Kenyataan pahit politik Malaysia – Hadi sekali lagi akan “dipermainkan” oleh Najib pada persidangan Parlimen akan datang kerana usul rang undang-undang persendirian berkenaan hudud tidak akan diberi ruang untuk dibentangkan kerana Najib telah pun mencapai matlamatnya untuk memecah-belahkan Pakatan Rakyat


Saya terperanjat dengan ketidakjujuran Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang terus membuat tuduhan palsu bahawa keinginan DAP untuk merampas kuasa politik ke tangan kaum Cina adalah sebab mengapa DAP mahu mengembalikan pilihanraya kerajaan tempatan dan punca perpecahan Pakatan Rakyat.

Saya baru saja menonton video wawancara Hadi dengan Channel News Asia yang di dalamnya beliau menuduh DAP melanggar “moral” Pakatan Rakyat dan mahu merampas kuasa politik demikaum Cina dengan cara mengembalikan pilihanraya kerajaan tempatan.

Saya terkejut dan sekaligus sedih kerana seorang bekas pemimpin Pakatan Rakyat seperti beliau sanggup meletakkan dirinya ke tahap yang begitu rendah dengan menyebarkan pembohongan sedemikian. Ia perbuatan yang tidak berakhlak bagi seorang pemimpin politik atasan.

Ketika UMNO menyebarkan pembohongan tentang DAP, pemimpin atasan UMNO tidak melibatkan diri, membiarkan kerja-kerja kotor dilakukan oleh para propagandis dan pemain politik tingkat bawah.

Namun dalam PAS, Presiden parti sendiri terlibat secara giat menyebarkan pembohongan yang dulu diulan-ulang oleh UMNO!

Kita mungkin boleh berbaik hati dan memberi alasan bahawa Hadi mempunyai masalah ingatan sehingga sanggup berbohong dan menuduh DAP cuba merampas kuasa demi kaum Cina dengan cara menuntut supaya pilihanraya kerajaan tempatan dikembalikan dan kononnya pilihanraya itu akan merugikan Melayu kerana 60 peratus daripada kerusi Dewan Undangan Negeri dalam negara ini telah dikawal oleh DAP.

Dakwaan sedemikian adalah pembohongan terang-terangan dan tidak masuk akal atas enam sebab:

i) DAP tidak mengawal 60 peratus daripada kerusi DUN kerana gabungan ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat, iaitu DAP, PKR, dan PAS (sebelum Pakatan dikorbankan dalam Muktamar PAS pada 3 Jun lalu) telah memenangi tidak sampai 50% daripada jumlah keseluruhan kerusi DUN dalam PRU ke-13 yang lalu. Jumlah keseluruhan dan peratus kerusi DUN yang dimenangi oleh parti-parti Pakatan dalam PRU 13 adalah 229 kerusi atau 45% daripada 505 kerusi DUN dalam negara.

ii) DAP tidak pernah menjadi sebuah parti khusus untuk kaum Cina atau mana-mana jua kaum atau agama. Sejak penubuhan parti ini hampir 50 tahun lalu, DAP komited dengan matlamat menjadi parti untuk semua kaum dan penganut agama di Malaysia. Malah, DAP adalah satu-satunya parti politik pan-Malaysia di Malaysia, dengan cabang di semua negeri dalam negara ini.

iii) Pemulihan pilihanraya kerajaan tempatan sentiasa menjadi matlamat DAP sejak penubuhan parti ini pada tahun 1966.

iv) Suatu perbuatan yang amat mengelirukan dan tidak bertanggungjawab untuk mengatakan bahawa pilihanraya kerajaan tempatan akan memanfaatkan kaum Cina dan merugikan Melayu. Kenyataan sedemikian mengabaikan hakikat bahawa sejak lima dekad lalu penstrukturan semula kerajaan tempatan telah berlaku dan begitu juga proses urbanisasi Melayu, menghasilkan 148 buah kerajaan tempatan, sekitar 90% daripadanya mempunyai majoriti Melayu lebih 50%, manakala kaum Cina hanya membentuk majoriti di hanya dua atau tiga peratus daripada 148 kerajaan tempatan itu, dan 13 kerajaan tempatan bersifat majmuk dengan tujuh daripadanya didominasi Cina dan enam didominasi Melayu.

v) Suatu kemuncak sikap tidak bertanggungjawab juga untuk menuduh para pejuang pilihanraya kerajaan tempatan sebagai “cauvinis” atau “komunis”, memandangkan pilihanraya kerajaan tempatan turut diadakan di Indonesia, Turki dan Iran. Apakah Hadi cuba menyatakan bahawa Presiden Jokowi di Indonesia, Erdogan di Turki, dan bekas presiden Ahmadenijad adalah “komunis” dan “cauvinis” kerana mereka berjaya dalam pilihanraya kerajaan tempatan?

vi) Tiada asas bagi dakwaan bahawa DAP telah melanggar “moral” Pakatan dengan bertindak secara bersendirian untuk cuba memulihkan pilihanraya kerajaan tempatan sehingga mencabul Dasar Bersama Pakatan Rakyat. Hakikatnya, pemulihan pilihanraya kerajaan tempatan terdapat dalam manifesto Pakatan Rakyat di peringkat kebangsaan dan manifesto Pakatan Rakyat Selangor untuk PRU 13.

Pada Mac 2010, Menteri Besar Selangor dan Ketua Menteri Pulau Pinang telah menulis surat secara berasingan atas nama kerajaan masing-masing meminta Suruhanjaya Pilihanraya mengendalikan pilihanraya kerajaan tempatan di negeri masing-masing, namun permintaan itu ditentang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Saya berasa sedih melihat Hadi menggunakan pembohongan dan pendustaan UMNO untuk memburuk-burukkan DAP sedangkan beliau sendiri tahu menerusi penglibatan beliau selama tujuh tahun dalam Pakatan bahawa semua dakwaan itu adalah dustasemata-mata.

Lebih buruk daripada itu, Hadi cuba menyemai perpecahan dalam DAP dengan mendakwa bahawa “sesetengah pemimpin DAP” dan “pemimpin negeri” tidak bersetuju dengan pemimpin parti di peringkat kebangsaan dan bahawa hubungan pemimpin PAS dengan pemimpin-pemimpin DAP yang dimaksudkannya itu “masih baik”.

Hadi boleh terus dengan khayalannya itu kerana DAP tidak akan mula menjalankan proses “menyucikan parti” hanya berasaskan dakwaan berniat jahat Hadi itu.

Lebih penting untuk setiap orang mengenal pasti kenyataan pahit dalam politik Malaysia.

Realiti pertama – Pakatan Rakyat akan kalah teruk dalam pilihanraya umum akan datang jika melibatkan diri dalam pilihanraya itu tanpa mempedulikan sama sekali pelanggaran Dasar Bersama oleh PAS, menjadikan hudud satu isu panas dalam kempen pilihanraya.

Malah, sekiranya Dasar Bersama Pakatan dilanggar sebelum PRU 13 yang lalu dan hudud dijadikan isu panas, tentu keputusan yang terhasil berbeza – kerajaan negeri Selangor mungkin telah kembali ke tangan UMNO/BN dan UMNO/BN mendapat semula majoriti dua pertiga, menghasilkan akibat politik jangka panjang.

Sekiranya Dasar Bersama Pakatan dicabul dalam keadaan sedemikian, kesannya di kalangan pengundi Melayu mungkin tidak banyak, tetapi sokongan bukan-Melayu pasti akan merosot teruk, membawa kepada kehilangan sokongan daripada pengundi bukan-Melayu sebanyak sehingga 20%.

Peningkatan undi Melayu sebanyak 1% dan pengurangan undi bukan-Melayu sebanyak 20% dalam PRU 13 mampu menghasilkan senario berikut:

Projeksi berdasarkan negeri sekiranya Hudud dijadikan isu pilihanraya

Senario

Sokongan kepada pembangkang Senario baru
Melayu +1%
Bukan Melayu -20%

Rumusan berdasarkan negeri

GE13 Senario Baru
Summary Parliament PAS PKR DAP PAS PKR DAP
PERLIS 0 0 0 0 0 0
KEDAH 1 4 0 0 0 0
KELANTAN 9 0 0 9 0 0
TERENGGANU 4 0 0 4 0 0
PULAU PINANG 0 3 7 0 2 7
PAHANG 1 2 1 0 1 0
SELANGOR 4 9 4 2 4 4
W.P. KUALA LUMPUR 0 4 5 0 0 5
NEGERI SEMBILAN 0 1 2 0 0 1
MELAKA 0 1 1 0 0 1
JOHOR 0 1 4 0 0 0
JUMLAH 21 28 31 16 7 21
GE13 Senario Baru
Ringkasan Parlimen PAS PKR DAP PAS PKR DAP
PERLIS 1 1 0 0 0 0
KEDAH 9 4 2 5 1 0
KELANTAN 32 1 0 34 0 0
TERENGGANU 14 1 0 14 0 0
PULAU PINANG 1 10 19 1 7 17
PERAK 5 5 18 1 2 14
PAHANG 3 2 7 2 0 2
SELANGOR 15 14 15 5 5 11
NEGERI SEMBILAN 0 3 11 0 0 6
MELAKA 1 0 6 0 0 3
JOHOR 4 1 13 0 0 4
JUMLAH 85 42 91 62 15 57

Dalam senario seperti di atas, Pakatan tidak memenangi 89 kerusi parlimen atau 40% daripada kerusi parlimen, sebaliknya jumlah kerusi yang dimenangi hanya 53 kerusi (44 di Semenanjung dan 9 di Sarawak/Sabah) atau 24% daripada keseluruhan kerusi parlimen. Bermakna UMNO/BN kembali mendapat majoriti dua pertiga, membolehkannya membuat persempadanan semula demi memanjangkan lagi cengkamannya ke atas kuasa secara tidak demokratik.

Di peringkat Dewan Undangan Negeri, 229 kerusi DUN yang dimenangi di Semenanjung Malaysia tentu telah merosot kepada 42% atau hanya 134 kerusi DUN.

Walaupun Pakatan berkemungkinan kekal berkuasa di Pulau Pinang dengan 25 kerusi DUN (17 DAP, 7 PKR dan 1 PAS) berbanding 30 yang dimenangi dalam PRU 13 (19 DAP, 10 PKR dan 1 PAS), kerajaan negeri Selangor akan kembali jatuh ke tangan UMNO/BN di mana 44 kerusi Pakatan yang dimenangi dalam PRU 13 (15 DAP, 15 PAS dan 14 PKR) akan merosot kepada 21 (11 DAP, 5 PAS, 5 PKR).

Keputusan di negeri-negeri Pantai Barat yang lain tentunya sama buruk.

Di Johor, Pakatan tidak mungkin membuat penerobosan dengan memenangi 18 kerusi DUN (13 DAP, 4 PAS dan 1 PKR) dalam PRU 13 dan negeri itu akan kekal sebagai “deposit kekal” UMNO/BN dengan Pakatan hanya memenangi 4 kerusi negeri (semuanya DAP dan sifar untuk PKR dan PAS).

Di Perak, jumlah 28 kerusi Pakatan (18 DAP, 5 PKR dan 5 PAS) pada Mei 2013 mungkin merosot kepada 17 (14 DAP, 2 PKR dan 1 PAS); di Pahan 12 kerusi Pakatan (7 DAP, 3 PAS dan 2 PKR) mungkin merosot kepada 4 (2 DAP, 2 PAS dan 0 PKR); di Negeri Sembilan, jumlah 14 kerusi Pakatan (11 DAP, 3 PKR dan 0 PAS) mungkin merosot kepada 6 (6 DAP, 0 PKR dan 0 PAS); dan di Melaka dari 7 kerusi Pakatan (6 DAP, 1 PAS, 0 PKR) berkurangan kepada (3 DAP, sifat untuk PAS dan PKR).

Jika Hadi mencabul Dasar Bersama Pakatan Rakyat sebelum pilihanraya umum yang lalu dan hudud menjadi isu panas, PAS mungkin telah lenyap di Johor, Melaka, dan Perlis, mengekalkan hanya 1 kerusi DUN di Perak, 2 di Pahang dan 5 di Selangor dan juga Kedah – hanya mengekalkan kedudukan di Kelantan dan Terengganu.

Kenyataan pahit kedua: Dalam pilihanraya umum ke-14 yang akan datang, PAS mungkin hilang kuasa ke atas Kelantan yang telah ditadbirnya selama 15 tahun sejak 1990 jika berlaku perubahan undi sebanyak 4% yang tidak memihak kepada PAS di negeri itu.

Kenyataan pahit ketiga: Satu kesilapan besar untuk mengabaikan kemungkinan PAS kalah di Kelantan dalam PRU 14 jika berlaku perubahan undi sebanyak 4% kerana PAS hilang kuasa di Terengganu dalam pilihanraya tahun 2004 setelah berlaku perubahan undi sebanyak 15% setelah PAS memerintah dan Hadi menjadi Menteri Besar Terengganu selama hanya satu penggal.

Kenyataan pahit keempat: Hadi sekali lagi akan “dipermainkan” oleh Najib pada persidangan Parlimen akan datang kerana usul rang undang-undang persendirian berkenaan hudud tidak akan diberi ruang untuk dibentangkan kerana Najib telah pun mencapai matlamatnya untuk memecah-belahkan Pakatan Rakyat.

  1. No comments yet.

You must be logged in to post a comment.