, lalu mengajak saya bersembang.

Sembang punya sembang, tiba-tiba beliau menyentuh mengenai soal suraunya. Katanya, kira-kira tiga bulan selepas Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan Selangor, seorang Exco kerajaan negeri itu, yang juga seorang Ahli Parlimen dari parti DAP membuat kunjungan ke suraunya. Yang peliknya, YB wanita itu datang pada waktu sebelum subuh.

Tanpa rasa malu-malu atau rasa bersalah, dia menasihatkan pengurusan surau itu supaya tidak melaungkan azan dengan kuat menggunakan pembesar suara, terutama pada waktu subuh. Katanya, ”hasil tinjauannya” pada waktu subuh itu, cuma ada imam, bilal dan dua tiga orang sahaja makmum.

”Kalau ada macam itu jangan kasi bangun oranglah (dengan azan)…” katanya kepada imam yang ada di situ.

Semua yang ada terus ‘terkedu’. Mereka berpandangan antara satu sama lain. YB yang baru tiga bulan menjadi Yang Berhormat itu tahukah apa yang dia cakap. Tidak sensitif langsungkah? Tidak sedarkah dia, kira-kira 90 peratus penduduk di kawasan itu ialah orang Melayu beragama Islam.

Jika diambil pendekatan isu yang berlaku sekarang, saya ingin bertanya, siapakah yang rasis? Siapakah yang perkauman? Dr. Khirkah, sayakah yang menulis Cuit ini? Atau, YB wanita berkaca mata itukah?

Sambil menulis kolum ini, saya menelefon seorang rakan saya, yang juga seorang YB dalam Pakatan Rakyat. Dia mengakui memang berlaku. Hasil perbualan saya, beliau berkata: ”…bukan teruk lagi, dah jadi kurang ajar”.

Persoalan saya lagi, mengapa situasi seperti ini sudah mulai berlaku. Saya tidak mahu mengulas lanjut, biarlah pembaca budiman membuat analisis dan pernilaian sendiri.

Nak dijadikan cerita, tindakan YB wanita itu tidak habis di situ saja. Dia juga, dikatakan sedang ‘memaksa’ Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menurunkan semua tulisan jawi di semua papan tanda jalan di Kuala Lumpur.

Sekali lagi ini cerita benar. Ia disahkan sendiri oleh rakan saya, YB dari Pakatan Rakyat itu. Sebagai ganti untuk menurunkan tulisan jawi itu, dia menuntut dinaikkan tulisan Cina dan Tamil bersama-sama tulisan rumi.

”Yang ekstremnya, YB wanita itu siap bawa ‘sample’ berserta spesifikasi papan tanda jalan tulisan Cina dan Tamil itu untuk ditunjukkan kepada pegawai DBKL,” kata rakan saya itu lagi.

Seperti yang saya tanya di atas tadi, tidak sensitifkah YB wanita itu? Jawapan saya ialah, dia memang sengaja tidak mahu sensitif.

Melihatkan kepada senario ini, barulah kita tahu, siapa sebenarnya yang ‘menyuapkan’ ke mulut Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim mengenai cadangan supaya diambil 30 peratus peruntukan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) untuk digunakan bagi kegunaan agama-agama lain. Sekarang kita juga tahu siapa yang ‘memegang tali’ untuk menyuruh Khalid membuat kenyataan supaya pintu UiTM dibuka kepada 10 peratus penuntut bukan Melayu.

Yang jelas kita semua tahu, siapakah orang itu yang ‘berkobar-kobar’ membangkitkan isu babi Sepang, sebaik saja dia melangkah kaki menduduki bangunan SUK Selangor, tempoh hari.

Dan, sekarang baru kita juga tahu, suasana bercelaru yang sedang berlaku – yang terbaru mengenai isu perkauman atau rasis itu memang dirancang – secara sengaja, oleh pihak-pihak tertentu yang mahu melihat suasana negara dan rakyat Malaysia tidak tenteram.

Akhir kalam, semoga Allah menyelamatkan kita semua. Amin.

YB Teresa Kok had made an immediate denial that she had tried to disallow azan in Kota Damansara Sri Serdang and Puchong Jaya.

The mosque committees in both areas have endorsed YB Teresa Kok’s denial with the Masjid Kota Damansara officials explaining that a damaged ampliflier had resulted in the calls to prayer to be made without the aid of a PA system while Masjid Kinrara mosque committee said Teresa had never set foot in Masjid Kinrara and was not involved in the azan petition issue in the area.

The PAS MP for Kota Raja YB Dr. Siti Mariah Mahmud had also lodged a police report against Khir on Thursday for his statement published in Utusan Malaysia on Tuesday, as it was “maliciously intended and aimed at raising the anger and anxiety of Malay Muslims”.

The police has no basis whatsoever therefore to detain YB Teresa Kok under the ISA for the baseless and non-existent grounds linking her to any azan controversy, as the police should have all the information to show that there is no basis for the azan allegation against YB Teresa Kok 24 hours before she was detained under the ISA.

As an active political leader, the Home Minister cannot be ignorant of news whether in the printed or electronic media to know that the azan allegation against YB Teresa Kok were the irresponsible and sole concoction of Khir Toyo and Utusan Malaysia.

Parliament and MPs also cannot pretend ignorance of the completely baseless and non-existing grounds for the azan allegation against YB Teresa Kok, raising grave questions about the efficiency, independence, impartiality and professionalism of the Police and Home Ministry in launching the ISA strike against Teresa Kok.

Parliament must take immediate action to protect the rights of MPs from arbitrary, unlawful and undemocratic attacks against MPs and the institution of Parliament.

Among the measures which Parliament can take under the circumstances are:

  1. Convening of emergency meeting of Parliament on YB Teresa Kok’s detention under the Internal Security Act.
  2. Convening of urgent meeting of the Privileges Committee to protect the dignity and privileges of MPs and Parliament from any arbitrary, unlawful and undemocratic attacks.
  3. Possible actions against Khir Toyo and Utusan Malaysia for imperilling the parliamentary role of YB Teresa Kok.
  4. An emergency motion as the first item of business when Parliament reconvenes on October 13, 2008 even before the start of the debate on the 2009 Budget.

I write to ask YB Tan Sri as Speaker to take all necessary action to protect YB Teresa Kok and the institution of Parliament in the face of these arbitrary, unlawful and undemodratic threats to the system of parliamentary democracy in Malaysia.

Yours sincerely,

(Lim Kit Siang)
DAP Parliamentary Leader
MP for Ipoh Timur

Exit mobile version