Ambiga ‘ayam tambatan’ kepada transformasi pilihanraya negara


— Aspan Alias
The Malaysian Insider
Jun 28, 2012

28 JUN — Datuk Ambiga Sreenevasan, Pengerusi bersama Bersih 3.0, sudah menjadi seorang yang paling popular dan beliau sudah pasti menjadi seorang yang “of consequence” dalam politik negara kini. Ambiga bukan seorang ahli politik dan beliau tidak bercadang dan terfikir untuk berkecimpung dalam arena yang beliau tidak pandai untuk turut serta.

Beliau merupakan ketua kepada sebuah NGO yang inginkan pilihanraya diadakan dan dilaksanakan secara bersih. Sebagai warganegara yang bertanggungjawab, beliau bersama rakan-rakan beliau dan disokong oleh majoriti rakyat yang inginkan satu pilihanraya bersih, secara tidak langsung beliau merupakan seorang yang paling berpengaruh dalam negara kita.

Perjuangan beliau di dalam NGO Bersih itu mendapat pengiktirafan antarabangsa dan beliau telah mendapat beberapa anugerah di atas peranan beliau dalam membina sebuah masyarakat yang “civil”. Beliau mendapat penghormatan untuk bertemu dengan Presiden Obama dari Amerika Syarikat yang tidak mudah di perolehi oleh ramai pemimpin negara kita. Dr Mahathir sendiri terpaksa menggunakan “lobbyist” ternama dan terpaksa membayar ber”million” ringgit untuk bertemu dengan Presiden Amerika Syarikat suatu ketika dahulu.

Tetapi oleh kerana Ambiga adalah rakyat Malaysia dan ditadbir oleh Umno Baru pula, Ambiga menjadi sasaran dan kecaman dari pihak pemerintah negara kerana di Malaysia ini, sesiapa yang tidak sehaluan dengan tindakan kerajaan, berpotensi untuk dihina dan dinesta. Yang terakhir sekali, seorang ahli Legislatif Umno Baru, Mohamad Aziz, telah meminta Ambiga digantung kerana bertindak mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 hb April yang lalu.

Di negara kita membuat tuntutan yang asas bagi membina demokrasi yang sebenarnya akan dianggap sebagai petualang. Pihak pemerintah telah melakukan banyak perkara yang tidak senonoh tetapi mereka tidak boleh dipanggil petualang. “Superlatives” yang buruk-buruk itu hanya untuk pemimpin pembangkang dan individu yang tidak bersetuju dengan kerajaan. “Saying right things is totally forbidden under BN rule,” kata seorang sahabat saya yang agak “learned” orangnya.

Kenyataan seorang ahli Legislatif dari Sri Gading yang mahu Ambiga digantung dua hari yang lepas, mendapat reaksi yang hangat dari banyak pihak termasuk dari MIC, parti komponen BN sendiri. Presiden MIC sendiri telah membidas Mohamad Aziz kerana kenyataan beliau itu. Tingkah laku Mohamad Aziz itu amat buruk sekali dan tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang yang menjadi ahli kepada dewan legislatif yang mulia itu.

Tetapi di dalam Dewan Parlimen itu bukan Mohamad Aziz sahaja yang mempunyai moral rendah seperti beliau (Mohamad) tetapi memang kita nampak beberapa orang lain yang duduk di dalam Parlimen untuk menunjukkan ketololan mereka. Mereka-mereka ini mempunyai mulut yang terlalu cepat dari keupayaan berfikir. Sikap dan perangai mereka itu sedikit sebanyak telah merendahkan martabat ahli-ahli Legislatif dari BN itu sendiri kerana BN lah yang mencalunkan mereka untuk duduk dalam Dewan Parlimen itu dalam pilihanraya yang lalu.

Saya sendiri begitu “conclusive” dalam memberikan persepsi yang agak “drastic” tentang budaya dalam Umno Baru itu. Di dalam Umno Baru itu bukan tidak ramai yang bertaraf bijak pandai. Ada peguam yang bertaraf PhD dan ramai lagi yang setaraf dengannya. Tetapi jika kita lihat sepandai mana pun mereka atau setinggi mana pun kelulusan mereka itu mereka akan menjadi lesu dan kadangkala menjadi bodoh apabila bergiat di dalamnya.

Seorang yang berfikiran tajam akan bertukar menjadi seorang yang mempunyai daya pemikiran yang tumpul apabila menyertai Umno Baru dan diberi pula jawatan-jawatan yang besar-besar di dalam kerajaan.

Tetapi pemikiran rakyat telah berkembang jauh kehadapan dari pemikiran ahli-ahli Umno Baru lebih-lebih lagi kepada pemimpin-pemimpin mereka. Umno Baru selama ini tidak berusaha untuk mencari kepimpinan yang bersih kerana pimpinan yang bersih tidak akan membenarkan mereka melakukan perkara-perkara yang berbentuk jenayah terhadap rakyat yang terus-menerus berlaku sehingga kehari ini.

Di dalam sanubari rakyat sekarang mereka berkata-kata, “enough is enough. And let’s go for a change, a complete change”. Rakyat dahagakan perubahan. Dalam rakyat mahu melihat perubahan maka adalah “natural” seseorang yang telus dan berani seperti Ambiga itu akan menjadi termasyur dan menjadi contoh kepada mereka (yang inginkan perubahan).

Jika ada ketidakadilan yang dilakukan terhadap Ambiga, penentangan rakyat terhadap pihak yang berkuasa akan terus bertambah dan bercambah. Selagi Ambiga masih bertegas untuk mendapatkan pilihanraya yang adil dan saksama, orang ramai akan tetap menyokong beliau. — aspanaliasnet.blogspot.com

  1. #1 by Bigjoe on Friday, 29 June 2012 - 8:12 am

    Let me put it this way. IF the Malays in this country cannot appreciate the utter selflessness of Ambiga for their OWN good, then they condemn themselves and this country and they have no one to blame for ANYTHING..

  2. #2 by dagen wanna "ABU" on Friday, 29 June 2012 - 8:44 am

    ///Ambiga bukan seorang ahli politik dan beliau tidak bercadang dan terfikir untuk berkecimpung dalam arena yang beliau tidak pandai untuk turut serta.///

    Tapi kalau orang umno tu tak apa lah asalkan dapat kekayaan. Tak pandai dlm arena politik tu tak penting. Tak tahu cam mana serve orang ramai tu pun ok. Asalkan dapat kontrak. Lagi best kalau dapat concession yg berpuluh puluh tahun panjangnya.

  3. #3 by Jeffrey on Friday, 29 June 2012 - 9:12 am

    ///Di dalam Umno Baru itu bukan tidak ramai yang bertaraf bijak pandai///- Aspan Alias. Well, the level of intelligence is up to this- “is Ambiga a traitor and should be hanged?” When challenged and held to account, give the excuse that one did not say she was a traitor and should be hanged but merely ask the question whether that was so! He thinks others are stupid! This type of questions take 2 forms: 1. a Rhetorical question. It is not a genuine question searching for an answer that one does not know; rather it is posed precisely for the sake of encouraging his listeners to consider a message or viewpoint (that Ambiga could be considered a traitor and be hanged!). For example the question, “Can he think anything right?” is asked not to literally evaluate the intellectual ability of the person being spoken of, but rather to insinuate that he person always thinks wrong! Here look at preceding context in Hansard – he said “Kita masih ingat apabila al-Maunnah menderhaka kepada Yand di-Pertuan Agong kita hukum gantung dia Ingat cerita itu beberapa tahun yang lalu” which clearly proves the intent behind the Rhetorical question!

  4. #4 by Jeffrey on Friday, 29 June 2012 - 9:22 am

    The second form of false question is a tag question – ie make a statement and quickly but next breath add a tag question mark to turn it to a question : eg Ambiga is a traitor fit for hanging, isn’t it? Rhetorical and Tag Questions can persuade an audience to believe in the position(s) of the speaker. YB LKS has turned it to an art form but monkey see monkey do, so our UMNO B MP quickly copy. Ambiga was targeted because of her Bersih’s fame, so that many in Opposition/CivilSociety would come to her defence, and one gets vicariously rom Amgiga’s fame one’s 60 minutes notoriety for the coming election – either to his bosses or his BN supporters that he’s doing his part to put down Bersih, toi BN’s interest. When attacked, simple lah say it was a question, not statement, and when challenged by BN’s own MIC chief G Palanivel complaining it cost MIC Indian votes, withdraw it but first without turning table against LGE/DAP by saying they’re racist, skewing his question as if it were a statement causing concern to MIC! Clever, stupid, cunning, you decide!

  5. #5 by Jeffrey on Friday, 29 June 2012 - 9:46 am

    The “higher” level of intelligence amongst UMNO B members are of course TDM. He can say any kind of inconsistent things to confuse, eg democracy not that good a system, admit our PM false democrat but US is even falser; that although he was principal architect of our ethnocentric political structure, that we have now become more racist – principally due to the Opposition- and that’s why GE 13 is about race, bad for the country and therefore vote BN! The sheer twists and turns, it as if he does not need to think, they come almost intuitively – and naturally as leaves to trees. Surely it is naïve – and plain animosity- to dismiss him as dumb. He is anything but that. In fact this is a very clever fella but cleverness is not necessarily wisdom!

  6. #6 by Jeffrey on Friday, 29 June 2012 - 9:52 am

    For eg why be a local no. 1 warlord and incite the animosity of so many when with ability one can be a statesman and earn the gratitude of many more countrymen – and respect of other international statesmen- for now and posterity? Look at Mendela or Aung San Suu Kyi. Statesmen honour and hang around them because they are the ‘Ayam Tambatan’ and stand for a Moral Position that is inspirational to Civilisation itself – the fight of Conscience for Freedom against Oppression which, through the ages, has been raging without either winning because of the dual contrariety of human nature towards Good and Bad, Right and Wrong, Selfishness and Love/Altruism! They gravitate towards these democratic icons as if shaking their hands will rub off some sanctity! If one has a mega ego that thirsts for quenching, why not leverage one’s superior ability and get the fame/attention via this positive way to doing right and fair for others than the contrary negative way fraught with complexities to them put down and alienate others by calling them a moron or a deputy sheriff for a superpower and earning dubious fame from rebuke of being called recalcitrant???

  7. #7 by Jeffrey on Friday, 29 June 2012 - 10:19 am

    Speaking generally it may be clever to seek self aggrandisement by tapping, articulating & giving expression and exploiting the insecurities of one racial/religious group against others but it is cleverer and wiser to tap on the commonalities and security of all groups to, in a win win fashion, make all advance in prosperity and harmony for the Common Good. The first course is easier and the latter course is harder but what is there worth attaining and which brings up one’s innate abilities most which is not at the same time that hard??? To win the ultimate prize of true honour respect and gratitude amongst one’s countrymen one has to work harder to win it. I for eg don’t want to see my Maker leaving behind a place where in memoriam some one comes to kiss a sod of grass or flower on it only to be followed by the next spitting on them!
    An extract from poem “Last Farewell” of Philippines patriot Jose Rizal before he was executed at dawn by the Spanish Conquerors – “If over my grave some day thou seest grow,
    In the grassy sod, a humble flower,
    Draw it to thy lips and kiss my soul so,
    While I may feel on my brow in the cold tomb below
    The touch of thy tenderness, thy breath’s warm power.” 116 years later Filipinos still do (metaphorically) that…

  8. #8 by dagen wanna "ABU" on Friday, 29 June 2012 - 12:15 pm

    Yg bodoh tu terus bodoh. Macam umno. Tengok. Tengok je apa yg dilakukan mereka. Umno has effectively made a very “winnable” candidate out of ambiga.

You must be logged in to post a comment.