Utusan bohong lagi, DAP tak campur tangan masjid


In Roketkini
6 June 2011

GEORGETOWN, 6 JUN – Pembohongan terbaru Utusan Malaysia cuba mengaitkan DAP dengan cadangan mengadakan pemilihan bagi jawatankuasa masjid di Pulau Pinang.

Laporan berita Utusan mendakwa kononnya pemilihan itu “dilihat bakal menjerumuskan institusi masjid ke kancah politik kepartian”.

Berita Utusan itu menambah, “jika dilaksanakan sepenuhnya, ‘pilihan raya masjid’ itu yang dijangka bermula pertengahan bulan ini akan menjadikan Pulau Pinang sebagai satu-satunya negeri yang pernah melaksanakan kaedah pemilihan seumpama itu”.

Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP Zairil Khir Johari berkata DAP tidak terlibat sama sekali dengan soal pengurusan masjid di Pulau Pinang yang berada di bawah pentadbiran Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

“DAP tidak ada wakil yang menduduki MAIPP. Jika MAIPP sendiri yang berpendapat langkah itu sesuai, ia terpulang kepada MAIPP dan umat Islam di Pulau Pinang. DAP tidak ada sebarang penglibatan dalam usaha itu,” katanya kepada Roketkini.

Sebaliknya, beliau menjelaskan, kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Pulau Pinang yang dipimpin oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng telah sedaya upaya mengangkat martabat Islam sebagai agama Persekutuan dengan memberi lebih peruntukan kewangan berbanding dengan pentadbiran Barisan Nasional dahulu.

Menurutnya, peruntukan bagi hal-ehwal agama Islam telah berganda dan kian meningkat setiap tahun sejak pentadbiran Pakatan Rakyat mengambil alih negeri pada 2008.

Perbandingan peruntukan Kerajaan Negeri untuk hal-ehwal agama Islam

2008 (BN) RM 12.5 juta
2009 (PR) RM20.5 juta
2010 (PR) RM 24.3 juta
2011 (PR) RM 33.33 juta

“Sekolah agama rakyat dan sekolah tahfiz juga diberi peruntukan tahunan di mana kerajaan BN dahulu tidak begitu bersungguh-sungguh melaksanakannya. Di samping itu, kerajaan negeri Pakatan juga memperuntukkan elaun tambahan sebanyak RM100,000 setahun kepada guru-guru KAFA,” tambah beliau.

Menurutnya, laporan Utusan itu hanya mencerminkan sikap tuan mereka UMNO yang terus mencari jalan untuk membangkitkan kemarahan orang Islam dengan mengaitkan DAP yang dituduh mereka sebagaii cauvinis Cina, mahu campur tangan dalam hal-ehwal masjid.

Sebelum ini Guan Eng telah dituduh mengeluarkan nama Yang di-Pertuan Agong dari khutbah jumaat, menyembelih lembu Hari Raya Korban dan mengharamkan perarakan Maulidur Rasul. Semua tuduhan itu dibuktikan palsu.

Zairil berkata orang ramai terutamanya umat Islam supaya tidak mudah percaya dengan dakyah Utusan yang sanggup bermain dengan fitnah demi kepentingan politik UMNO.

“Sikap bijak dan berani yang ditunjukkan oleh pemimpin dan ahli PAS yang tidak percaya kepada Utusan yang cuba campur tangan dalam pemilihan parti itu baru-baru ini patut menjadi contoh kepada semua rakyat khususnya orang Melayu,” tambahnya. – Roketkini.com

  1. #1 by Bigjoe on Monday, 6 June 2011 - 7:56 pm

    Utusan is getting to be hermaphrodically pathetic and tiresome – confused, blasphemous, a public obscenity no less. Its political porn nothing more.

  2. #2 by jus legitimum on Monday, 6 June 2011 - 8:02 pm

    Utusan is acting like a big bully gangster again.It thinks it can always lie and instigate in order to achieve its most heinous motive for its master.But the rakyat are not so stupid now.They know the real culprits hiding behind the ‘Kertas Jamban’.

  3. #3 by sheriff singh on Monday, 6 June 2011 - 10:09 pm

    I have no objections to the PR government’s increased allocations for Islam. But is this sincerely done or are the allocations merely to put down UMNO and at the same time trying to curry favour with the Muslim community to show off PR’s ‘caring’ for the community?

    How much has the PR government allocated to the other religions, Buddhist, Hindus, Christians, Sikhs etc for the relevant years? Are the allocations fair and transparently done and are they sufficient?

    How has the PR government applied the ‘freedom to worship and practice other religions’ as per the Federal Constitution, in PR states and Penang in particular?

  4. #4 by boh-liao on Tuesday, 7 June 2011 - 1:50 am

    In dis bolehland, those with political, esp UmnoB’s, connection get richer n richer

    Haris OH, d cousin of NR n brother of Hishap (both keris wavers baying 4 nonMalays’ blood), is certainly getting richer n filthy richer, being engaged by foreign agencies/companies 2 help win contracts here

    Y Utusan no expose dis new $$ making means?

    x

  5. #5 by monsterball on Tuesday, 7 June 2011 - 2:47 am

    They don’t lie….provoke and insult..they cannot make an issue out of no issue to fool Muslims.
    It’s the same pattern …all over.

  6. #6 by undertaker888 on Tuesday, 7 June 2011 - 8:03 am

    Utusan syaitan. Disinilah anak anak iblis menumbuhkan akar-akar pembohongan dan penipuan setiap hati demi melindungi bapa syaitan mereka, umno.
    Akar-akar yang tiada maruah ini sanggup memperbodohkan rakyat sendiri demi Wang ringgit dan pangkat.

    Tapi sebaliknya, anak-anak iblis ini memperbodohkan sendiri dengan artikel-artikel malas dan loya.

  7. #7 by Bigjoe on Tuesday, 7 June 2011 - 8:13 am

    Historically, in terms of contribution to this nation, there was Onn Bin Jaffar and Tunku Abdul Rahman. After that it could have been Mahathir. BUT as it stands Lim Kit Siang got the edge against him and likely to end up to be the way things are going. Its already certain that this nation will end up remembering LKS more fondly than they will Mahathir which we already now want to put behind us..

  8. #8 by k1980 on Tuesday, 7 June 2011 - 9:28 am

    http://mob1900.globat.com/temp/blogpics4/mob1900_hadouken_katak.jpg

    This is what we do to utusan, perkosa, awang selamats, bn…..

  9. #9 by ENDANGERED HORNBILL on Tuesday, 7 June 2011 - 10:39 am

    Utusan ini sengaja cari fasal.

    Utusan otak tak siuman-lah.

    Biar Utusan pergi main guli jauh-jauh.

You must be logged in to post a comment.