Mengapa boleh kerjasama hudud tapi tidak untuk mangsa banjir


oleh Zulkifli Sulong
The Malaysian Insider
23 May 2015

Mangsa banjir di Kelantan mempertikaikan mengapa kerajaan pusat dan kerajaan negeri Kelantan gagal bekerjasama dengan baik membantu mereka, sedangkan kedua-duanya dilihat boleh bekerjasama ke arah melaksanakan hukum hudud di negeri itu.

Mereka merasa tertipu selepas kedua-dua kerajaan negeri dan pusat berjanji membina semula rumah mereka yang musnah akibat banjir besar hujung tahun lepas, tetapi sehingga kini, janji tinggal janji.

Kebanyakan mereka yang ditemui di pusat pemindahan di Bandar Utama, Gua Musang itu menyalahkan kedua-dua kerajaan yang tidak bekerjasama dengan baik sehingga rumah yang sepatutnya mereka duduki masih belum disiapkan.

“Kenapa tidak boleh bersatu dalam kes banjir kalau hudud boleh,” kata Arif Mohd Yusof, 36, salah seorang mangsa banjir yang sehingga kini masih tinggal di dalam khemah, bersama 58 keluarga lagi, selepas 5 bulan banjir mega melanda Kelantan 24 Disember lalu.

Sedih dengan nasib yang dialami, mereka mengungkit kerjasama yang ditunjukkan kedua-dua kerajaan di Dewan Undangan Negeri (DUN) ketika meluluskan pindaan kepada Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 pada Mac lalu.

“Kami tidak kisah pun pasal hudud ini. Ia hanya isu politik… bila dekat dengan pilihan raya, timbullah balik.

“Kalau mereka hendak laksana (hudud), dari dahulu boleh buat,” kata Amran Hamzah, 46, yang ditemui di khemahnya dekat Bandar Utama, Gua Musang.

Pada pandangan mereka, punca rumah mereka tidak dapat disiapkan walaupun persetujuan dicapai antara kedua-dua kerajaan, ialah tiadanya kerjasama antara mereka.

Menurut persetujuan itu, kerajaan pusat akan membina 1,221 dari 1,821 rumah yang musnah sepenuhnya, manakala kerajaan negeri akan membina satu pertiga darinya, iaitu 600 unit.

Namun sehingga kini, kerajaan negeri berjaya menyiapkan 60 buah dari 600 yang dijanjikan itu – hanya 10% – sedangkan kerajaan pusat hanya berjaya membina 7 buah sahaja dari 1,221 yang dijanjikan (kira-kira 0.6%).

Bagi kebanyakan mangsa banjir yang tinggal dalam khemah ini, kerajaan negeri gagal menyediakan tapak untuk membina rumah mereka walaupun kerajaan pusat sudah menyediakan dana untuk pembinaannya.

Amran yang berasal dari Kampung Kerinting, tinggal di khemah itu bersama isteri dan 6 anaknya sejak Januari lalu, dengan harapan boleh memasuki rumah yang dijanjikan kepada mereka menjelang Ramadan pertengahan bulan depan.

“Tidak sangka sampai lama ini duduk (di khemah). Mula-mula masuk dulu suka, ramai yang jaga kami – polis, Rela dan juga Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM). Makanan pun disediakan.

“Sekarang tidak ada siapa jaga kami dan makanan pun kena masak sendiri,” katanya.

Seorang petugas bantuan mangsa banjir, Mohd Fauzi Mohd Azmi, 40, turut menyalahkan kedua-dua kerajaan negeri dan pusat atas apa yang terjadi.

“Kepada menteri besar, timbalan menteri besar, juga perdana menteri, ini yang saya hendak katakan.

“Kamu bercakap pasal Islam, nak buat hudud, tetapi kamu biar rakyat yang memilih kamu duduk dalam khemah menjelang Ramadan, tidakkah berdosa?” soalnya kepada The Malaysian Insider.

Beliau yang sebelum ini berkampung di Pasir Tumbuh, sebuah kawasan pendalaman yang terjejas teruk akibat banjir mega itu, sangat kesal dengan pemimpin kerajaan yang sibuk berpolitik tetapi seolah-olah membiarkan rakyat menanggung nasib sendiri.

Kerajaan negeri Kelantan akhir tahun lepas menangguhkan perancangannya membentangkan pindaan kepada enakmen jenayah syariah itu Disember lalu.

Ia kemudiannya dibentangkan Mac lalu dan diluluskan dengan sokongan penuh ahli DUN (Adun) termasuk dari pembangkang, iaitu Adun Umno.

Ketua pembangkang DUN Kelantan, Datuk Md Alwi Che Mat ketika itu menangis teresak-esak berucap menyokong rang undang-undang itu.

Isu hudud menyebabkan PAS bergaduh dengan rakannya dalam Pakatan Rakyat, khasnya DAP yang tidak bersetuju dengannya. PKR juga tidak bersetuju hudud dilaksanakan buat waktu ini. – 23 Mei, 2015.

  1. #1 by Bigjoe on Saturday, 23 May 2015 - 5:54 pm

    Its a very good question and one that deserve a good answer. Unfortunately the answer is not simple but its not that complex. Truth be told, politics, politician are naturally PARASITIC to the people they take public office from. Its the whole idea behind necessity of checks and balance and strong institutions to counter the parasitic nature of politicians. Because we have practically no checks and balance in our system now and institutions destroyed left and right, the Malay Muslim pretty much at mercy of their leaders. They assume or refuse to not believe or dare not disbelieve their religion is the great safety net to the parasitism. But they are mistaken, greatly mistaken and reality will be their only awakening unfortunately..

You must be logged in to post a comment.