Penghapusan duti eksais kereta: Sekali lagi BN kata tak wajar


— Aspan Alias
The Malaysian Insider
Jul 25, 2012

25 JULAI — Niat Pakatan Rakyat untuk menghapuskan duti eksais dan berbagai cukai terhadap kereta-kereta adalah usaha yang patut mendapat sokongan. Ini adalah kerana kereta adalah perkara keperluan oleh rakyat negara ini yang masih terlalu jauh ketinggalan dalam menyediakan kemudahan pengangkutan awam. Sesungguhnya rakyat telah terlalu terbeban dengan kos pembelian kereta kerana sebahagian besar dari harga jualan kereta di negara ini adalah disebabkan oleh elemen cukai-cukai seperti duti eksais yang tinggi yang dikenakan oleh pihak kerajaan kita.

Jika duti eksais diturunkan ketahap minima maka kereta import yang berharga sebanyak RM150,000 itu akan boleh didapati dengan harga RM120,000 misalnya. Malahan kalau kita kaji harga kereta di banyak negara maju ia adalah jauh lebih rendah dari harga kereta yang rakyat kita terpaksa bayar. Harga kereta di negara ini terlalu tinggi dan kita adalah bersamaan dengan negara-negara seperti Singapura dan segelintiran negara di-rantau ini.

Itulah sebabnya ramai di antara rakyat negara ini, apabila kembali ke Malaysia kereta adalah salah satu ‘item’ penting yang dibawa mereka kembali kerana mereka telah membeli kereta-kereta tersebut dengan harga yang amat murah di luar negara. tetapi cadangan ini jangan kita harapkan mendapat sokongan dari pihak parti yang memerintah sekarang kerana mereka tidak akan bersetuju untuk memberikan sokongan dan alasan ‘standard’ yang diberikan mereka ialah tindakan itu akan mengbangkrapkan negara.

Pihak BN telah memberikan reaksi yang negatif terhadap isu ini dan Ketua Pemudanya Encik Khairy Jamaluddin telah menyatakan jika ini terlaksana maka ia akan mengurangkan pendapatan negara dalam jumlah yang berbillion ringgit setahun. Kita tidak boleh melayani pandangan ini kerana beliau (Khairy) adalah di pihak pimpinan dan kerajaan yang tidak mempunyai cukup imiginasi untuk mencari pendapatan alternatif terhadap kekurangan pendapatan dari tindakan mengurangkan duti eksais dan cukai-cukai yang berkaitan dengan harga kereta ini.

Kalau kita mengambil ‘pot’ terhadap alasan Khairy ini semuanya tidak boleh kita lakukan. Memang menjadi ‘attribute’ pimpinan pada hari ini untuk tidak mahu melakukan apa-apa yang ‘innovative’ untuk kepentingan rakyat dan jika mereka hendak lakukan pun, mereka tidak akan mampu melakukannya. Pihak pimpinan sekarang hanya berfikir yang memberikan RM500 itu sebagai bantuan untuk mengurangkan beban itu adalah yang terbaik kerana mereka tidak mempunyai daya ‘innovation’ yang tinggi. Lepas ini mungkin penjawat awam akan mendapat bonus raya pula dan ini mereka anggap akan dapat meringankan kehidupan mereka sampai bila-bila.

Yang penting bagi kita ambil ingatan, iaitu Pihak BN khususnya Umno tidak mempunyai kewibawaan untuk menggubal dasar yang baik untuk rakyat. Oleh kerana terlalu biasa dengan keuntungan kroni-kroni apabila menggubal dasar, lama kelamaan pemikiran pimpinan itu menjadi tumpul dan menganggap apa sahaja yang pihak pembangkang buat itu merupakan satu perkara yang tidak boleh dilaksanakan. Pimpinan BN melakukan terhadap pihak pembangkang itu berdasarkan kepada tahap kemampuan mereka. Oleh kerana mereka tidak terfikir dan tidak mampu melakukannya maka pihak pembangkang pun dianggapnya tidak berkemampuan seperti mereka.

Dalam isu penghapusan duti eksais kereta-kereta ini Khairy menyatakan yang ia akan merugikan kerajaan berbillion ringgit, tetapi Khairy tidak pula mengakui yang kerajaan yang didukungnya bertanggungjawab di atas ketirisan sebanyak RM28 billion setahun. Jika PR menjaga ketirisan ini dari berlaku, maka kita boleh menjimatkan wang rakyat sebanyak RM28 billion setahun dan angka ini lebih rendah dari kehilangan pendapatan jika cukai dan duti eksais dihapuskan.

Menghapuskan cukai dan duti eksais itu akan menambahkan ‘disposable income’ rakyat dan ia bermakna kehilangan pendapatan kerajaan itu dipindahkan kepada penambahan ‘disposable income’ rakyat yang ramai. Saya tidak tergamak hendak memberikan ‘markah’ kepada Khairy sebagai pemimpin tertinggi Pemuda Umno tetapi yang menyedihkan saya, sepandai mana seseorang itu dan berkelulusan dari mana sekali pun seseorang itu, apabila menjadi ahli Umno dan pegang pula jawatan yang tinggi-tinggi dalam parti itu dengan secara ‘automatic’ seseorang itu akan menjadi jumud pemikirannya. Yang pandai akan menjadi tidak pandai jika bersama Umno dan itulah sebabnya Umno sudah tidak lagi dihormati oleh rakyat seperti dahulu.

Kenapa pemimpin seperti Khairy tidak pernah menyentuh tentang harga-harga projek yang menjadi terlalu tinggi jika Umno yang mengendalikannya. Khairy tidak pula mahu menyentuh yang pembelian Scorpene merupakan pembelian yang terlalu mahal sedangkan negara lain membeli kapal selam yang spectnya sama dengan kapal selam yang kita beli itu dengan membayar harga yang jauh lebih rendah dari apa yang kita bayar.

Sekarang sudah menjadi persepsi biasa yang apa-apa projek yang diusahakan oleh Umno itu jauh lebih tinggi harganya dengan harga yang sepatut dan sebenarnya. Kalau hendak menjual sesuatu kepada Umno kita boleh jual dengan harga yang berlipat kali ganda asalkan sahaja sanggup memulangkan sebahagian besarnya kepada pemimpin-pemimpin mereka yang lahap dengan rasuah dan ketagih dengan wang ringgit haram itu.

Berbalik kepada usaha Pakatan Rakyat untuk memansuhkan isu duti eksais ini ke dalam manifesto bersama PR itu merupakan perkara yang amat dinanti-nantikan oleh semua pihak kerana pemansuhan itu akan memberikan faedah kepada keseluruhan rakyat. Ia akan lebih bernilai dari BRIM sebanyak RM500 sekali sejak merdeka 55 tahun yang lalu.

Dengan pemansuhan ini rakyat akan mendapat faedahnya tanpa bersusah payah untuk mendapatkan sokongan Ketua Umno bahagian dan kelulusan Jabatan Hasil Dalam Negeri untuk mendapatkan sejemput bantuan dari BRIM yang menjadi isu kebanggaan Najib dan Muhyiddin ke hulu ke hilir untuk mengungkit-ngungkit tentang bantuan itu dan memaksa semua memberikan undi dalam PRU yang akan datang.

Kita elok berfikir sejenak sebelum kita membuang undi kita kali ini, kerana berfikir sejenak itu adalah lebih baik dari beramal sepanjang malam. — aspanaliasnet.blogspot.com

  1. #1 by undertaker888 on Friday, 27 July 2012 - 7:42 am

    Memanglah tidak wajar kerana kroni kroni tak dapat menyeweleng rakyat. Kalau dapat masuk poket depa memang wajar. Muak sungguh tengok muka depa. Kaki penyamun, pembohong, otak tiga suku.

  2. #2 by Bigjoe on Friday, 27 July 2012 - 8:51 am

    Proton IS GOING TO FAIL. It was ALWAYS GOING TO FAIL..The issue is not that. The issue is how to manage the inevitable failure only…

    From the start, there was never going to be a market big enough to ‘incubate’ an auto company requiring massive scale. The analysis has always been wrong to cite Japanese and Korean incubation of their auto industry – both the context and scale just was too different.

    But what is dooming Proton is basically because firstly, China and India players coming and maturing into the industry and secondly, the technological demand of new energy and energy efficiencies tech that will make it impossible for Proton to capture and keep up..

    But even if Proton as a lottery chance to survive, it must already be forced to compete. Even the Japanese and Korean experience suggest that only when their auto-companies were forced to compete did the players became successful..There really is not about choice. It really is about doing the what is already logically know rather than ignoring it which UMNO/BN wants to do..

  3. #3 by Loh on Friday, 27 July 2012 - 10:14 am

    ///A fire broke out early today on board a chemical/palm oil tanker of MISC Berhad in Labuan, causing a loud explosion.///–Malaysiakini

    Can the government still afford to pay a half-month Raya Angpow after the fire? It seems it was caused by lightning, an act of God.

  4. #4 by machiavelli on Friday, 27 July 2012 - 10:49 am

    Oleh kerana projek kereta nasional, Rakyat Malaysia di bebankan dengan harga kereta yang tinggi dan tidak menasabah.

    Sebagai Rakyat Malaysia kita sepatut nya menyumbang sokongan kita kepada kereta nasional kita; tetapi sudah lebih kurang 30 tahun kereta nasional kita masih tidak memuaskan dari segi harga, design, kualiti, specifikasi dan kepuasan.

    Bandingkan dengan jenama jenama kereta dari negeri Korea Selatan, kereta nasional kita jauh tertinggal dalam aspek aspek yang di senaraikan.

  5. #5 by Godfather on Friday, 27 July 2012 - 11:15 am

    Aiya, how to reduce excise taxes when Proton has just been sold to Syed Mokhtar ? For all we know, Khazanah may have guaranteed the next 3 years of profits to this UMNO crony, so it’s likely to be another “right-hand left-hand” transaction.

  6. #6 by Sallang on Sunday, 29 July 2012 - 10:08 am

    Kerajaan BN akan gelar ‘Tak Wajar’ atas semua cadangan untuk menurunkan cukai, atas sebab, kesemua keuntungan kerajaan, adalah keuntungan kepada UMNO.
    Kerajaan ada sher dalam kesemua bidang, biar pun dalam tanganan individu, saperti Mokhtar dan Al Bakhri.
    Cuba fikirkan, kalau nak melancong ke luar negera, Paspot Antarabangsa perlukan 6 bulan sebelum habis tempoh.
    Walaubagaimanapun, jika Paspot itu di memperbaharui, jabatan imigresen tidak menyambungkan hari tempoh, dari hari kelupusan. Bermakna, kerajaan telah menelan 6 bulan dari HAK rakyat,dan memaksa rakyat memohon paspot baru.
    Buku paspot ada 10 muka surat.
    Walaupun masih ada banyak muka surat yang belum di gunakan, buku baru di keluarkan.
    Tidak bolihkah jabatan menyambungkan sahaja, dengan membayar hanya RM10.00 untuk setiap tahun tambahan?
    Siapakah yang mengaut untung untuk mencetak buku paspot?
    Adakah kerajaan juga mencari keuntungan dari rakyat?
    Mungkin. Mungkin.

  7. #7 by Kampong Orang on Sunday, 29 July 2012 - 1:14 pm

    Najis sangat pandai memberi janji manis. Najis berkata “jika Be End menguasai lagi, Be End akan janji melaksakan projek2 menguntungkan rakyat”.

    Apa yang rakyat mau sekarang adalah “menghapuskan rasuah” dan melihat Taib ditangkat, dll dan kembalikan semua wang negara dipindah balik. Lebih2 lagi, nak tengoh keadilan keatas pembunuhan Atantuya, Beng Hock, dll, dan menukar untung rasuah supaya semua harta dipunyai oleh ahli2 politik yang berasuah dirampas habis2!!!!

  8. #8 by son of perpaduan on Sunday, 29 July 2012 - 9:35 pm

    Sokong penghapusan duti eksais, terutama duti motosikal kuasa tinggi. Kita harus imbas semula selama puluhan tahun, pengoceng adalah peratusan yg paling tinggi mencatat kematian atas sebab motosikal kuasa rendah tidak selamat lagi dijalanraya kita skrg ini. Malaysia mempunyai highway, expressway yg terbanyak sekali didunia skrg, bayangkan kelajuan motor kuasa kuda rendah di highway apabila dipotong oleh kereta dgn kelajuan 120km sejam? Sebagai rakyat yg dihargai, saya harap kerajaan PR beri ketimbangan sedalam-dalam apabila diberi mandat memerintah putrajaya nanti.

You must be logged in to post a comment.