Dyana ada 3B tangkis serangan Umno, kata Kit Siang


OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
The Malaysian Insider
May 28, 2014

Lim Kit Siang menyifatkan Dyana Sofya Mohd Daud mampu menangkis serangan pemimpin Umno dengan ciri 3B yang dimiliki calon DAP itu bagi bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan Sabtu ini.

Ketua Parlimen DAP itu berkata, ciri 3B yang ada pada Dyana bukan sahaja membuktikannya seorang yang cantik tetapi berani melakukan perubahan kepada landskap politik di Malaysia.

“Pemimpin Umno kata apa guna undi seseorang yang memakai gincu. Seorang lagi kata Dyana bukan terlalu cantik dan tidak seperti dalam gambar.

“Semua ini jatuhkan politik kepada satu tahap yang sangat rendah. Saya ulangi Dyana ada 3B. Dia ada beauty (kecantikan), brain (kecerdasan) dan bravery (keberanian),” katanya ketika berucap di depan ribuan pengundi Teluk Intan di Jalan Mahkota, malam tadi.

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika berucap di depan 200 anggota polis pada Ahad berkata, pengundi tidak harus memilih Dyana hanya kerana rupa parasnya kerana beliau sebenarnya tidaklah secantik seperti yang dipaparkan dalam gambar dan televisyen.

Katanya, beliau sendiri pernah bertemu dengan Dyana sekali dan tidak kagum dengan penampilannya.

“Undi awal, dan undi calon terbaik di kalangan semua calon yang baik. Jika anda mahu memilih seseorang yang cantik, tetapi tidak boleh berkhidmat kepada anda, apa gunanya?”

“Beliau tidak tinggal di sini. Saya melihatnya, berdepan dengannya dan berjabat tangan, beliau tidaklah cantik sangat. Dalam gambar, beliau memang cantik, dalam televisyen, cantik sedikit sahaja,” kata Zahid.

Lim berkata, apa yang dikatakan oleh Datin Paduka Marina Mahathir ada kebenarannya dan tidak ramai pemimpin Umno yang mempunyai keberanian seperti Dyana.

Katanya,atas dasar itulah Dyana meneruskan perjuangannya untuk melihat satu Malaysia baharu yang memecahkan benteng perkauman.

“Dyana dipilih bukan kerana dia cantik tetapi kerana memiliki buah fikiran seperti yang dikatakan Marina, dia boleh berfikir, menulis dan menyuarakan. Tidak ramai pemimpin Umno yang boleh buat begitu.

“Itulah sebab dia berjuang tetapi hari ini, saya kesal bekas naib canselor UiTM pun ambil bahagian untuk kempen bersama Umno. Dia kata Dyana tidak ada kecantikan dalaman. Mungkin dia cantik tetapi tiada kecantikan dalaman,” katanya.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu turut bertanya adakah impian presiden pertama Umno, Datuk Onn Jaafar dapat direalisasikan pada 2014 untuk melihat semua kaum berada dalam satu parti.

Katanya, 1951 mungkin waktu yang belum sesuai tetapi 2014 adalah medannya jika pengundi Teluk Intan mahukan perubahan.

“Pada 1951, Onn menjadi presiden pertama Umno mencadangkan Umno patut buka pintu untuk semua rakyat dalam negara ini termasuk bukan Melayu untuk menyertainya. Mungkin masa itu terlalu awal dan dia dipaksa untuk meninggalkan Umno.

“Tetapi sekarang 2014, selepas 63 tahun cadangan Onn, adakah generasi muda yang mahu lihat satu impian Malaysia menjadi realiti terlalu awal? Inilah ujian kita dalam PRK Teluk Intan. Kita perlu buat begitu. Jika tidak, tiada harapan untuk Malaysia,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata orang Melayu di Teluk Intan perlu mengundi Dyana kerana DAP merupakan parti yang mengangkat martabat perjuangan Melayu.

Katanya, DAP sebelum ini mengangkat calon Melayu dalam PIlihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dan mereka yang dicalonkan menang besar walaupun bertanding di kawasan majoriti bukan Melayu.

“Seperti yang disebut pemimpin Umno, Dyana menjadi alat kepada DAP dan Cina tetapi dia sebenarnya akan jadi alat Cina, Melayu, India dan alat kepada penduduk seluruh Teluk Intan.

“Dyana masuk DAP, semua orang Umno kena sokong dia. Ertinya Dyana mahu menguatkan orang Melayu dalam DAP dan rakyat Malaysia dalam Parlimen,” katanya.

Mohamad berkata, Ahli Parlimen Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz dan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari adalah dua contoh wakil rakyat Melayu yang berjaya diketengahkan DAP.

“Di Raub, MCA lawan di situ dengan calon Cina tetapi PRU13, DAP letak calon Melayu, Ariff menang dan ke Parlimen. Ertinya kekuatan orang Melayu di Parlimen ditambah oleh DAP.

“Bukit Bendera, 90% orang bukan Melayu. DAP kalau letak calon Cina mana pun menang. Tetapi dia letak Zairil, anak orang Umno. Bukan Dyana sahaja anak orang Umno. Sudah banyak. Banyak orang meninggalkan Umno pergi ke Pakatan Rakyat.

“Zairil menang majoriti lebih 30,000 di Bukit Bendera bererti DAP kuatkan Melayu dalam Parlimen. Betul tak?” katanya.

Mohamad berkata, tidak menjadi masalah jika PRK Teluk Intan, DAP mengenengahkan calon bukan Melayu namun atas dasar kepelbagaian kaum, Dyana dipilih untuk membuktikannya.

“Di Teluk Intan, jika DAP letak Cina atau India boleh menang. Tetapi dia letakkan Melayu untuk menjadikan parti pelbagai kaum untuk menang 31 Mei ini.

“Isu perkauman yang dikenakan kepada DAP adalah bankrap, lapuk, bodoh dan bahalul,” katanya. – 28 Mei, 2014.

  1. #1 by pulama on Thursday, 29 May 2014 - 8:19 am

    Ya, Dyana adalah calon terbaik untuk Teluk Intan.

    ///“Dyana dipilih bukan kerana dia cantik tetapi kerana memiliki buah fikiran seperti yang dikatakan Marina, dia boleh berfikir, menulis dan menyuarakan. Tidak ramai pemimpin Umno yang boleh buat begitu. . . Undi awal, dan undi calon terbaik di kalangan semua calon yang baik . . – Lim KitSiang///

  2. #2 by Bigjoe on Thursday, 29 May 2014 - 8:22 am

    To be honest, if DAP and Dyana don’t work in Teluk Intan, DAP has no chance of ever making a big difference in this country and to be perfectly honest, the country has no chance at all, as Zaid Ibrahim said, the Malays are doomed and so the rest of us.

You must be logged in to post a comment.